ארה"ב מסירה את סודאן מרשימת המדינות תומכות טרור

נשיא ארה"ב הודיע כי ממשלת סודאן תשלם 335 מליון דולר למשפחותיהם של קורבנות טרור, ולאחר מכן תוסר מרשימת המדינות תומכות הטרור של ארה"ב • ממשל טרמאפ מתנה את הסרת סודאן מן הרשימה גם בכינון קשרים עם ישראל

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

מחלקת המדינה של ארה"ב תסיר את סודאן מרשימת המדינות תומכות הטרור, ובכך תוכל סודאן לקבל סיוע בינלאומי ולכונן יחסים רשמיים עם ישראל. סודאן תהיה למדינה השלישית, בתוך כמה חודשים, שתוציא את יחסיה עם ישראל לאור ותכונן קשרים דיפלומטיים, מהלך של פתיחת דלתות שהחל עם איחוד האמירויות, המשיך עם בחריין וכעת סודאן.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צייץ הערב (ב') "בשורות טובות. ממשלת סודאן מבצעת התקדמות משמעותית, והסכימה לשלם 335 מליון דולר למשפחותיהם של קורבנות טרור. ברגע שהכסף יופקד, אני אסיר את סודאן מרשימת המדינות תומכות הטרור. צדק לעם האמריקאי וצעד גדול לסודאן".

עבדאללה חמדוק, ראש ממשלת סודאן השיב לנשיא טראמפ בטוויטר: "תודה לך הנשיא טראמפ. אנחנו מצפים להודעתך הרשמית לקונגרס הנוגעת להסרתנו מרשימת מדינות תומכות טרור, דבר שעלה לנו, הסודאנים, יותר מדי. הציוץ הזה, והודעתכם לקונגרס הן התמיכה החזקה ביותר למעבר שסודאן עושה לדמוקרטיה".

הבית הלבן מנהל מגעים להסרת סודאן מרשימת המדינות תומכות הטרור מאז 2018. אחרי ההסרה יוכלו סודאן וישראל לכונן יחסים דיפלומטיים, תוך כמה ימים. אחרי סודאן, רק שלוש מדינות - איראן, צפון קוריאה וסוריה - יוותרו ברשימת המדינות התומכות בטרור.

סודאן כלולה ברשימה זו מאז 1993, כאשר תחת המנהיג אז עומאר אל באשיר, סודאן הפכה לעיר מקלט לארגון החיזבאללה ולארגוני טרור פלסטיניים. סודאן הואשמה, בהליכים משפטיים בארה"ב, בשיתוף פעולה עם אל קעידה במתקפות על שגרירויות ארה"ב בקניה וטנזניה ב-1998 ובהתקפה על המשחתת האמריקאית Cole בשנת 2000.

טראמפ התייחס בציוץ שלו לסכום הפיצוי, 335 מליון דולר, שיופקד בחשבון נאמנות בהמתנה להחלט הקונגרס האמריקאי להסיר את סודאן מן הרשימה.

ממשל טרמאפ מתנה את הסרת סודאן מן הרשימה, בכינון קשרים עם ישראל. אולם ממשלת סודאן נמצאת במצב מורכב מבחינה פוליטית וההנחה היא שעד שיתקיימו שם בחירות הקשיים הפוליטיים הפנימיים עשויים לעורר מתיחות ועמדות סותרות סביב הקשרים עם ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו השקיע מאמץ דיפלומטי בקשר עם סודאן. בחודש פברואר 2020 הוא נפגש עם נשיא סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן, במהלך נסיעה של נתניהו לאוגנדה. מי שסידר את המפגש הזה, היו מנהיגי איחוד האמירויות. המפגש הזה היווה את פריצת הדרך.

בחודש אוגוסט נסע מזכיר המדינה מייק פומפיאו לבירת סודאן, חרטום, בטיסה ישירה ראשונה מתל אביב לסודאן. פומפיאו לחץ על מנהיגי סודאן, לכונן את הקשרים עם ישראל, כתנאי סף להסרתם מרשימת המדינות תומכות טרור.

לפי כלי התקשורת בארה"ב, הממשל האמריקאי יציע לסודאן גם סיוע הומניטרי, 400 אלף טון חיטה, והתחלה של ביקורי משלחות כלכליות אמריקאיות כדי לקדם השקעות בחקלאות.