צ'ק אין | פיצ'ר

בלי תכנון ובעיקר טיסות קצרות: הרגלי הצריכה החדשים של תיירי הקורונה

למה לחברות לואו קוסט יש יתרון במשבר הנוכחי, מי הם התיירים שיעירו את הענף, ומה יקרה לתיירות העסקית? • מאז חודש מרץ, ובאמצעות מחקרים שכללו עשרות אלפי גולשים, בחן האתר סקיי סקאנר את התנהגות התיירים בתקופת הקורונה • אלו הם עשרת הממצאים העיקריים שלו

נתב"ג בימי קורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מזה יותר מחצי שנה שענף התיירות העולמי מדמם. איש לא חזה את המגפה שתחולל מהפכה בענף, שנהנה משגשוג, שהמספרים בו הלכו וגדלו והמשקיעים נהרו בהמוניהם. עם סגירת הגבולות בשל המגפה, סדרי עולם השתנו.

מאז מרץ, ובאמצעות מחקרים שכללו עשרות אלפי גולשים, בחן ובדק האתר סקיי סקאנר (Skyscanner) את התנהגות התיירים ואת הקשיים שניצבים בפני הענף הזה. ממצאי המחקר מגלים דפוסי התנהגות חדשים, כך למשל העדפת טיסות קצרות טווח, האפשרות לשלב טיסות ותחבורה יבשתית במקום לבלות בנמלי תעופה, הזמנות קצרות מועד וחשיבות הגמישות בכרטיס הטיסה. מה מאפיין את התייר של היום ומי יהיו התיירים שיאוששו את הענף? ממצאי המחקר בתמצית.

1. עלייה בטיסות לכיוון אחד

בחודש מרץ זיהו בסקיי סקאנר שחל גידול דרמטי במספר החיפושים אחר טיסות לכיוון אחד. זאת כפועל יוצא מכך שתיירים חיפשו טיסות בכדי לחזור למדינתם מיעדים שונים בעולם. חצי שנה לאחר מכן ממוצע החיפוש לטיסות בכיוון אחד נשאר גבוה - בעיקר בקרב גולשים מאוסטרליה, איטליה ודרום קוריאה.

2. גידול בטיסות פנים

באופן טבעי בימי השיא של המשבר והעוצר העולמי חל גידול בחיפושים אחר טיסות פנים או טיסות מקומיות (למשל בתוך אירופה).

יש מדינות שטרנד החיפוש אחר טיסות הפנים ממשיך להיות בווליום גבוה מהרגיל גם כעת. כך, למשל, ביפן, בספרד, באיטליה ובברזיל החיפוש אחר טיסות פנים עלה מאז מאי. לעומת זאת, היקף החיפוש לטיסות הפנים בארצות הברית דווקא ירד ביוני-יולי.

ומה באשר לטיסות בינלאומיות? מאז חודש אוגוסט שיעור החיפוש לטיסות בין מדינות נמצא במגמת עלייה עולמית.

3. טיסות מיידיות

הנוסעים עברו מתכנון ארוך טווח לתכנון בטווח המיידי. חוסר הוודאות והשינויים התכופים במדיניות, הובילו לכך שרוב הגולשים מתעניינים בטיסות בטווח של כשבוע - המגמה הזו בלטה במיוחד בחודשים מרץ-אפריל, התמתנה מעט בחודשים מאי-יוני ובאוגוסט היא חזרה לשקף את רצון הגולשים, שמתנהלים באי ודאות.

גם חברות התעופה הישראליות מדווחות כי הנוסעים שינו את הרגלי הצריכה שלהם וההזמנות נעשות לטווח קצר, כלומר ימים ספורים לפני טיסה. הרגל זה מקשה על החברות בתכנון ארוך טווח והוא מאתגר גם לנוכח השינויים שמונחתים על הענף, דוגמת האיסור לטוס בשבועיים האחרונים בישראל, שבוטל ב-16.10.

4. עתיד מעורפל בעיקר לתיירות העסקית

תעשיית התיירות היא אחת מהתעשיות שנפגעו קשה ביותר ממשבר הקורונה. למעשה, רבים סבורים שפני התעשייה לא ישובו למה שהם היו לפני כן, כל עוד התיירות פועלת תחת חובת בידוד במדינות רבות, איסור ההתקהלות ומגבלות הכניסה של אזרחים ממדינות שונות למדינות אחרות.

גם בתחום העסקי, לרבות תיירות הכנסים, חלו שינויים מהותיים - את המינגלינג ואת שלל האירועים והכנסים החליפו המסכים. עבור חלק מחברות התעופה, שהתבססו בעיקר על התיירות העסקית, מדובר במכה גדולה אף יותר.

בגרף שבחן את מטרת הנסיעה של הגולשים באתר בולטת ירידה חדה בנימוק של נסיעה עסקית ומנגד חלה עלייה בנימוק "חופשה" לטובת הטיסה. המנהל המסחרי של סקיי סקאנר, סטיוארט מידלטון, סבור שהתאוששות של הסגמנט העסקי תימשך מספר שנים, וגם לאחר מכן היא תשתנה, בין השאר בשל שיקולים כלכליים של חברות. "חברות תעופה שנסמכו על מכירות מושבים במחלקות עסקים, שהיוו נתח עיקרי מהרווחיות שלהן, יצטרכו לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע למחירים, לחוויה ולכל חבילת הנוסע העסקי שכולל את הביטחון הרפואי שהנוסעים מחפשים כיום, גם בסגמנט הפנאי".

