המשך סגירת ענף הכושר פוגע בבריאות הציבור

היעדר פעילות גופנית מהווה גורם בכ-20%-30% מהמקרים של סרטן, סוכרת ומחלות לב • אין הבדל בין סגירת עסקי הכושר לבין סגירת בתי מרקחת

חדר כושר של רשת SPACE  / צילום: שי בן נפתלי
חדר כושר של רשת SPACE / צילום: שי בן נפתלי

בהעדר חיסון, היכולת להתגונן מפני הנגיף טמונה בהימנעות מהידבקות מחד ובחיזוק מערכת החיסון והבריאות שלנו מאידך. ספורט הוא חיוני ותנועה היא תרופה, ושלילת היכולת לאמן את קהל הלקוחות שלנו כמוה כהורדת מסכה בציבור. אין הבדל בין סגירת עסקי הכושר לבין סגירת בתי מרקחת.

המגפה היא מגפה של מספרים - כל יום, על מסך הטלוויזיה, ממספרים את כמות החולים, נדבקים, נשאים, מונשמים ומתים. לימדו אותנו על מקדם ההדבקה R ורובנו הפכנו למומחים גדולים בסטטיסטיקה, אחוזים, יחסים ומדידות. אולם, נתונים קריטיים לקבלת החלטות שדנות אנשים ועסקים לחיים או למוות - רק לא מקורונה - לא מקבלים את הבמה הראויה.

לפי ארגון הבריאות העולמי, היעדר פעילות גופנית מהווה גורם בכ-20%-30% מהמקרים של סרטן, סוכרת ומחלות לב. לא סוד שתקופת הסגר הביאה לירידה משמעותית בכושר וספורט של האוכלוסייה, והריחוק החברתי גרם לירידה של פעילות גופנית והתנועה הבסיסית והיום-יומית של רבים. מחקר שמדד ספירת צעדים במדינות שונות בתקופת הסגר הראה ירידה של עד כ-48.7% בכמות הצעדים במדינות עם סגר מלא.

ספורט הכרחי לשמירה על הגוף

פעילות גופנית בעצימות בינונית משפיעה לטובה על הריון, לידה ואף על העובר. מחקרים רבים מראים את ההשפעה החיובית שיש לספורט על מצב הרוח של ההריונית, החיוניות והשינה שלה, כמו גם מניעה של השמנה, סוכרת הריון, כאבי גב, בצקות ואף השפעה לטובה על מהלך הלידה, וההתאוששות הפיסית והמנטאלית לאחריה. עם זאת יש לבצע פעילות גופנית מובקרת, מדוייקת, מותאמת ונכונה לשלבי ההריון וליכולות הגופניות של כל אחת. לצפות מליזה, אשר נמצאת בחודש שישי להריונה, להתאמן לבדה ללא ידע וללא השגחה של איש מקצוע, לא רחוקה בחוסר האחריות שבה, מלאפשר לה לקבוע את מינון הברזל והחומצה הפולית שעליה ליטול.

ניתוחים אלקטיביים רבים כגון ניתוחי גב, החלפת מפרק ירך או ברך, ניתוח שחזור לאחר סרטן שד - דורשים שיקום. אחרי פיזיותרפיה שיקום באמצעות פילאטיס מכשירים חשוב ומקדם. מחקר אחד, מיני רבים, הראה כי אימון בשיטת פילאטיס במשך שנה שיפר משמעותית את טווח התנועה והתפקוד של מפרק הירך לאחר ניתוח החלפה מלא. למנוע משירה שמתחזקת אחרי ניתוח החלפת ברך ומעומרי שעבר ניתוח החלפת ירך, להגיע למכון הפילאטיס לאימון הכרחי, מעכבת את השיקום שלהם ופוגעת להם בטווחי התנועה וביכולות המוטוריות.

על השפעת הסגר על המצב הנפשי שלנו דובר רבות. מצב נפשי ירוד הנגרם מהעלייה בחרדה, בלחץ, בחוסר הריכוז והשינה הוכח כגורם שמחולל מחלות ומוריד את יכולת מערכת החיסון להתמודד עם נגיפים. מאות מחקרים בשנים האחרונות מראים את הקשר החיובי שיש לפעילות גופנית כטיפול בהתמודדות עם מצב רוח ירוד, לחץ וחרדה כמו גם עם דיכאון קליני. למנוע מיעקב ומעודד לשחק טניס כמוה כמניעת רטלין מתלמיד לפני מבחן פסיכומטרי.

השפעת הריקוד על חולי הפרקינסון היא קריטית להאטה ואף רגרסיה של המחלה. התרופות הניתנות לא מתמודדות עם הירידה בשיווי המשקל ואי-יציבות בהליכה, הגורמים לנפילות וחבלות. ריקוד כן. מחקרים הראו מעל כל צל של ספק שריקוד תורם לשיווי המשקל וליציבות, כמו גם עוזר לפיתוח יכולות קוגנטיביות והאטת דימנציה, בכך עוזר למנוע נפילות ומחלות אצל האוכלוסייה המבוגרת בכלל ואצל חולי הפרקינסון בפרט. לאסור על יוסף ותמר, חולי הפרקינסון, להגיע לשיעור הטנגו תרפיה שלהם כמוהו כמניעת תרופה שעוזרת לייצור הדופמין במוח.

החודש ניתן פרס נובל לחוקרים אשר גילו את הנגיף הגורם למחלת הכבד הנגיפית - צהבת הפטיטיס C. לכשנתגלה הנגיף החמקן התאפשר למצוא תרופה לצהבת, מה שהופך אותה בימינו למחלה קלה יחסית ואשר ניתן להתמודד עמה. ההתמודדות העיקרית של מומחי הכבד בימינו היא עם מחלת הכבד השומני. תרופות שונות עוזרות במעט עם התסמינים של המחלה, ולעומתם יש תרופה אחת אשר ממגרת את המחלה ואף יכולה למנוע מאיתנו לחלות בה - תנועה! שמירה על אורח חיים בריא - תזונה נכונה ופעילות גופנית. למנוע משרית וירון, שמתמודדים עם מחלת הכבד השומני, להגיע לקבוצת הריצה שלהם מעכבת את ההחלמה.

לאור כל המידע המחקרי והמוחשי, הברור כשמש שקיים היום נשאלת השאלה - עד מתי ייחשב ספורט כפעילות פנאי ותרבות ולא כחיוני לבריאות הגוף והנפש?

לאור נתוני ההדבקה הנמוכים בענף, סגירת תעשיית הספורט הלא תחרותי בישראל מהווה פגיעה בבריאות הציבור והינה פשע. להשאיר את עסקי התנועה והכושר וביניהם: מכוני הפילאטיס, סטודיו לריקוד או ליוגה, בריכות השחייה, מגרשי הטניס, חדרי הכושר, קבוצות הריצה ועוד עסקים דומים סגורים, כאשר המשק מתחיל להיפתח - הנה תוספת חטא על פשע. זה לא רק ספורט, זו הבריאות שלנו. 

הכותבת היא אמא של רומי ויעל, בעלת סטודיו לפילאטיס מכשירים ובית ספר לריקודים סלונים בחיפה