משרד הבינוי והשיכון חושד: יזמי MY OFFICE באשדוד ביצעו עבירות לפי חוק המכר

הממונה על חוק המכר פתח בחקירה עקב חשדות לגניבות של עשרות מיליוני שקלים על ידי חברת ק. פסגות, בחשד שמכרה שטחים מבלי להעניק לרוכשים בטוחות • בית המשפט: "החברה חדלת פירעון שסיבכה מאות קונים, שכעת אין היתכנות כי יזכו לקבל את המשרדים המובטחים"

פרויקט My Office - חללי עבודה באשדוד / צילום: יוסי כהן
פרויקט My Office - חללי עבודה באשדוד / צילום: יוסי כהן

חברת ק. פסגות מכרה שטחים שיועדו לפרויקט חללי עבודה באשדוד, ששמו My Office, מבלי שהעניקה לרוכשי השטחים בטוחות בנדרש בחוק המכר. כך חושדים במשרד השיכון, והממונה על חוק המכר עמית גריידי החל לפתוח בחקירה בנושא.

הפרויקט נמצא ברחוב האורגים 11 באזור התעשייה הצפונית של העיר, ולמעשה מדובר במבנה שבניית המעטפת שלו הושלמה על ידי הבעלים הקודמים, חברות הכשרה חברה לביטוח ופנינת אפרידר, ואולם הוא ריק.

ק. פסגות, בבעלות שמעון איזנברג ופאבל סיזיך, התקשרה עם החברות לרכישת המבנה או חלקים ממנו ב-2018, וגבתה מ-320 רוכשים סכומים שנאמדו ב-141 מיליון שקל, תוך התחייבות למסור להם שטחים בחללי עבודה שיוקמו במקום.

ואולם, מהליכי חדלות פירעון שמתנהלים כנגד החברה עולה כי מכל הכספים שנגבו מהרוכשים נותרו כיום בקופת הנאמנות 1.9 מיליון שקל בלבד, בעוד שהעבודות במבנה הופסקו לפני למעלה מחצי שנה ורחוקות מסיום.

"התמונה המתקבלת היא תמונה בעייתית ביותר - בלשון המעטה. החברה מאשרת למעשה את חדלות פירעונה, תוך שהיא מעלה טענות קשות ביותר נגד אחד מבעליה לשעבר, אדם ששמו חזי חיים, שהיא מייחסת לו גניבת כספים, לא פחות מכך, של כ-11 מיליון שקל.

"החברה חדלת פירעון שסיבכה מאות קונים, שכעת אין היתכנות כי יזכו לקבל את המשרדים המובטחים, אלא אם כן יושג מימון משמעותי נוסף. כך גם ישנן טענות חמורות נגד השותף שפרש מהחברה ורמיזות חמורות נגד הנאמנים", כתב שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב חגי ברנר בסוף השבוע שעבר, כשהחליט למנות את עו"ד שאל ברגרזון לנאמן זמני על החברה.

עתה מתברר כי לפני כחודשיים וחצי רוכשים התלוננו בפני הממונה על חוק המכר, כי על אף ששילמו כספים על השטחים שרכשו - לא נכתבו על שמם הערות אזהרה בטאבו ולא ניתנה להם כל בטוחה אחרת לכספם, וזאת לכאורה בניגוד לנאמר בחוק המכר.

"ככל שיקבע בתום ההליך כי החברה הפרה את החוק, חשופה החברה לעיצום כספי בסך של עד 10 מיליון שקל. לצד זאת בפני החברה מונחת האפשרות לתקן את הליקויים ולהימנע מעיצום כספי משמעותי כל-כך", נכתב בהודעת משרד השיכון.

לדברי המשרד, ההליך המנהלי שנפתח מהווה תקדים שכן לראשונה עושה יחידת חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון שימוש בסמכותה בפרויקט אשר איננו פרויקט משרדים חדש, אך כולל מאפיינים רבים אשר בניתוח המשפטי, הביאו למסקנה כי חוק המכר חל לגבי עסקאות המכר אשר נעשו בו. יצוין כי חוק המכר כולל גם אפשרות לנקיטה בהליך פלילי בגין הפרת הוראות החוק, ובדיקה נעשית בימים אלה האם יש מקום לפעול מול בעלי החברה גם בהיבט זה.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יאיר פינס מסר כי "משרד הבינוי והשיכון ימשיך לפעול למען הגנה על כספי הרוכשים ולאכוף את חוק המכר בכל הכלים העומדים לרשותו".

עו"ד עדי בראונשטיין, המייצג את ק. פסגות ואת אחד מבעליה שמעון איזנברג הגיב, כי "מטבע הדברים ההסכמים אשר החברה החתימה את הרוכשים, הוכנו על ידי משרדי עורכי דין והחברה/מנהליה קבלו יעוץ משפטי שוטף בעניין זה ולכן הטענה כנגד מנהלי החברה במישור הפלילי אין בה ממש. מעבר לכך לו משרד השיכון יטיל עיצום כספי על החברה, אזי, דה פקטו הוא יפגע באותם רוכשים אשר הוא מתיימר להגן עליהם באשר מסת החובות של החברה יגדל".