5. הראשונות להתאושש - חברות הלואו קוסט

לפי סקיי סקאנר, חברות הלואו קוסט יהיו הראשונות להתאושש לאור הביקוש לטיסות פנים ולטיסות "אזוריות". יתרה מזאת, המודל העסקי של חברות הלואו קוסט, שפועל תחת מודל ההתייעלות, מוכיח את עצמו יותר מתמיד לטובת החברות, שידעו למקסם את התפוסות במטוסים כשהן לא בוחלות באמצעים כולל שחיקת מחיר למינימום.

בנוסף, המודל הרזה של חברות הלואו קוסט פועל לטובתן בכל הנוגע להתייעלות מחויבת המציאות בענף כיום. עוד פועלת לזכות חברות הלואו קוסט היכולת שלהן להגיב מהר למציאות המשתנה - למשל עם השקת קווים חדשים המותאמים לביקוש.

מנגד, לנוסעים של היום חשוב לא רק מחיר: כיום הנוסעים יחפשו גם פרמטרים של היגיינה וניקיון ומעל הכול - גמישות בביטול או בשינוי כרטיס, מה שחברות תעופה, כולל חברות הלגאסי (מסורתיות) כבר הצליחו להפנים וליישם מהר בתקופה האחרונה, כאשר חלקן אף מציעות ביטוח מותאם לתקופה או בדיקות קורונה.

6. הדחף להכיר מקומות חדשים - התרופה לתיירות

בענפי התיירות והתעופה מקווים שהדחף של בני האדם להיחשף למקומות חדשים ולפרוץ גבולות, תרתי משמע, יעזור לאושש את הענף.

בשנים האחרונות המספרים הצומחים של התיירים בעולם פתחו אופקים למטיילים בכל הגילאים. את הדחף הזה קשה למחוק וזה גם עשוי להיות המסר השיווקי של מדינות, שנשענות על ענף התיירות ושירצו להשיב אליהן את התיירים במהרה.

7. מי הם התיירים שיעירו את הענף?

לפי נתוני סקיי סקאנר, על סמך מחקר בין עשרות אלפי גולשים מכל העולם, 65% מבין הנשאלים בגילאי 18 עד 24 הזמינו או מוכנים להזמין טיסה. בקרב בני ה-25 עד 34 מדובר ב-76% מהנשאלים. 55% מהנשאלים שיש להם ילדים השיבו שהם נכונים להזמין טיסה.

בקרב מי שחושש או מתלבט האם לטוס השיקול העיקרי היה המצב הכלכלי האינדיווידואלי, לאחר מכן הזכירו הגולשים את הסיכון הבריאותי והיו כאלה שהתייחסו לשיקול אתי: "מה יחשבו עליי מכרים אם אסע לטייל בחו"ל בעת הזו".

8. הזדמנות לשינוי

ערים שסבלו מתיירות יתר (כמו ונציה וברצלונה) הפכו מיותמות מתיירים. לתושבים זה אולי נעים יותר, אבל לעסקים פחות. ההתאוששות ההדרגתית תאפשר למתן את מספר התיירים ביעדים המבוקשים - כך גם מההיבט שהתיירים עצמם לא ירצו לשהות במקומות הומי אדם.

סוגיה אחרת שלפני המשבר הייתה בדרך לפריצה תודעתית היא הנזק הסביבתי, וכך יתאפשר בתיירות שאחרי הקורונה לשים דגש על תיירות מתחשבת סביבתית, כזו שגם התיירים רוצים ושואפים למצוא. הקורונה האיצה תהליכים שיאפשרו זאת, למשל עם צמצום ציי מטוסים ופרידה ממטוסים ישנים ומזהמים.

9. שיתופי פעולה בין מדינות יאפשרו לאושש את התיירות

סינגפור והונג קונג חתמו ביניהן על הסכם הדדי לפיו שתיהן יהפכו ל"בועות תיירות" אחת עבור שנייה. הסכמים מעין אלה עוזרים לשמור על אזורים ירוקים יותר מקורונה ולעודד תיירות בצורה הדדית.

לישראל אין הסכמי הדדיות. בשעה שעשרות אלפי ישראלים נופשים ביוון - ליוונים (המעטים שהיו רוצים לבוא), כמו גם לשאר הזרים, אין כניסה לישראל.

10. ביטחון רפואי

צעד חשוב להחזרת התיירות היא בהשבת האמון ובהענקת תחושת הביטחון הרפואי לנוסע. מהמחקר של סקיי סקאנר עולה כי 85% מהגולשים היו מוכנים לטוס למדינות שבהן יש אפשרות לבצע בדיקת קורונה בשדה התעופה.

גם רשימות, שמשרדי הבריאות ברחבי העולם מגבשים, מעניקות ביטחון לנוסעים כמדינות שאליהן בטוח לנסוע. אחרי שבאוגוסט בריטניה הוסיפה את פורטוגל לרשימת המדינות הבטוחות, זיהו בסקיי סאנר זינוק של 2,000% בהיקף ההזמנות מהאי הבריטי לפורטוגל.