בניגוד לדרישת גנץ: נתניהו הודיע - "תקציב 2021 יוכן רק בפברואר"

מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה עסקה בהקלות הסגר, שייכנסו לתוקף בשבוע הקרוב • "קורא לחברה החרדית לא לפתוח את תלמודי התורה מחר" •  "נשמור על כתר וסגר הדוק על ערים אדומות" • בנוגע לתקציב: "אנשים לא מכירים את לוחות הזמנים"

בנימין נתניהו / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב מסיבת עיתונאים בנוגע לשלב הראשון של ההקלות אחרי הסגר. "הגל השני יותר עוצמתי, מכה בכל העולם, רואים מה הולך במדינות אירופה. אתמול היו יותר נדבקים בכל העולם מאז פרוץ המגפה", אמר נתניהו הערב. "אמרתי לכם, כבר כאשר אנחנו נתחיל לצאת, כל העולם ייכנס. רואים את בריטניה והולנד. אני שמח שהתעקשתי להנהיג את הסגר. היינו עם 8,000 ביום, ועכשיו אנחנו מתחת ל-1,500. ירדנו לשיעור הנדבקים של 4.5% ואני מבקש להודות לכל אזרחי ישראל".

"אנחנו יוצאים הפעם בזהירות ולפי מתווה שנקבע על ידי משרד הבריאות. הלכנו על המתווה בכל נקודה וגם בחברה החרדית ובערים האדומות. לא הסכמנו לשום שינוי. אני אכנס את קבינט קורונה מחר או מחרתיים ונחליט על ההמשך. קיבלנו את ההמלצה של צוות המומחים ומשרד הבריאות. אני מבקש מן החברה החרדית לשמור על ההנחיות. התורה שלנו מקדשת את החיים, הבריאות קודמת לכלכלה. אני אשמור על הכללים לפי מה שהחוק מאפשר לנו. אנחנו נשמור על כתר סביב הערים האדומות. לא רוצה לראות תחלואה בערים האדומות זולגת". 

"נתבגר על המחיר הכלכלי, אך צמצנו אותו כי פעלנו בחגים ונתנו הלוואות, למועסקים ולחל"ת. יש היום סיבה לאופטימיות. שמעתם את חברת פייזר. אנחנו עובדים להשיג את החיסונים לישראל. צריך להגיע לסוף בצורה מאוחדת. שמרו על הכללים, המסכות והמרחק". לגבי החיסון של חברת פייזר, חשוב להבהיר שהוא עדיין לא עבר את הניסוי הקליני הדרוש. אם החיסון אכן יתגלה כיעיל, ייקח מספר חודשים עד שישראל תקבל אותו.

נתניהו נשאל על ההוראה של הרב קנייבסקי לפתוח מחר את תלמודי התורה. נתניהו אמר "אני קורא למנהיגי הציבור החרדי לא לעשות זאת. יש ציווי שמכירים היטב, ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. התורה שלנו מקדשת את החיים. הלכנו לפי המלצת משרד הבריאות ופתחנו את הגנים. לא מעבר את זה. מבקש מן הציבור החרדי ללא ללכת לעשות זאת ולנהוג באחריות, כפי שהם נהגו עד היום. אני אשמור על סגר הדוק סביב ערים אדומות כדי למנוע זליגה מהן ליתר הערים. אם יפתחו, יש לנו מספר מוגבל של שוטרים ופקחים. אני לא רוצה לראות אלימות. אני מכבד את עולם התורה, אבל אני גם מכבד את הבריאות של אזרחי ישראל. אף אחד לא מצפה שזה יעבוד ב-100%, אבל לא ניתן לרמות את הנגיף, אנא פעלו לפי הכללים. אם נצליח זה תלוי באזרחים גם כן".

נתניהו נשאל אם ישלחו שוטרים לכל ישיבה שתפתח מחר. "אין אפשרות לשלוח שוטר לכל פינת רחוב, אתם יודעים את זה. שוחחנו עם מ"מ המפכל, ועם שר הביטחון פנים. אתם אולי תראו לנו את ההפרות בישיבות, ואנחנו נשמור על הכתר ואנחנו גם ניתן קנסות וגם נעשה בהסברה ואכיפה. וננסה לשמור על הציבור החרדי שיקר לי".

