כלכלת סין צמחה ברבעון השלישי ב־4.9% בעוד שאר העולם עדיין מתמודד בקושי עם הקורונה

הנתון נמוך מהתחזית החציונית של כלכלני הוול סטריט ג'ורנל שצפו צמיחה של 5.3%

נשיא סין, שי ג'ינגפינג / צילום: Xie Huanchi/Xinhua, Associated Press
נשיא סין, שי ג'ינגפינג / צילום: Xie Huanchi/Xinhua, Associated Press

פקידים סינים אמרו אתמול (א') שהתמ"ג הסיני התרחב ב-4.9% ברבעון השלישי השנה (יולי-ספטמבר) בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019. הנתון מחזיר את סין למסלול הצמיחה לפני הקורונה, חצי-שנה אחרי שהמגפה פגעה בכלכלה שלה.

הנתון של 4.9% היה נמוך מהציפיות, אך הוא מחזיר את מסלול הצמיחה אל קרוב לתחזיות מתחילת השנה, שהיו 5.5% עד 6% לשנת 2020 - לפני שהמגפה התפשטה בעולם, הרגה יותר ממיליון בני אדם והרסה את הכלכלה העולמית.

ברבעון השני של השנה רשמה סין צמיחה של 3.2%, אחר הנסיגה ההיסטורית של 6.8% ברבעון הראשון של השנה, שבו הרשויות הטילו סגר על העיר ווהאן במרכז המדינה במאמץ לעצור את הנגיף.

קרן המטבע הבינלאומית צופה שכלכלת סין תצמח ב-1.9% בסיכום 2020, ותהיה למעשה הכלכלה הגדולה היחידה בעולם שתתרחב בשנת הנוכחית. בניגוד לכך, כלכלת ארה"ב צפויה להתכווץ ב-4.3%, וכלכלות גוש האירו צפויות להתכווץ ב-8.3%, לפי תחזית קרן המטבע העדכנית מחודש זה.

נתוני הצמיחה של סין ברבעון השלישי הם ראיה נוספת לחוזקה היחסי של המדינה. הם גם העבירו את כלכלת סין למגמה חיובית בתשעת חודשי השנה הראשונים, עם צמיחה של 0.7% ביחס לתקופה המקבילה ב-2019.

נתונים כלכליים נוספים שפורסמו אתמול הצביעו על עוד סימני כוח. שיעור האבטלה בערים ירד בספטמבר ל-5.4% מ-5.6% באוגוסט, והיה נמוך יותר מהיעד הרשמי לשנה זו, 6%.

סין החזירה לחיים את הכלכלה שלה בשלושה שלבים כלליים: תחילה סגירת רוב הפעילות הכלכלית מסוף ינואר עד סוף מרץ. מאפריל הרשויות ניסו לפתוח מחדש את המפעלים, וסין יכלה להגדיל את חלקה ביצוא העולמי, כולל ציוד רפואי ומסכות פנים וכן ציוד מחשבים לעבודה מהבית.

הרבעון השלישי ייצג את ההבראה הצרכנית של סין, כאשר הרשויות, החלו לעודד את האזרחים לצאת מבתיהם ולפתוח את ארנקיהם.

באוגוסט המכירות לצרכן עלו בהשוואה שנתית בפעם הראשונה בשנת 2020. אתמול פורסם שהמכירות לצרכן עלו בספטמבר ב-3.3%, פי שניים מתחזית הכלכלנים שצפו תוספת של 1.7%. גם ההכנסה הפנויה של הסינים חזרה לצמוח ברבעון השלישי לראשונה השנה, עם גידול של 0.6% מהשנה שעברה.