משרד הביטחון נתבע ב-20 מיליון שקל: "הפר התחייבות לרכישת חצי מיליון מסכות"

לטענת חברת ש.א.ג שירותי רפואה, בתקופת הסגר הראשון הזמין משרד הביטחון הזמנה דחופה ובהולה של 500 אלף מסכות, אולם לאחר שהגיעו לארץ ויתר על 300 אלף מהן • החברה: "המשרד מסרב לשלם לתובעים את מלוא המגיע להם בהתאם להזמנה" • משרד הביטחון: "חלק מהמסכות שסיפקה החברה בתחילת משבר הקורונה לא היו תקינות"

אנשים עם מסכות בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Oded Balilty, AP
אנשים עם מסכות בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Oded Balilty, AP

חברת הציוד ש.א.ג שירותי רפואה טוענת שמשרד הביטחון הפר התחייבות, מהגל הראשון של הקורונה, לרכוש 500 אלף מסכות שיובאו מסין בבהילות לבקשת משרד הביטחון. כך עולה מתביעה על סכום של 20 מיליון שקל שהגישה החברה היום (ה') לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד משרד הביטחון ובכיר במשרד הבריאות ששימש כראש חמ"ל קורונה.

במרץ 2020, בשיאו של הגל הראשון של מגפת הקורונה בישראל, הוקם חמ"ל קורונה לצורך הטיפול בניהול ייבוא המוצרים להתמודדות עם נגיף הקורונה. על פי התביעה, שהוגשה על ידי עורכי הדין רמי קסלר ונדב דרזנין ממשרד דרזנין, קסלר גאון ושות', במרץ 2020 פנה רן אדלשטיין - שעמד בראש החמ"ל - לבעלי החברה אייל גרינבאום, בבקשה לייבא בבהילות 500 אלף מסכות.

"לתובעת קשרי מסחר מורכבים מוערכים ורחבי היקף בין היתר בסין, קשרים שאפשרו לתובעת לייבא בעבור הנתבעים ולבקשתם באופן בהול ודחוף מוצרים שונים ובכלל את מסכות המיגון", נכתב בתביעה.

משרד הביטחון הזמין 500 אלף מסכות, בסכום של 25 שקל למסכה והתחייב לשלם סכום כולל של 14.6 מיליון שקל. על פי התביעה, במאי 2020 סופקו 100 אלף מסכות עבורן העביר משרד הביטחון תשלום. בסוף מאי יובאו לישראל יתרת 400 אלף המסכות הנוספות שהוזמנו, אך משרד הביטחון משך רק 100 אלף מהן.

על פי התביעה, לאחר שהועברו למשרד הביטחון 200 אלף מסכות, ושולו כ-4.5 מיליון שקל, הודיע משרד הבריאות לחברה כי המסכות פגומות ולא נוחות, זאת למרות שהחברה סיפקה אישור של מכון התקנים לתקינות המסכות. לטענת החברה, משרד הבריאות התנער מהתחייבותו בטענה שהמסכות לא נוחות.

"הנתבעת, בחוסר תום לב, תוך עשיית דין עצמי ותוך התעשרות מסרבת לשלם לתובעים את מלוא המגיע להם בהתאם להזמנה", נטען בתביעה. החברה טוענת לנזק אדיר מול הספקים ולעמידתה בהתחייבויות שסוכמו.

לטענתה, המסכות אושרו על ידי מכון התקנים והחלטת משרד הביטחון לבדוק את המסכות בבדיקה חדשנית התקבלה לאחר חתימתם על ההתחייבות. לטענת החברה, היא רכשה את הכמות בהתאם להתחייבות משרד הביטחון וזכאית למלוא התמורה ולנזקיה שנגרמו לה בעקבות הפרת ההתחייבות.

התביעה הוגשה על סכום של 20 מיליון שקל, מתוכם 9.9 מיליון יתרת התמורה. יתר הסכום מתבקש עבור נזקים כבדים שנגרמו לחברה, לטענתה, בשל אי העברת מלוא התמורה על יבוא המסכות.

ממשרד הביטחון נמסר: "חלק מהמסכות שסיפקה החברה בתחילת משבר הקורונה לא היו תקינות ולא אושרו לשימוש ע"י משרד הבריאות. התביעה התקבלה היום (ה') בצהריים. משרד הביטחון ילמד אותה ויגיב עליה כמקובל לבית המשפט".

ממשרד הבריאות ומפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי) המייצגת את משרד הביטחון ומשרד הבריאות נמסר כי "התגובה תינתן בבית המשפט כמקובל".