"העברתי יותר תקציבים מכל מנהיג במערב"

נתניהו נשאל לגבי סוגיית התקציב, והאשמת כחול לבן על ניסיון לא להעביר תקציב. "אני מציע להוציא את האיומים הפולטיים ולהפסיק עם הממשלה בתוך ממשלה. אנחנו עבודים יחד בשיתוף פעולה וזה לא רע. לגבי הכלכלה, אני תמיד פעלתי לטובת הכלכלה, נגד מומחים ותמיד צדקתי. העברתי יותר תקציבים מכל מנהיג במערב. אנשים לא מכירים את לוחות הזמנים. נניח תכף את תקציב 2020 כמו שהסכמנו עם כחול לבן ואת תקציב 2021 יקח לנו לתוך פברואר. אני מציע להפסיק עם האיומים, בואו נתמקד בקורונה. כדי לצאת מזה יחד. הסגר הזה, השני, אמרו שהוא לא יעבוד. גם כאן הייתי צריך להתעקש וכולם רואים שזה עובד. ברוח טובה בואו נצא מזה ביחד, ובלי איומים".

מאז נחתם ההסכם הקואליציוני, יו"ר כחול לבן בני גנץ דורש העברת תקציב 2021 באופן מיידי. אך עברה חצי שנה, ותקציב שנת 2021 לא קרוב אפילו. בשבועיים האחרונים גנץ מאיים שאם לא יובא תקציב 2021 בהקדם, הוא יתקדם עם אופציות פוליטיות אחרות, לרבות הרכב קואליציוני אחר או יציאה למערכת בחירות. הערב קיבל גנץ תשובה מנתניהו: תקציב המדינה לשנת 2021 יוכן רק לקראת פברואר וזאת בניגוד מוחלט להסכמות הצדדים כאשר הקימות את הממשלה. אם לשפוט לפי גנץ עד כה, הוא לא מציב קו אדום. 

מכחול לבן נמסר בתגובה כי "הליכוד מנסה לצייר תמונת מצב שקרית שבה העברת תקציב של שנה שמסתיימת תיתן מענה אמיתי לאזרחים המשוועים ליציבות כלכלית. לא נאפשר להמשיך את הפגיעה באזרחי ישראל. גרירת העברת תקציב המדינה לשנת 2021 תביא להורדת דירוג האשראי של ישראל ולקריסה של הכלכלה הישראלית".

"לא הייתה לי שום מלחמה במפגינים"

נתניהו נשאל לגבי ההפגנות נגדו, שמתקיימות בשעה זו בבלפור, בת"א ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ. "לא הייתה לי שום מלחמה במפגינים. הסרנו את מצב החירום ביום שלישי. הזכות להפגין היא אוטמטית וברורה. יש מי שמתווכחים על כך במדינות אחרות, כמו אוסטרליה, שם לא מאפשרים. אבל אצלנו מאפשרים. גם לציבור שמפגין מסיבות פוליטית, הם עושים את זה מסיבות פוליטיות, אבל לא זכותם להפר את הכללים. אני לא מתרגש מן ההפגנות, זה לא משפיע על אף אחד".

שאלה נוספת שהופנתה לראש הממשלה הייתה "החברה חרדית היא שותפה מרכזית. והם מדינה בתוך מדינה, ויש מרד של מנהיגים רוחניים, שהם השותפים שלך, כמו גפני וליצמן". בתגובה אמר נתניהו כי "אני מאוד מכבד אותם והם לא רוצים הפרות חוק, אלא רוצה את הציבור פועל לפי צוואתו. מה עם ראש האופוזיציה, וראשי הסיעות שקוראים בריש גלי להפר את הכללים. למה לא שאלתי אותי על זה אז. זה לא ראוי מפה או משם".

נתניהו נשאל גם לגבי האלימות נגד המפגינים. "אני נגד אלימות מכל צד שהוא, גם אלימות נגד שוטרים ונגד מפגינים. אין לזה מקום בחיינו. מה שצריך זה שכולם יעברו את הקורונה יחד. אנחנו רואים את הסוף ואת החיסונים. אנחנו כמעט שם. פחות מחודש-חודשיים. המגבלות יהיו איתנו עוד כמה חודשים, אבל אם נפעל נכון, נמנע מעוד סגר".

שאלה נוספת עסקה בדוגמת השרים, כמו גילה גמליאל, שלא ציותו לסגר. "אני מחכה לדוח. ואז אני אוכל להתייחס לזה. כאשר יהיה דוח אוכל לדבר על זה", אמר נתניהו.

יותר מוקדם הערב דיבר הפרויקטור רוני גמזו וביקש מן הציבור שלא לחזור לשגרה, אלא לתת למדינה להתקדם עם ההקלות בפרקי זמן של שבועיים.

נתניהו ניצב אל מול בעיה כאשר מנהיג הציבור הליטאי הרב חיים קנייבסקי הודיע בצאת השבת על חזרה ללימודים של כל הבנים הלומדים בתלמודי התורה החל ממחר (א') בבוקר. ההודעה של קנייבסקי, שהיה חולה בקורונה, עומדת בניגוד גמור להנחיות של משרד הבריאות, משרד ראש הממשלה ושלבי היציאה מן הסגר.