גם אחרי הסגר השני: הירידה באמון הצרכנים מחריפה

מדד אמון הצרכנים ממשיך לרדת גם באוקטובר, ובמחצית הראשונה של החודש הוא עמד על 32%- • אזרחי ישראל לא מתכננים רכישות גדולות ומדווחים על הרעה במצב הכלכלי של משקי הבית

שלט "נחנקנו" על חלון עסק שסגר תחת הסגר השני / צילום: כדיה לוי, גלובס
שלט "נחנקנו" על חלון עסק שסגר תחת הסגר השני / צילום: כדיה לוי, גלובס

היציאה ההדרגתית מהסגר לא גורמת לציבור להביע אמון בכלכלת ישראל, לפחות בינתיים. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), מדד אמון הצרכנים במחצית הראשונה של אוקטובר הדרדר לרמה של 32%-. זאת, לאחר שבמחצית השנייה של ספטמבר ירד מרמה של 21%- ל-29%-.

מדד אמון הצרכנים הוא סקר שעורכת הלמ"ס בקרב בני 21 ומעלה. המשתתפים נשאלים על מצבם הכלכלי ועל מצבה של המדינה בעבר, בהווה ובעתיד. התשובות משוכללות לתחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר.

נתון בולט נוסף, הוא המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה. במחצית הראשונה של אוקטובר, המאזן עמד על 42%-, לאחר שבמחצית השנייה של ספטמבר עמד על 39%-. זוהי החמרה לעומת המחצית הראשונה של ספטמבר שבה עמד על 28%-.

בנוסף לכך, נרשמה ירידה חדה במאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה. במחצית הראשונה של אוקטובר, מאזן זה עמד על 49%-. התוצאה הזו היא המשך ישיר של המגמה בשבועות האחרונים, לאחר שבמחצית השנייה של ספטמבר ירד המאזן ל-42%- מ-30%- במחצית הראשונה של ספטמבר.

גם בנוגע למצבם הכלכלי של משקי הבית קשה למצוא אופטימיות. המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה, עומד על 33%-, לאחר שבמחצית השנייה של ספטמבר ירד ל-29%-, מ-21%- במחצית הראשונה של ספטמבר.

מספר המשרות הפנויות ירד בכמעט 10% בספטמבר

מדד נוסף שמפרסמת כעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא סקר המשרות הפנויות לחודש ספטמבר. בחודש ספטמבר היו כ-54.3 אלף משרות פנויות, לעומת 59 אלף באוגוסט. לשם השוואה, ערב המשבר מספר המשרות הפנויות במשק נשק ל-100 אלף.