הישורת האחרונה בקרבות בקונגרס הציוני: סיעות השמאל דחו את ההצבעה

סיעות השמאל בקונגרס הציוני הצליחו לרתום את ראשי הארגונים בקונגרס כדי לדחות את ההצבעה לאישור ההסכמים ליום חמישי בלילה • המהלך קונה לסיעות השמאל עוד זמן ואת היכולת ללחוץ על הליכוד לפתוח את ההסכמים לחלק מחדש את התפקידים בקק"ל

קק"ל / צילום: איל יצהר
קק"ל / צילום: איל יצהר

הקרבות בקונגרס הציוני נכנסים לישורת האחרונה: הישג משמעותי לסיעות השמאל בקונגרס הציוני ביממה האחרונה לאחר שהצליחו לרתום את ראשי הארגונים בקונגרס הציוני כדי לדחות את ההצבעה לאישור ההסכמים ליום חמישי בלילה. המהלך הזה נועד להקנות זמן וכן ללחוץ על הליכוד (מיקי זוהר וחיים כץ) כדי לפתוח את ההסכמים ולחלק מחדש את התפקידים בקק"ל, שנחשב לאחד התאגידים הגדולים במדינה בתחום הנדל"ן.

כפי שפרסמנו בתחילת השבוע, בהסכם שכבר נחתם בין ראשי סיעות הימין הליכוד, המזרחי, ארץ הקודש, ש"ס וישראל ביתנו, חולקו כבר התפקידים המרכזיים, כמעט ללא שיתוף של סיעות המשתייכות לצד השמאלי של המפה בקונגרס. כך הליכוד העולמי אמור היה לקבל לידיו את תפקיד יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית - עבור יעקב חגואל, יו"ר קק"ל למשך שלוש השנים האחרונות (מתוך 5) - ככל הנראה עבור חיים כץ, ראש המחלקה לפעילות ציונית בתפוצות ולדוברי צרפתית, החטיבה להתיישבות למשך שנתיים ראשונות בלבד, יו"ר ועדת הכספים בקק"ל, יו"ר הוועדה לגיוס משאבים בקק"ל, סגן יו"ר קק"ל ועוד.

המזרחי יקבל את תפקיד יו"ר קק"ל למשך השנתיים ראשונות עבור אברהם דובדבני והחטיבה להתיישבות למשך שלוש השנים האחרונות. במסגרת ההסכם תקבל ישראל ביתנו שלל נדיב במיוחד ובראש את תפקיד יו"ר הימנותא עם עצמאות ניהולית שלא הייתה בעבר וש"ס תקבל לידיה את התפקיד הנחשק "יו"ר עמית" של קק"ל - ללא שכר אמנם אך עם שלל סמכויות, התפקיד מיועד לאחיו של אריה דרעי - מומו דרעי. סיעות השמאל-מרכז שנחשפו לתוכנו של ההסכם נחרדו לגלות שלראשונה אין חלוקה שמשקפת את הקואליציה הרחבה בקונגרס וכן שומרת על איזון כוחם של כל המעורבים.

כך בשנים עברו למשל כאשר תפקיד יו"ר קק"ל היה בידי מפלגת העבודה, תפקיד יו"ר ועדת כספים בקק"ל היה מסור בידי הליכוד. כאמור עם הצלחת הארגונים לדחות את ההצבעה ביממה - מקווים בסיעות השמאל-מרכז לקבל לידיהם מוקדי שליטה בקק"ל ולא, אומרים שם, אנחנו יכולים להוביל גם לדחיית המינויים בחודש נוסף. לשוט הזה של השמאל והארגונים הצטרף בימים האלו גם ראש הממשלה נתניהו שמבקש להתערב בהסכם שהוכן על ידי שניים מאנשיו זוהר וכץ ויצר את קואליציית הימין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו משיקולים פוליטיים מעוניין לצמצם את הנתח של הציונות הדתית-המזרחי בחלוקת התפקידים במוסדות הציוניים ובעיקר בתוך קק"ל, שם נמצא מוקד הכוח הגדול, כדי שלא לתת הישגים עתידיים לימינה. בליכוד העולמי מתחו ביקורת על נתניהו ש"נזכר להתערב בדקה ה-90" וכן פוגע בהישג של הימין במוסדות. התערבותו עשויה לסייע בעקיפין לחלוקה מחודשת של התפקידים על פני קואליציית הימין שהושגה וחילקה את התפקידים המרכזיים רק בין הסיעות שחתמו עליו כבר. בנוסף שלח אתמול נתניהו מכתב לקרן היסוד ובו ציין את שני המועמדים שלו לניהול הקרן - ח"כ לשעבר אברהם נגוסה וכן שפרה שחם.

