ועדת השרים לחקיקה צפויה לאשר את חוק הארכת חוזה הביטוח

החוק יקבע כי תקופת ההתיישנות על ביטוחי חיים, סיעוד ובריאות תוארך מ-3 שנים ל-5 שנים וחברות הביטוח יחויובו להתריע בפני המבוטח פעמיים טרם סיום התקופה - שנה לפני סיום התקופה וגם 3 חודשים לפני

אופיר כץ בועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
אופיר כץ בועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת שרים לחקיקה צפויה לאשר היום (א') את חוק הארכת חוזה הביטוח שיקבע כי תקופת ההתיישנות על ביטוחי חיים, סיעוד ובריאות תוארך מ-3 שנים ל-5 שנים וחברות הביטוח יחויובו להתריע בפני המבוטח פעמיים טרם סיום התקופה, שנה לפני ו-3 חודשים לפני. החוק של ח"כ אופיר כץ (ליכוד) שכבר אושר בוועדת שרים בעבר, צפוי לעבור מכשול נוסף היום לאחר שכץ הגיע להסכמה מוקדם יותר עם חברות הביטוח ורשות שוק ההון על הארכת תקופת ההתיישנות לחמש שנים במקום שבע כפי שנכתב לכתחילה בחוק. בהמשך הוא יגיע להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

חוק חוזה הביטוח כיום קובע שתקופת ההתיישנות לביטוחים מסוימים היא שלוש שנים, ביניהם גם ביטוח בריאות, חיים וסיעוד, מבוטחים "מוחלשים" שאינם מכירים את חוק ההתיישנות, נתקלים לא פעם בחוסר מענה בשעה הקשה ביותר שלהם, אחרי שנים שהם משלמים לחברות הביטוח ממיטב כספם. מעבר לכך חברות הביטוח גם לא מעדכנות את המבוטחים כיום באופן בולט על סיום התקופה וגם את המצב הזה בא החוק לתקן ולחייב את חברות הביטוח להתריע פעמיים לפני סיום התקופה.

חבר הכנסת אופיר כץ אמר ל"גלובס" כי "החוק הזה יסייע למבוטחים המוחלשים בחברה הישראלית, אשר משלמים שנים ארוכות לתאגידי הביטוח ובשעת צרתם הקשה ביותר לא מקבלים מענה- תקופת ההתיישנות תוארך וחברות הביטוח יחויבו להתריע בפני המבוטח פעמיים טרם סיום תקופת הזכאות. אמשיך לפעול עד לחקיקת החוק ותיקון העוול".

בדברי ההסבר לחוק נכתב "כדי להגביר את השקיפות וידיעת המבוטחים את זכויותיהם לעניין זה, מוצע לקבוע כי בלי לגרוע מהוראות הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, עם פנייתו הראשונה של המבוטח לקבלת תגמולי הביטוח (הודעתו על קרות מקרה הביטוח), חברת הביטוח תודיע לו באופן ברור ובולט לעין מהי תקופת ההתיישנות ומתי נעצר מניין תקופת ההתיישנות, במענה לפנייתו זו ובכל הודעה לעניין אותה פנייה. עוד מוצע לקבוע שבשנה האחרונה לתקופת ההתיישנות תתריע חברת הביטוח בפני מבוטח, הן שנה והן שלושה חודשים לפני סיום תקופת ההתיישנות, על משמעות סיום תקופת ההתיישנות, אף אם מתנהל משא ומתן בין המבוטח לחברת הביטוח".

בנוסח החוק נקבע כי ההסדר המוצע יחול כבר מיום קבלתו בכנסת ולא פרסומו ברשומות כמקובל, כדי למנוע ממי שיודע שקרה לו מקרה שמאפשר לו לפי פוליסת הביטוח לתבוע את חברת הביטוח להמתין לאחר פרסום החוק כדי ליהנות מתקופת התיישנות ארוכה יותר. יש לציין כי הסכמת המשרדים הרלוונטיים כמו גם הצלחתו של כץ להגיע להסכמות עם רשות ההון הם שסללו את הדרך לחוק, שמצליח להתקדם בימים אלו חרף המחלוקות הפוליטיות בין כחול לבן לליכוד והחלטת הליכוד שלא לקדם חוקים שאינם נוגעים בקורונה.