התעשיין ואיש העסקים מיכאל שטראוס נפטר בגיל 86

שטראוס מבכירי אנשי העסקים בישראל, הוביל במשך שנים את חברת המזון • תחת ידיו הגיעה החברה להישגים משמעותיים והפכה לקונצרן מזון בינלאומי • את ראשות החברה העביר לפני כשני עשורים לבתו עפרה • מאז המשיך לפעול לקידום התעשייה והחברה בישראל בדגש על הגליל

מיכאל שטראוס / צילום: איל יצהר
מיכאל שטראוס / צילום: איל יצהר

מיכאל שטראוס מבכירי התעשיינים ואנשי העסקים בישראל הלך היום לעולמו בגיל 86.

שטראוס שימש במשך שנים ארוכות כיו"ר קונצרן המזון המשפחתי שהוקם על ידי הוריו חצר ביתם בנהריה. הוא הוביל לאורך השנים את הפיכתה של חברת המזון לתאגיד ענק במונחים ישראליים, בין היתר, באמצעות רכישת עלית ושורה ארוכה של מיזוגים ורכישות וכן שותפויות עם תאגידים בינלאומיים כמו דנונה, יונילוור ופפסיקו.

בתחילת שנות ה-2000 העביר את מושכות הניהול לבתו עפרה שמכהנת כיו"ר החברה, במשך עשור נוסף המשיך לכהן כדירקטור בחברה. בשנת 2011 הודיע סופית על פרישתו אך המשיך לכהן כיו"ר שטראוס אחזקות - החברה המשפחתית המחזיקה במניות החברה הציבורית.

לאורך כל השנים קיים שטראוס פעילות ציבורית וחברתית ענפה, הוא היה פעיל בהתאחדות התעשיינים ופעל לקידום התעשייה והחברה בצפון בכלל, ובעכו ובנהריה בפרט. בשנת 2007 קיבל את אות ראש הממשלה על תרומתו הרבה לפיתוח כלכלי של הגליל.

שטראוס היא קונצרן מזון בינלאומי המעסיק כ-15 אלף עובדים בלמעלה מ-20 מדינות. למעלה ממחצית ממכירות החברה מגיעות משווקים זרים כאשר במקביל הניהול מתבצע מישראל. היא נחשבת לחברת המזון השנייה בגודלה במשק ומעסיקה כ-6,000 עובדים בישראל.

מיכאל שטראוס הותיר אחריו שלושה ילדים: עפרה שטראוס, המכהנת כאמור כיו"ר קבוצת המזון, עירית שטראוס ועדי שטראוס. אחותו היא אשת העסקים והיזמת החברתית רעיה שטראוס בן דרור.

בהודעה שפרסמה שטראוס נכתב כי "הקבוצה כולה מרכינה את ראשה עם לכתו... למיכאל שטראוס חלק חשוב בעליית קרנן של התעשייה והקדמה הישראליות בעולם כולו. לאורך כל השנים ראה מיכאל לנכון לקדם לא רק את חברת שטראוס, אלא גם את סביבתה העסקית, מתוך אמונה שסביבה עסקית פורה תייצר ערך אמיתי למדינת ישראל. מתוך תפיסה זאת, הקפיד תמיד לפעול לרווחת החקלאים, הספקים, העובדים והקהילה כולה".

בנוסף, עם הדיווח על פטירתו דיווחה הקבוצה בעדכון למשקיעים כי "לאחר שיינתן צו שיפוטי בקשר עם עיזבון המנוח תעדכן החברה בדבר ההשלכות על אחזקת המניות בשטראוס אחזקות, שהינה בעלת השליטה במישרין בחברה". שטראוס נסחרת בבורסה בת"א לפי שווי של 11.4 מיליארד שקל. משפחת שטראוס מחזיקה בכ-57% מהמניות בחברה.

רמון לגווארטה, יו"ר ומנכ"ל תאגיד פפסיקו העולמי, ספד היום למיכאל שטראוס: "כולנו בתאגיד פפסיקו העולמי בעצב עמוק על פטירתו של מיכאל שטראוס, שותף ארוך שנים של פפסיקו ואחד האבות המייסדים של תעשיית המזון הישראלית. איש שחלם בגדול ועשה. מיכאל בנה את קבוצת שטראוס מחברה משפחתית קטנה למעצמה גלובלית ועשה זאת כשהוא נאמן לערכיו לאורך כל הדרך".

גם התאחדות התעשיינים הספידה היום את שטראוס: "התעשייה הישראלית מרכינה את ראשה עם לכתו של אחד מהאבות המייסדים וזוכה פרס התעשייה".