הסכמי מסגרת לשיתוף פעולה עם בחריין בתחומי החלל, פינטק, AI, מדעי החיים והכשרות מקצועיות

משלחת ובה מנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה שי-לי שפיגלמן ויו"ר רשות החדשנות עמי אפלבאום חתמו על שורה של מזכרי הבנות לשיתוף פעולה עתידי עם בחריין בתחומי הטכנולוגיה

מתוך ההסכמים עם בחריין ומנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה, אתמול / צילום: דוברות משרד המדע והטכנולוגיה
מתוך ההסכמים עם בחריין ומנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה, אתמול / צילום: דוברות משרד המדע והטכנולוגיה

תהליך ההתקרבות בין ישראל לבחריין שיצא לדרך עם החתימה על ההסכמים בין המדינות בוושינגטון, נמשך עם פגישות של צוותים מקצועיים מטעם ממשלות שני הצדדים אתמול במנאמה בירת בחריין. בסופה של סדרת הפגישות, נחתמו בין הצדדים שורה של הסכמי מסגרת לשיתוף פעולה עתידי. בראש הצוות שעסק בשיתופי הפעולה בתחום המחקר והטכנולוגיה עמדה מנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה, שי-לי שפיגלמן, לצד יו"ר רשות החדשנות ד"ר עמי אפלבאום.

הצוותים דנו בשיתופי פעולה אפשריים במגוון תחומים, בסדרת פגישות שמקבילה באופייה לסדרה דומה של פגישות שהתקיימה בתחילת ספטמבר בין ישראל לאיחוד האמירויות, פגישות שתוצריהן הבשילו בהמשך להסכמים שייחמו מחר (יום ג') בין ישראל לאיחוד האמירויות.

שי-לי שפיגלמן / צילום: דורון לאטצר
 שי-לי שפיגלמן / צילום: דורון לאטצר

"הפגישה בבחריין היתה מצוינת, דיברנו על מספר נושאים שנקדם בהם שיתופי פעולה - ההכשרות למדעים והייטק, שיתוף פעולה בפינטק, תחום שבו פועלות בישראל מעל 500 חברות, בשעה שבחריין מהווה מרכז פיננסי גדול של כל האיזור; שיתוף פעולה בתחום מדעי החיים וגנטיקה - בחריין שואפת להקים בנק גנטי למדינות האיזור, בריאות דיגיטלית, תחום הבינה המלאכותית ( AI ) והדאטה. היה מרגש, וזו רק תחילתה של הדרך המשותפת", אמרה שפיגלמן לאחר הפגישות, בהן השתתפו מטעם ישראל כעשרים נציגי משרדי הממשלה השונים.

את הפגישות הובילו מטעם ישראל, משרד ראש הממשלה, משרד החוץ, והמועצה לביטחון לאומי (מל"ל). מטעם בחריין השתתפו בפגישות בין יתר נציגי הממשל, גם נציגים מקרן העושר של המדינה, האחראי על המועצה לפיתוח כלכלי וחדשנות של בחריין ונציג ממאיץ סטארטאפים (אקסלטור) גדול בתחופ הפינטק.

"מעניינת אותם חדשנות והשאלה מאיפה הם יכולים לייצר מקורות הכנסה נוספים"

הדיונים שערכו נציגי משרד המדע, נערכו במקביל לדיונים בשורה של נושאים נוספים - מסחר, תעופה אזרחית, חקלאות ותקשורת ומידע. כמו כן נדונו שיתוף הפעולה בין משרדי האוצר של המדינות, הסכם לשיתוף פעולה בין לשכות המסחר ופטור מוויזות לדיפלומטים.

לקראת ההסכמים עם איחוד האמירויות שייחתמו מחר, אמרה שפיגלמן בשיחה עם "גלובס" כי במסגרת ההסכמים שייחתמו מחר עם איחוד האמירויות ייחתמו הסכמים בתחומי המדע והטכנולוגיה וככל הנראה גם בתחום החלל. שפיגלמן סיפרה כי ביום חמישי שעבר, התקימה שיחת זום בת שעה וחצי עם ראש סוכנות החלל האמירויות וצוותי שני הצדדים ובה נידונו שיתופי פעולה קונקרטיים והוקמו קבוצות עבודה לצור קידומם.

תחום החלל נדון גם בפגישות בבחריין, שם לדברי שפיגלמן "החלה בשנים האחרונות פעילות רצינית, עם הקמת של סוכנות חלל בתמיכת שכנתם איחוד האמירויות". עוד לדבריה, בשיחות נכחו נציגים גם מארה"ב ובריטניה שגם עימם מעוניינים הבחריינים להעמיק את שיתופי הפעולה.

שפיגלמן הסבירה עוד בשיחה את העניין של בחריין בשיתופי פעולה עם ישראל: "בשנים האחרונות הבין בית המלוכה שבתחום ההכנסות מנפט לא לעולם חוסן והם החלו לעשות מהלכים משמעותיים לחפש חלופות להכנסה מפנט שמהווה 30 אחוז מהכנסות המדינה. נפגשנו עם מנכ"ל קרן העושר - חברת האחזקות של המדינה, שמחזיקה את כל נכסי המדינה או אחוזים בהם - שהם לא נפט - כמו בנקים טכנולוגיה ולכן מעניינת אותם חדשנות והשאלה מאיפה הם יכולים לייצר מקורות הכנסה נוספים".

לדבריה, בתוך עולם הטכנולוגיה והחלל, התחומים שמעניינים את בחריין ואשר רלוונטיים לישראל הם אגריטק, פודטק, דזרטטק, ואנרגיה חלופית. תחום נוסף, לדבריה, הוא הוא הדפסות תלת ממד בתעשייה וטכנולוגיות לייעול התעשייה והייצור.