נאום "המניאק" של דודי אמסלם שהסעיר את הרשת ואת המליאה

רגע לפני שמליאת הכנסת הצביעה בעד הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות והיו"ר לוין ביטל את ההחלטה, עלה השר דודי אמסלם להשיב על הצעתה של ח"כ תמר זנדברג • בנאום בחר אמסלם לתקוף את היועץ המשפטי לממשלה והרבה להשתמש במילה "מניאק", כאזכור לשיחה של מנדלבליט עם אפי נוה, שפורסמה בחדשות 12

דוד אמסלם / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

נאום "המניאק" של השר דודי אמסלם אתמול (ד') במליאה נכנס לדברי הימים של הכנסת והבוקר כבר היה ניתן למצוא אותו בגרסה המלאה בפרוטוקולים של המליאה. אמסלם שעלה להשיב להצעת חברת הכנסת תמר זנדברג להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לצוללות, רגע לפני הבלגן הגדול, התייחס להקלטות היועץ המשפטי לממשלה שפורסמו בחדשות 12 ובהם הוא נשמע מכנה את פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן "מניאק".

וכך זה נשמע: "לפני כשבוע ימים הדלקתי טלוויזיה ואני רואה בחדשות את עמית סגל בערוץ 12 מדווח, ואני מצטט, אדוני היושב-ראש, ושומע את קולו של מר מנדלבליט אומר: 'מי שתפרו אותי בתיק הזה הם דינה זילבר ושי ניצן. המניאק הזה הוא לא מחליט בתיק שלי. יש לי תיק פתוח. בסוף אני אתפוצץ עליו. יש לי ברישום המשטרתי תיק ממתין לבירור דין. אני רוצה לדעת שזה נסגר מחוסר אשמה' - הוא גם רוצה לדעת איך - 'למה מחזיקים בן אדם בגרון'. דרך אגב, את זה אומר ידידכם המלומד ד"ר מנדלבליט, זה שאתם מגינים עליו כל בוקר.

"חשבתי לעצמי, אדוני היושב-ראש, למה הוא התכוון כשהוא אמר מניאק. הלכתי לבדוק בספרות, אמרתי אולי מונח משפטי. אז שאלתי מישהו, אז הוא שאל אותי: תגיד, הוא התכוון למניאק מהותי או למניאק תפקודי? כפי שבדיוק הוא אמר בנושא של הנבצרות - האם זה מהותי או לא מהותי. לאחר מכן אמרתי שאני אבחן את זה בכל מה שקשור לעולם התרבות, הקולנוע, כל מה שאתם בעצם חזקים בו ומהללים אותו מבוקר עד לילה, כל האנשים של השמאל, שאת חלקם גם ראיתי מפגינים פה".

בשלב הזה עובר אמסלם לרפרר לסרט "מאחורי הסורגים" ואומר "אני באמת נכנסתי ובדקתי וקפץ לי הסרט 'מאחורי הסורגים'. אדוני היושב-ראש לוין, תקשיב, הבמאי אורי ברבש, השחקן ארנון צדוק, אנשים שלכם. מה כותבים שם, מה בעצם אומרים בסרט? רציתי להבין מה עולם התרבות אומר על זה. אז הם אומרים ככה: 'יש שני סוגים של מניאק. שני סוגים. יש מניאק שהוא יודע שהוא מניאק ויש מניאק אחר, זה מניאק שיושב, אוכל, מעלה גירה כמו חזיר ורק הם שם למעלה יודעים שהוא המניאק שלהם. דרך אגב, כשהוא התכוון אולי למעלה, הוא הכניס גם את גרסטל.

"ואז חשבתי והמשכתי ואמרתי לעצמי: יכול להיות שהבחור בכלל התבלבל בין מניאק לסדרה מנאייכ 2. חשבתי שהוא התכוון למנאייכ. ולאחר שחשבתי לעומק, אני אגיד לכם את האמת הגעתי למסקנה שכל התשובות נכונות. תודה רבה".