האפשרויות על השולחן כעת הן או ללכת להצבעה על ההסכם כמו שהוא (הימור) - מה שעשוי להוביל את קואליציית השמאל (מרצ, העבודה, כחול לבן, יש עתיד, הקונסרבטיים והרפורמים) לדחוף לדחייה של חודשים בכל המינויים בקק"ל או לפתוח את ההסכם ולהגיע להסכמה רחבה בתיווכו של אברהם דובדבני יו"ר המזרחי העולמי. הדרישה הראשונית של סיעות השמאל היא לקבל לידיהם את השליטה בוועדות כספים וחינוך שבתוך קק"ל שצפוי להיות בידי הימין בחמש השנים הקרובות.

ראש המחלקה למפעלים ציוניים בהסתדרות הציונית מטעם מרצ דרור מורג אמר ל"גלובס" כי "לא ניתן שההסכם כמו שהוא יגיע לאישור הקונגרס. אם המו"מ לא יתקדם, נודיע על הקפאת מצב לחודש ודחיית ההצבעה. המו"מ שהתחיל בין הימין לשמאל נועד להביא הסכם אחר שיביא לידי ביטוי את כל הזרמים בעולם היהודי ואני מקווה שלשם אנחנו צועדים".

מנכ"ל התנועה הרפורמית גלעד קריב, מי שנמצא בשולחן המו"מ בימים אלו, אמר ל"גלובס" כי "אם לא יהיה הסכם מאוזן הקרב יימשך עד לרגע האחרון ונעשה הכול שהוא לא יאושר. זה מאבק על הייצוג שלנו אבל גם על איזונים ובלמים הנדרשים בקק"ל וביתר הגופים הציוניים. הגיע הזמן שרה"מ יתערב במשבר. נתניהו רשם על שמו קרע חסר תקדים עם יהדות התפוצות בשנים האחרונות ומסתמן שהוא מעוניין להוסיף פרק נוסף לסיפור הזה".

כאמור הטענה העיקרית של סיעות השמאל נגד הליכוד היא בפירוק כל מנגנוני הבקרה והאיזונים בתוך קק"ל - על ידי מסירת כל התפקידים הבכירים בארגון לידי סיעות הימין בלבד. הוועדות החשובות שידונו בחדר המו"מ בשעות הבאות הן כספים, חינוך (תקציב של מאה מיליון שקלים) ומפ"ק (מפעלי פיתוח קרקע) שמחזיקה 70 אחוז מתקציב קק"ל, שעל פי ההסכם הנוכחי מסורות בידי הליכוד, ארץ הקודש והמזרחי בהתאמה. הגם שראשי המחקות האלה - כולם תפקידים בהתנדבות, מדובר בשליטה על מנגנוני תקציב ובקרה חזקים מאוד.

ביממה הקרובה יימשכו הדיונים בין כל הסיעות בקק"ל תוך כדי שהקונגרס עצמו המתקיים בימים אלו בזום בשל הקורונה בהשתתפות 720 צירים מרחבי העולם, יסתיים באישור הסכמים. אתמול השתתפו בקונגרס שנערך בזום נשיא המדינה ריבלין וראש הממשלה נתניהו. רבלין אמר כי "על אף שהעם היהודי מונה קהילות מתרבויות שונות ומחולק בין מחנות פוליטיים מנוגדים, לכולנו גורל ויעוד משותף. אם נמשיך להאמין ביעודנו המשותף אין אתגר שלא נוכל לו ואין משבר שלא נצא ממנו".