הקרב הגדול על מוסדות הקונגרס הציוני הגיע לסיומו

לאחר הקשיים אליהם נקלע המו"מ בעקבות חברי סיעות השמאל שהקשו על קואליציית הימין שהתגבשה להעביר את ההסכם בהצבעה, הושגה ההסכמה המיוחלת להקמת קואליציה "מקיר לקיר" • זאת רק לאחר פתיחתו מחדש וחלוקת חלק מהתפקידים מחדש

קק"ל / צילום: איל יצהר
קק"ל / צילום: איל יצהר

בסוף זה קרה: הסכם נחתם בין כל ראשי הסיעות בקונגרס הציוני לחלוקה מחודשת של התפקידים בו לחמש השנים הקרובות, ולראשונה הימין יקבל לידיו את השליטה בקק"ל, בחטיבה להתיישבות ובהסתדרות הציונית. כפי שדיווחנו בהרחבה בימים האחרונים נקלע המו"מ בין הסיעות לקשיים, לאחר שחברי סיעות השמאל הקשו על קואליציית הימין שהתגבשה להעביר את ההסכם בהצבעה. רק לאחר פתיחתו מחדש וחלוקת חלק מהתפקידים מחדש - הושגה ההסכמה המיוחלת להקמת קואליציה "מקיר לקיר", כפי שמכנים זאת בקונגרס.

הערב כבר נבחר יעקב חגואל מהליכוד העולמי ליו"ר ההנהלה הציונית של ההסתדרות הציונית. בתפקידו האחרון שימש חגואל (כיו"ר הליכוד העולמי) כסגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית. בתוך כך, ולאחר שימונו חברי הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, ייבחר אברהם דובדבני מהמזרחי לעמוד בראש קק"ל, ולאחר מכן התפקיד יעבור ברוטציה למועמד הליכוד חיים כץ. תחילת ההסכם הזה בחיבור שהושג לבסוף בין מיקי זוהר שזכה בבחירות בארץ ויהיה ליו"ר הליכוד העולמי, לבין חגואל שזכה בבחירות בחו"ל, בתיווכו של כץ שאיחד לבסוף את הליכוד העולמי ומשם ליצירת קואליציית הימין הראשונה בקונגרס.

לתפקיד יו"ר החטיבה להתיישבות מיועד ישי מרלינג מקבוצת "מאוחדים בליכוד", שהתמודדו לראשונה בבחירות בקונגרס ולבסוף גם חברו לזוהר נגד חגואל (אי אז בתחילת הדרך, עוד לפני האיחוד המאוחר). הליכוד גם צפוי להחזיק בראשות ועדת מפ"ק (מפעלי פיתוח קרקע) בקק"ל שמחזיקה ב70 אחוזים מתקציב הארגון. ישראל ביתנו קיבלה לידיה את ראשות הימנותא - חברת בת של קק"ל שמחזיקה בקרקעות שנקנו וש"ס את תפקיד יו"ר עמית בקק"ל שהוא ללא שכר אך עתיר סמכויות ויימסר לידיו של מומו דרעי (אחיו של השר דרעי).

לאחר הקרבות של היממה האחרונה הצליחו גם סיעות השמאל לגרוף לידיהם הישגים. בין היתר, תפקיד יו"ר קרן היסוד יהיה בידי כחול לבן ומפלגת העבודה, אלא אם כן נתניהו יבחר למנות איש משלו לתפקיד אז יימסר לידיהם תפקיד חלופי. עוד יקבלו שתי הסיעות את תפקיד יו"ר המחלקה למפעלים ציוניים, סגן יו"ר קק"ל וחבר בהימנותא. יש עתיד תקבל לידיה את תפקיד נשיא התנועה הציונית, יו"ר ועדת כספים בקק"ל ואת יו"ר מרכז הרצל ברוטציה.

מרצ העולמית קיבלה לידיה תפקיד סגן יו"ר קק"ל, יו"ר הארכיון הציוני ועוד. לדרישת סיעות השמאל, מחלקת חינוך בקק"ל לא תופקד בידי הסיעה החרדית ארץ הקודש ויהיו לוועדה שני יו"רים במקביל - האחד של ארץ הקודש והשני של כחול לבן. מ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית וסגן יו"ר הסוכנות היהודית יופקדו בידי נציגי התנועות הקונסרבטיבית והרפורמית. עוד לדרישת סיעות השמאל - שונה הרכב הנהלת קק"ל, כך שהרוב לימין בו יהיה קטן מכפי שרצו לאשר לכתחילה.

מי ש"תפרו" את ההסכם היו זוהר וכץ מלכתחילה עם העברת מוקדי השליטה במוסדות הציוניים לימין, ולאחר מכן עם הלחץ שהופעל כאמור חולקו תפקידים בכירים גם לראשי הסיעות משמאל - כפי שהיה נהוג בעבר כדי ליצור קואליציה רחבה ומוסכמת של כל הארגונים החברים בקונגרס הציוני. נתניהו, שהתקשר הערב לברך את חגואל וזוהר, ביקש להבהיר להם אגב, כי בכוונתו למנות את יו"ר קרן היסוד. בזאת, כך אפשר לקוות, תמו קרבות הקונגרס הציוני לחמש השנים הקרובות.