תן ביס | בלעדי

אחרי חודשים של מאבקים ואיומים: שליחי תן ביס התאגדו בהסתדרות

לאחר איומים בפיטורים של יו"ר הוועד בהסתדרות הכללית פנו לתן ביס ביום חמישי בלילה על מנת שיכירו בוועד השליחים שלה כארגון יציג אך עד כה בחברה התעלמו מהפניה • עד כה כ-700 שליחים הצטרפו לוועד וזאת מתוך 1,400 עובדים שמעסיקה חברת תן ביס סקובר – חברת השליחים שלה • תן ביס: " החברה מכבדת את החוק"

התקבצות של שליחי תן ביס / צילום: כדיה לוי, גלובס
התקבצות של שליחי תן ביס / צילום: כדיה לוי, גלובס

אחרי הביקורת שחטפה המתחרה בתחום משלוחי האוכל וולט על המודל העסקי שלה, והעובדה שהיא אינה מעניקה את מלוא הזכויות הסוציאליות שמגיעות לשכירים בישראל לעובדיה, מתברר שגם אצל השחקנית הישראלית תן ביס, שהפכה כבר לפני שנתיים לחלק מתאגיד בינלאומי, לא הכל ורוד בכל מה שנוגע לתנאי ההעסקה של עובדיה.

ל"גלובס" נודע כי אחרי ארבעה חודשים של ניסיונות ממושכים להתאגד ומאבק חריף בהנהלה שכלל איומים בפיטורים ליו"ר הוועד, בשבועיים האחרונים עובדי חברת תן ביס חברו להסתדרות הכללית, שהצליחה לצרף כ-700 שליחים מתוך 1,400 השליחים שמעסיקה החברה להקמת ועד יציג.

עובד תן ביס עם טופס ההתאגדות / צילום: אגף דוברות בהסתדרות
 עובד תן ביס עם טופס ההתאגדות / צילום: אגף דוברות בהסתדרות

מסמך של ההסתדרות ושל עובדי תן ביס סקובר (חברת השליחים של תן ביס) המבקש להכיר בה כוועד יציג נשלח לחברה כבר ביום חמישי בלילה, אולם בתן ביס טרם התייחסו אליו. כאמור, ההתארגנות הזו מתרחשת כעת לאחר שמאז חודש יולי עובדי החברה ביצעו מספר ניסיונות להתאגד, וההנהלה סירבה להכיר בכך.

רום דביר, מנהל מחלקת התארגנויות בהסתדרות, מאשר כי מדובר כי היה מדובר ב"מבצע מורכב במיוחד, שכלל אנשי שטח וטלפנים". משיחה עמו, ועם יו"ר הוועד אדם שטיינר, 33, עולה כי המציאות שניסתה לצייר תן ביס כמעסיקה שמספקת לעובדיה זכויות סוציאליות באופן מלא, אינה מדוייקת עבור השליחים שהיא מעסיקה. רבים מהם צעירים מתחת לגיל 25.

רום מדגיש כי הדרישות של הוועד לא נוגעות להעלאות שכר, אלא לתנאים בסיסיים למי שהפכו לעובדים חיוניים בשל השלכות משבר הקורונה והסגר שהוטל בישראל. בין הדרישות של הוועד שקם כעת תחת ההסתדרות מהחברה: ראשית - מתן ביטוח ייעודי לשליחים, בניגוד למה שלטענתם מוגדר כעת כ"המלצה של החברה בלבד", שמסתפקת בתשלום ביטוח לאומי המחוייב בחוק. דרישה נוספת היא מעבר לתשלום הזכויות הסוציאליות לפי השכר המלא של השליחים, ולא לפי שכר הבסיס שאינו כולל את הפרמיות שהשליחים מקבלים עבור הביצועים שלהם.

בניגוד למתחרה בתחום משלוחי האוכל וולט, שמתייחסת לעובדים שלה כ"שותפים", ואינה מעניקה להם תנאים סוציאליים המגיעים לשכירים בישראל לפי החוק, תן ביס הצהירה כי כל עובדיה מועסקים כשכירים. בחודשים האחרונים דיווחנו כאן על תביעה ייצוגית שהוגשה בישראל נגד וולט, ושעוסקת בדיוק בפער הזה.

ואולם, כעת מתברר כי בחודשים האחרונים, במקביל לניסיונות ההתאגדות, תן ביס החלה להעסיק באופן מצומצם גם עובדים שאינם שכירים, באמצעות ספק חיצוני, ככל הנראה במקביל לגידול בביקוש למשלוחים על רקע ההשלכות הקורונה.

מתן ביס נמסר בתגובה: "הנושא מתייחס לעובדי חברת המשלוחים שלנו, המועסקים בהעסקה ישירה על פי המדיניות המוכתבת על ידי הנהלת החברה בהולנד. העובדים שלנו הם לב ליבה של החברה ותורמים להצלחתה ואנו מקיימים איתם ערוץ תקשורת ישיר. החברה מכבדת את החוק. ההחלטה אם להצטרף או לא להצטרף לארגון עובדים היא בחירה אישית של העובד ואנו נכבד אותה".