היסטוריה בשוק הפנסיה החדשה: הראל עקפה את מגדל

הראל הפכה לשחקן השני בגודלו בשוק זה • בסוף החודש החולף ניהלה הראל נכסים בהיקף של 78.9 מיליארד שקל בקרנות החדשות המקיפות והכלליות שלה

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".
מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".

בצל משבר הקורונה והתנודות האדירות שהוא גורם בשווקים, קבוצת הביטוח הראל שבניהול מישל סיבוני, עברה בסוף ספטמבר, לראשונה, את קבוצת הביטוח מגדל והפכה לגוף השני בגודלו בשוק הפנסיה החדשה.

בסוף החודש החולף ניהלה הראל נכסים בהיקף של 78.9 מיליארד שקל בקרנות החדשות המקיפות והכלליות שלה. זאת לעומת נכסים בהיקף של 78.6 מיליארד שקל בקרנות החדשות של מגדל, שבניהול רן עוז ושבעבר הייתה מספר 2 בפער ניכר מעל הראל וכלל ביטוח.

השחקן הגדול ביותר בשוק קרנות הפנסיה החדשות היא מנורה מבטחים, שמנהלת נכון לסוף ספטמבר 2020 נכסים בהיקף של 142.9 מיליארד שקל בקרנות החדשות המקיפות והכלליות שלה.

מדובר על תוצאה של אסטרטגיה טובה של הראל שצמחה אורגנית לצד רכישות טובות שעשתה, בהן של קרן גלעד החדשה. מנגד, מקפת של מגדל צמחה בשיעור נמוך משיעור הצמיחה של הראל בתחום זה, וכך היא איבדה ממקומה היחסי. בעבר הלא רחוק הראל גם הייתה קטנה מכלל ביטוח בשוק הפנסיה החדשה.

כך למשל, רק לפני חמש שנים היוו הקרנות החדשות של הראל כ-16.3% משוק הפנסיה, וזאת אחרי כלל ביטוח, מגדל ומנורה מבטחים שהחזיקו בנתחים של 17.9%, של 22.1% ושל 35%, בהתאמה. ואילו כיום מדובר על כך שמנורה מבטחים אוחזת בנתח של 32.9% כשאחריה הראל עם נתח שוק של 18.2%, מגדל, כלל ביטוח והפניקס עם נתחים של 18.1%, של 15.7% ושל 7.3% בהתאמה.