מכרה בשיא וקונה בשפל: מגדל משקיעה 45 מיליון שקל במניות פתאל

קבוצת הביטוח מכרה בשנה שעברה נתחים ממניותיה בחברת המלונות בכ-150 מיליון שקל, במחיר כפול כמעט מהנוכחי • גם לידר הנפקות תיקח חלק בהקצאה הפרטית, ותשקיע בפתאל כ-5 מיליון שקל כך שהחברה תגייס 50 מיליון שקל בסך הכל

דוד פתאל / צילום: אלון רון
דוד פתאל / צילום: אלון רון

אחרי שבשנה שעברה מימשה קבוצת הביטוח והפיננסים מגדל נתחים משמעותיים מהחזקותיה בחברת המלונאות פתאל החזקות, כשמניית פתאל נסחרה ברמות סמוכות לשיא, כעת מגדילה מגדל את חלקה בה אחרי קריסת המנייה בהשפעת משבר הקורונה.

בהמשך לצלילה של יותר מ-60% שרשמה מתחילת השנה מניית פתאל החזקות , עדכנה החברה, שהייתה אחת הנפגעות המיידיות והמשמעותיות מהתפשטות וירוס הקורונה, על כוונתה לבצע הקצאת מניות פרטית של קרוב ל-1.5% מהונה למגדל תמורת 45 מיליון שקל. המהלך מתוכנן להתבצע לפי מחיר מניה של כ-208 שקל - נמוך במעט משווייה הנוכחי של מניית פתאל, העומד על כ-212 שקל, ולפי פתאל, נמוך בכ-6.5% ממחיר המניה הממוצע בחצי השנה האחרונה. זאת, אחרי שבשנה שעברה מכרה מגדל נתחים ממניותיה בפתאל תמורת כ-150 מיליון שקל, במחירי מניה כמעט כפולים ממחיר הרכישה הנוכחית, שנעו בטווח של 380-400 שקל.

נוסף על מגדל, גם לידר הנפקות, שהובילה את הנפקת המניות הראשונית של פתאל החזקות בבורסת תל אביב לפני כשנתיים וחצי, תיקח חלק בהקצאה הפרטית, ותשקיע בה כ-5 מיליון שקל, לפי מחיר מניה דומה (כ-208 שקל), תמורת כ-0.15% מהון החברה.

דירוג החוב של פתאל ירד ל-Baa1

בפתאל החזקות, שנמצאת בשליטת המייסד דוד פתאל, הסבירו כי הקצאת המניות נעשית בהתאם להתחייבויותיה למחזיקי האג"ח, עקב הורדת דירוג מ-A3 ל-Baa1 באופק שלילי, שגם הובילה להעלאת הריבית השנתית על האג"ח ב-0.25%.

בסוף השבוע האחרון החליטו בחברת מידרוג על הורדת דירוג החוב של פתאל החזקות, על רקע "התגברות אירועי גל שני של התפרצות הקורונה בישראל ובאירופה, לרבות חידוש חלק ממגבלות תנועה והתכנסות באזורי הפעילות של החברה ובשאר העולם", שלפי מידרוג, "מביאות לפגיעה נוספת בפעילות ענף המלונאות והרחבת הפגיעה הכלכלית הגלובלית". במידרוג הוסיפו כי אחרי שבחודשי הקיץ "חודשה הפעילות המלונאית במרבית נכסי החברה, במהלך ספטמבר הוטל מחדש סגר כללי בישראל. במקביל, החל גל שני של התפרצות נגיף הקורונה באירופה, ובחלק ממדינות אירופה התחילו בהטלת מגבלות חלקיות או אזוריות".

במידרוג מעריכים כי מעבר להשלכות המיידיות והישירות של הסגר והמגבלות על ענף המלונאות, הפגיעה בפעילות הכלכלית הגלובלית תוביל למצב שבו "מגזר המלונאות המבוסס על תרבות הפנאי צפוי לחוות התאוששות איטית גם עם החזרה לשגרה".

לפתאל החזקות שתי סדרות אג"ח, בהיקף מצרפי של כ-1 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות של 9.5%-11.5%. פתאל מחזיקה ב-219 בתי מלון - קרוב ל-40 מהם עתידיים, שבסך הכל כוללים יותר מ-42 אלף חדרים, מתוכם כ-17 אלף חדרים בבעלות וכ-26 אלף חדרים בניהולה או בשכירות.

מאז מכירת מניותיה של מגדל בפתאל ב-2019, עוד המשיכה מניית חברת המלונאות לטפס, עד שהגיעה בסוף השנה שעברה לרמת השיא שלה, קרוב ל-560 שקל, ושיקפה לפתאל שווי שוק שחצה רף של 8 מיליארד שקל, לעומת שווי שוק נוכחי של קצת יותר מ-3 מיליארד שקל.

את רמות השיא אשתקד ניצל גם בעל השליטה פתאל, שמכר בסוף השנה שעברה נתח ממניות פתאל החזקות לפי מחיר מניה של 515 שקל, וקודם לכן מימש נתח נוסף ממניותיו לפי מחיר מניה של 400 שקל - ובסך הכל גרף לידיו קרוב ל-460 מיליון שקל. זאת, בעוד שבת זוגו לשעבר, הדסה, שמכרה חלק מהחזקותיה יחד עמו, הכניסה לכיסיה יותר מ-90 מיליון שקל ממכירת מניות פתאל.

בעקבות הקפאה מוחלטת של פעילות פתאל החזקות מוקדם יותר השנה, עם גל ההתפשטות הראשון של הקורונה, מנייתה השלימה קריסה של 85% בתוך חודש. עם זאת, מרמת השפל שנקבעה במהלך מרץ ועד היום, היא מציגה קפיצה של יותר מ-170%. מאז שהתחילה להיסחר בפברואר 2018, איבדה המניה כ-35% מערכה.