ערוץ הכנסת: מגיל 18 ומעלה

הנאום הבוטה של אמסלם זכה לביקורות נוקבות עוד כשנשמע במליאה וביתר שאת לאחר מכן. כבר בדיון עצמו ביקש ממנו ח"כ יאיר גולן "לחסוך את זה מאיתנו", ואילו ח"כ מנסור עבאס אמר לו "אתה יודע כמה קשה לשמוע את המילה הזאת (מניאק) בערבית? איום ונורא. צריך לשים על המסך של הכנסת סימן שמעל ל-18".

לנאום המניאק של אמסלם היה גם חלק ב', כשעלה להשיב לח"כ משה יעלון אמר "תראו, אני חוזר חזרה למה ששמענו בערוץ 12. רבותיי, זה לב העניין. יש פה דבר חמור ביותר שאתם מנסים לטשטש אותו. מר מנדלבליט אומר: בסוף אני אתפוצץ עליו, יש לי ברישום המשטרתי תיק מב"ד, אני רוצה לדעת שזה נסגר מחוסר אשמה, למה מחזיקים בן-אדם בגרון? דרך אגב, אני רוצה לומר, בז'רגון הרגיל, אם מישהו היה בא ומניח תיק כזה למנדלבליט - גם, דרך אגב, לא למנדלבליט, לכל סטאז'ר - הוא היה כותב: מישהו מאיים פה, סחיטה באיומים.

"יש פה סחיטה באיומים. מר מנדלבליט, אתה אמרת את זה בקולך. אני רוצה להזכיר לך, אתה בתחילת הדרך אמרת שווינשטיין תופר לך תיקים. אתה, בקולך, יועץ משפטי לממשלה, אתה אמרת עכשיו ששי ניצן בעצם מחזיק אותם בגרון... ואני רוצה לשאול אותך: כשאתה מתכוון שהוא 'החזיק אותך בגרון', האם הוא החזיק אותך הכוונה בכוונת חונק אותך, האם הוא חנק אותך בחניקת דם או חניקת אוויר? זה מושגים מהג'ודו בחניקה. האם הכוונה שלך שהוא לוחץ לך על הגרוגרת?"

אמסלם התייחס גם בהרחבה לתיקי נתניהו, למפכ"ל המשטרה הקודם דנינו ופרשת אום אל חיראן. "אני אגיד לך את האמת, מר מנדלבליט, אני אספר, ואמרתי את זה פה: אתם אחד חונק את השני. הוא חונק אותך בפרשיה הזאת בגלל שאתה יודע שאתה לא יכול להיות יועץ משפטי, הוא יודע את כל החומר עליך. אתה אמרת את זה בקולך. הרי לכאורה, אם הוא לא סוחט אותך ולא סוגר את התיק, למה שלא תפנה אליו ותגיד לו: למה אתה לא סוגר לי את התיק? אתה יודע את האמת. אתה מחפה עליו בפרשת דנינו, הרי שם הוא עשה את השיבוש הכי עצום שיכול היה להיות במשטרה.

אפילו בבתי ספר לשוטרים וחוקרים לא מלמדים אופציה של שיבוש כזאת בגלל שזה לא עלה להם על הדעת. בכל מה שקשור בדנינו וצ', שסיפרתי קודם. והמפכ"ל כמובן בפרשת אום אל חיראן ומח"ש, שהוא הבטיח להם שהוא יפרק אותם, והוא קיבל את שלו. במה הוא קיבל את שלו? מינו את קרן בר מנחם, המריונטה על החוט, שדרך אגב לא עושה כלום חוץ מלסגור את התיקים נגד כל החוקרים ונגד כל המתלוננים במשטרה.. לכן, אני חושב שעל כך צריכה להיות ועדת חקירה. היועץ המשפטי לא יכול להישאר בתפקידו דקה. איך אמרתי? אם יש לך, מר מנדלבליט, קצת בושה עוד בפרצוף, נשארה לך קצת בושה, אני מצפה שתלך הביתה, ויפה שעה אחת קודם".