רשתות האופנה וההסעדה עותרות לבג"ץ: "הסירוב לתת הקלות בארנונה לעסקים גדולים הוא אפליה חמורה"

במסגרת העתירה נטען כי הממשלה החליטה על מתן הנחות בארנונה בשיעור של 95% לעסקים, אך התנתה את ההנחה בכך שמחזור עסקאות העסק הינו מתחת לסך של 400 מ' ש' • בעתירה טוענת התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה כי יש לתת הנחות גם לעסקים גדולים

חנות קסטרו בשבעת הכוכבים / צילום: כדיה לוי, גלובס
חנות קסטרו בשבעת הכוכבים / צילום: כדיה לוי, גלובס

התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה הגישה הבוקר עתירה לבג"ץ כנגד ממשלת ישראל, במסגרתה היא מבקשת צו על תנאי בטענה לאפליה במתן ההנחות בארנונה שמוענקות לעסקים קטנים ובינוניים שנפגעו בשל משבר הקורונה. בעתירה טוענת ההתאגדות כי יש לתת הנחות גם לעסקים גדולים.

במסגרת העתירה נטען כי לאחרונה החליטה הממשלה על מתן הנחות בארנונה בשיעור של 95%, לעסקים אשר נפגעו באופן משמעותי ממשבר הקורונה, אך התנתה את מתן ההנחה, בכך שמחזור עסקאות העסק בשנת 2019 הינו מתחת לסך של 400 מיליון שקל.

על הרקע הזה טוענות העותרות, כי החלטה זו יוצרת אפליה פסולה ואסורה בין עסקים על יסוד קריטריונים ומאפיינים בלתי רלוונטיים בעליל, ומהווה אבסורד של ממש. זאת, לטענת ההתאגדות, משום שתכלית "תקנות הנחה בארנונה" הינה לסייע לעסקים שנפגעו משמעותית בשל משבר הקורונה, ואילו בפועל העסקים שנפגעו באופן המשמעותי ביותר, "העסקים הגדולים", אינם זכאים להנחה כלשהי.

עוד נטען במסגרת העתירה כי עסקים אלה, המחזיקים בנכסים רבים ובשטחי מסחר משמעותיים, שפעילותם נגדעה באבחה אחת, ממשיכים לשלם הוצאות עצומות, לרבות דמי שכירות וארנונה בהיקפים אדירים (תולדה של שטחי השכירות שאינם מנוצלים), ובהתאם גם מתערערת יכולתם לשרוד כלכלית, ודווקא הם ממשיכים לשלם את מלוא תשלומי הארנונה.

לאור זאת, טוענת ההתאגדות כי החלטת הממשלה האמורה אינה מידתית, נגועה באפליה פסולה בין עסקים, ופוגעת אנושות בחופש העיסוק של עסקים גדולים רבים וביכולת התחרות החופשית שלהם מול עסקים אחרים.