העימות האחרון בארה"ב: פוליטיקה, קורונה ואקלים. ואדם אחד שסיכם במלים - "אני מקנא"

בניגוד לעימות הקודם שהיה סוער ובוטה מצד המועמדים, הלילה לעם האמריקאי ניתנה הזדמנות להקשיב לפערים הגדולים בין שני המועמדים • מדיון על משבר האקלים ועד לניהול סביב מגפת הקורונה שני המועמדים פרסו את משנותיהם

העימות הטלוויזיוני בין הנשיא טראמפ ולבין ג'ו ביידן / צילום: Jim Bourg, AP
העימות הטלוויזיוני בין הנשיא טראמפ ולבין ג'ו ביידן / צילום: Jim Bourg, AP

אחרי העימות הנשיאותי הסוער בין טראמפ לביידן לפני כחודש, התקיים הלילה העימות הנשיאותי השני והאחרון במערכת הבחירות והפעם, התנהל שיח פוליטי מכבד יחסית בין שני המועמדים.

בין אם זה התרחש בשל האיום לסגור מיקרופונים למי שיתפרץ ובין אם בשל הפיגור של טראמפ בסקרים אחרי ביידן והעצה שקיבל מיועציו, העם האמריקאי זכה הלילה להקשיב במשך 90 דקות לפערים גדולים בתפיסות בין שני המועמדים. המנחה, קריסטין ולקר מרשת NBC השתלטה על המצב וכאשר הייתה גלישה בין ביידן לטראמפ לעלבונות אישיים, היא הצליחה להחזיר אותם לדבר על מדיניות.

בשלב כלשהו בעימות, הנשיא טראמפ פנה אל המנחה ואמר לה "את עושה יופי של עבודה" וזה בניגוד למתקפות האישיות שלו נגדה בימים שקדמו לעימות.

מרבית החלק הראשון בעימות הוקדש להתמודדות של הנשיא טראמפ עם מגפת הקורונה, אולם לא נאמרו שם דברים חדשים. ביידן תקף את טראמפ על התפקוד  בחודשים האחרונים וטראמפ הדגיש שביידן כשל בטיפול במגפות בתקופתו כסגן נשיא והמשיך לטעון שהוא (טראמפ) סגר מוקדם את הגבול עם סין ופעל מצוין מכל הבחינות.

אחד הוויכוחים בין השנים היה על איך ממשיכים הלאה. האם בסגרים מקומיים (ביידן) או בשכנוע עסקים ומערכות חינוך לחזור במהרה לתפקוד מלא (טראמפ). עוד טען טראמפ שהמגפה עומדת להיעלם ושהמספרים יורדים, אך במהלך בידוק עובדות שביצעו כלי התקשורת בארה"ב המספרים אינם מראים על הכיוון הזה ודווקא יש החמרה במספרי המקרים והמתים.

בוויכוח על בעיות הגזענות בארה"ב, טען טראמפ שהוא הנשיא הטוב ביותר עבור הקהילה השחורה מאז אברהם לינקולן וביידן הגיב בציניות, אותה טראמפ לא הבין במהלך השידור החי. ביידן השיב לו:

"אברהם לינקולן, הוא אחד הנשיאים הגזענים ביותר בהיסטוריה המודרנית של ארה"ב. הוא שופך דלק לתוך כל אש גזעית".

טראמפ ביקש לתמוך את הטיעונים שלו, בנושא גזענות, בכך שהוא עסק ברפורמות בבתי הכלא ובתיקצוב מוגבר של מוסדות אקדמיים שחורים והאשים את ביידן על כליאת יתר בתקופותו כמחוקק בסנאט.

גם בנושא האקלים, היו הבדלים חדים בין שני האישים. ביידן התייחס למשבר האקלים, כאיום הקיומי הגדול ביותר בעוד טראמפ אמר שהיותה של ארה"ב בתוך הסכם פריז, הביאה לבזבוז כסף מצד ארה"ב ולפגיעה בתעסוקה.

ברגע קריטי במיוחד, לקראת סוף העימות, ביידן ציין כי יפעל להוציא תעשיות מזהמות מתוך מרכזי הערים ובאמצעות אנרגיה נקייה ידאג למקומיים למשרות נוספות. טראמפ, זינק על ההצהרה הזו כהוכחה לפגיעה הכלכלית הצפויה בערים ברחבי ארה"ב אם אכן תהיה מדיניות כזו.

בנושאי מדיניות חוץ, העימות נגע רק במערכת היחסים בין ארה"ב לצפון קוריאה. ביידן האשים את טראמפ בקירבת יתר לדיקטטור מסוכן וטראמפ השיב שקים ג׳ונג און, אכן מנהיג "אחר", אבל שבזכות הגישה של טראמפ, הנתיב של צפון קוריאה למלחמה עם ארה"ב - פסק.

בסיום העימות, אפשר היה לסכם שהמנחה, קריסטין ולקר, יצאה כמנצחת באירוע. מנחה העימות הקודם, כריס וואלס, שדרן בכיר ברשת פוקס ניוז שבמהלך העימות שהוא הוביל לא ניתן היה לשמוע כמעט מילה של הצדדים בשל התפרצויות רבות של הנשיא, סיכם את האירוע ב"אני מקנא".