בתיירות הכפרית ובענף המלונאות מקווים להיות הבאים בתור להיפתח

בענף המלונאות כולו מקווים שיאפשרו את פתיחתו כבר בתחילת חודש נובמבר • שרת התיירות הטרייה אורית פרקש הכהן צפויה לדרוש את פתיחת הצימרים בישיבת קבינט הקורונה

צימר עם המשפחה / צילום: Shutterstock
צימר עם המשפחה / צילום: Shutterstock

האם הצימרים הבאים בתור? אחרי שבענף התעופה והתיירות נשמו לרווחה עם ההודעה על ביטול האיסור לטוס מיום שישי 16.10, כעת מקווים בענף התיירות הכפרית ובענף המלונות כולו שיאפשרו את פתיחתם כבר בתחילת חודש נובמבר. שרת התיירות הטרייה אורית פרקש הכהן צפויה לדרוש את פתיחת הצימרים בישיבת קבינט הקורונה. מטעמה של השרה נמסר כי היא נפגשה עם אנשי מקצוע מתחום התיירות ועם מומחי בריאות הציבור, והכינה מתווה לפתיחת הצימרים.

"השארת ענף האירוח סגור בזמן שפותחים את נתב״ג, היא לא החלטה הגיונית, בהתאם לאפס נתוני הדבקה בצימרים. ענף התיירות שנפגע קשה ביותר ולמעשה לא מתפקד כבר חודשים הוא מטה לחמם ופרנסתם של מאות אלפי אנשים, בעיקרם בפריפריה. עלינו לעשות כל מה שניתן כדי לקדם פתיחה של הענף, ולהתחיל לאפשר לכל מי שיכול לחזור ולהתפרנס. הצימרים הנמצאים רובם במרחב הכפרי יאפשרו בתקופה הזו לסייע גם לבריאות הנפש ולאפשר לאורחים ליהנות מהטבע, לאחר חודשים של סגר", נמסר מטעם השרה.

במתווה שהציג סגן שר הבריאות, חה"כ יואב קיש הוא גם מציע מיידית את העיר אילת. בדיון שנערך בשדולת התיירות בכנסת עלה גם נושא הגדלת הסיוע לענף התיירות ובתי המלון בפרט, שנפגעו בצורה חמורה מהמשבר, לצד עידוד תיירות הפנים דרך סבסוד פעולות תיירותיות שונה. עם זאת, בענף התיירות מקווים לקדם צעד משמעותי נוסף דרך פתיחת גבולות ישראל לתיירים, גבולות שנסגרו מאז חודש מרץ. לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל הגישה לשדולת התיירות מתווה הדרגתית לכניסת תיירים לישראל.

מנכ"ל הלשכה, יוסי פתאל מקווה לקבל אור ירוק בכדי "שבתחילת 2021 יגיעו לכאן תיירים שיצילו את טבריה, עכו, נצרת, ירושלים צפת ועוד". לפי המתווה שהוצ, תותר בשלב ראשון כניסה של תיירים ממדינות ירוקות, שנית יוכרזו איזורים ירוקים, בהם ים המלח ואילת - במקרה כזה אפשר לייצר תנועה מאירופה לנמל התעופה רמון ולהציע חבילות שמתמקדות באיזורים הירוקים הללו. בשלב הבא מבקשים לשקול מתן תמריצים להבאת קבוצות של תיירים לישראל (למשל בסבסוד תחבורה, כניסה לאתרים, הדרכה וכו׳), לצד תקציבים שיבטיחו את ביטחונם הבריאותי של התיירים ומתן מענה במקרה של תחלואה. לבסוף מקווים לחולל שינוי ולהוביל להכרה בענף התיירות הנכנסת כמשאב לאומי, כפי שקיים במדינות רבות בעולם. ההכרה תוביל להקצאת תקציבים בהתאם.

מאז חודש מרץ כאמור אין לתיירים כניסה לישראל, למעט לבעלי אזרחות זרה באישור מיוחד (תיירות מרפא, אירועים משפחתיים וכד'). לפי משרד התיירות, אובדן ההכנסות המצטבר למשק מתחילת השנה עומד על כ-12.1 מיליארד שקל. כצפוי, בחודש ספטמבר נמשכה הצניחה במספר התיירים שנכנסים לישראל ונרשמו בו 15.1 אלף כניסות לישראל. מדובר בירידה של כ-96% לעומת ספטמבר אשתקד. מספר כניסות התיירים המצטבר (ינואר-ספטמבר) השנה היה 783 אלף לעומת כ-3.3 מיליון כניסות בתקופה המקבילה אשתקד.

בתוך כך, אל על הודיעה כי תחדש טיסות ליעדים נוספים, אחרי שהיא התחילה לטוס בתחילת אוקטובר ליוון, ובשבוע החולף החברה גם חידשה טיסות לניו יורק. בשבוע הבא (18.10) תפעיל אל על טיסות לפרנקפורט, ומ-19.10 תפעיל טיסות לאמסטרדם. בשבוע שלאחר מכן, מ-25.10 יופעלו טיסות ללוס אנג'לס ומיאמי ולאחר מכן לסופיה וקייב.