ממשלת יעלון התמוטטה לפני שהוקמה: ימינה לא תתמוך בממשלה חלופית

פחות מ-24 שעות החזיקה מעמד ההצעה להקים ממשלה חלופית בראשותו של משה בוגי יעלון: מפלגת ימינה הודיעה כי "יש ללכת לבחירות ולהחליף את ממשלה נתניהו-גנץ הכושלת בממשלה חדשה בראשות נפתלי בנט" • גם חלק מחברי הרשימה המשותפת היו שותפים לגריסת הרעיון עוד לפני ביצועו

נפתלי בנט / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
נפתלי בנט / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

פחות מ-24 שעות החזיקה מעמד ההצעה להקים ממשלה חלופית בראשותו של משה בוגי יעלון בתמיכה רחבה של כל סיעות האופוזיציה ותמיכה אפשרית של כחול לבן. עם צאת השבת הודיעה מפלגת ימינה כי לא תתמוך בכל ממשלה חלופית שהיא, אלא בבחירות ובהקדמתן לאלתר. מהמפלגה נמסר "לא נהיה שותפים לפוטש בתמיכת היבה יזבק או לתרגילים פוליטיים אפלים. לא מחליפים טריפה בנבלה. יש ללכת לבחירות ולהחליף את ממשלה נתניהו-גנץ הכושלת בממשלה חדשה בראשות נפתלי בנט שתטפל בקורונה, בכלכלה ובאיחוי העם".

הסיבה הרשמית של ימינה היא שיתוף פעולה נדרש עם הרשימה המשותפת, בפועל ימינה נמצאת בשיא המנדטים בסקרים ושם חוששים כי ככל שמועד הבחירות יתרחק, איתם גם יתרחשו המנדטים המובטחים. בנוסף, אומרים בימינה שוב כי מועמדם היחיד לראשות הממשלה הוא נפתלי בנט וזאת בניגוד לפעמים קודמות בהן הביעו אנשי המפלגה תמיכה גורפת בנתניהו.

עוד הצטרפו לגריסת הרעיון עוד לפני ביצועו, היו חלק מחברי הרשימה המשותפת. יו"ר בל"ד ‏ח"כ אמטאנס שחאדה אמר: "עקרונית לא נתמוך במועמדות של משה בוגי יעלון. העניין לא אקטואלי ואינו בר ביצוע". ח"כים ברשימה המשותפת גם טענו הערב כי לא נעשתה כל פנייה אליהם בנושא וכשתהיה כזו הנושא ידון בישיבת סיעה. גורם ברשימה אף ציין בציניות כי "חייך כששמע שיעלון מסכים לקבל את תמיכת הרשימה".

בלי ימינה וללא המשותפת הרעיון הזה אינו בר ביצוע, ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כבר יצא נגד בנט הערב בניסיון להשיב אליו מנדטים אבודים כשאמר "היה דבר אחד שבאמת הפחיד את נתניהו - אי אמון קונסטרוקטיבי. אז הוא נבח קצת על 'ימינה' והם נבהלו והודיעו שהם מורידים את זה מהפרק. לכל מי שחשב שהם יעיזו לצאת נגדו". גם בליכוד יצאו נגד הודעת ימינה: "אנו מצרים ונדהמים מהכינוי של בנט 'טריפה' לראש הממשלה, אחרי שתמך בלפיד לראשות הממשלה. מציעים לבנט וסמוטריץ' ולכל האופוזיציה לא להתמקד בפילוג ובעשיית הון פוליטי על גב המחלה אלא באחדות העם ולברך על ההישג ההיסטורי שראש הממשלה נתניהו מוביל".