פניקס ומנהלי קסם סיכמו על מנגנון היפרדות, אך החל רק מעוד עשור

אבנר חדד ובעז נגר חתמו על הסכם אופציות עם הפניקס שמבסס את הישארותם כמנהלי חברת קרנות הנאמנות של אקסלנס בשנים הבאות • חדד מחזיק ב-6.55% ממניות קסם, ונגר מחזיק ב-3% ממניות החברה הפרטית שמחזיקה בכ-14% משוק קרנות הנאמנות

אבנר חדד / צילום: איל יצהר, גלובס
אבנר חדד / צילום: איל יצהר, גלובס

קבוצת הביטוח הפניקס, המחזיקה בבית ההשקעות אקסלנס, גיבשה מתווה לרכישת החזקותיהם של מנהלי קסם - חברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות - בעשור הקרוב. הפניקס, בניהולו של אייל בן סימון, חתמה על הסכם אופציות לרכישת המניות שמחזיקים אבנר חדד, מנכ"ל קסם, ובעז נגר, יו"ר חברת הקרנות. את המניות יוכלו שני המנהלים הדומיננטים למכור להפניקס בהדרגה, החל מבעוד חמש שנים. מדובר למעשה בביסוס המשך השותפות לתקופה בינונית-ארוכה עם רכיב שימור של שני המנהלים הדומיננטיים בחברה הבת.

חדד מחזיק ב-6.55% ממניות קסם, ונגר מחזיק ב-3% ממניות החברה. בחברה שותף מיעוט נוסף, רוי רגב, שהיה המנהל שלה בעת ההקמה ב-2003, והוא מחזיק ב-6.45% ממניות קסם, ונהנה מהחזקה בחברת הקרנות הרווחית שגם מחלקת דיבידנדים. רגב אינו חלק מההסכם הנוכחי. יתרת המניות בקסם, 84%, נמצאת בידי הפניקס דרך בית ההשקעות אקסלנס שבניהולה של חנה הולנדר.

על פי ההסכם ניתנה לחדד ולנגר אופציית מכר שתחייב את הפניקס לרכוש מהם את החזקותיהם בקסם בהדרגתיות החל מספטמבר 2025. בשלב הראשון יוכלו השניים למכור להפניקס 40% מהחזקותיהם בקסם בתוך כחצי שנה, ולאחר מכן הם יוכלו לממש את אופציית המכר ולמכור להפניקס עוד 40% מהחזקותיהם במהלך תקופה של חצי שנה שתחל מספטמבר 2027. השלב השלישי של מימוש אופציית המכר יחל בספטמבר 2030, כשאז חדד ונגר יוכלו לממש את יתרת החזקותיהם.

מהצד השני יש להפניקס, שבשליטת קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, אופציית רכש על מניות השניים, שאותה תוכל להפעיל במשך תקופה של שנה שתחל בעוד עשר שנים מהיום, בנובמבר 2030. אם וככל שחדד או נגר יחדלו מלכהן בתפקידיהם הפניקס תוכל להפעיל את אופציית המכר ולקנות את החזקותיהם בקסם עוד קודם למועד האמור.

ההיפרדות תיעשה על פי שווי חברה שייקבע בהערכות שווי עתידיות. עוד מצוין כי הפניקס תוכל לשלם לשניים את התמורה או חלקה באמצעות מניות הפניקס, ולאו דווקא במזומן.

לפי שעה לא נקבע שווי לקסם, שב-2017, עוד כשהייתה חברת ניהול תעודות סל, מיזגה לתוכה את אקסלנס קרנות נאמנות לפי שווי שהוערך אז בכ-60-80 מיליון שקל לחברת הקרנות בלבד (ללא חברת תעודות הסל). מאז החברה צמחה משמעותית בהיקפי פעילותה, ונכנסה גם לתחום מתן שירותי הוסטינג ושיתופי פעולה מעמיקים יותר עם מנהלי השקעות בקרנות נאמנות חיצוניים.

נכון לסוף אוקטובר מנהלת קסם קרנות נאמנות בשווי של 42.2 מיליארד שקל, שמהווה כ-14% משוק הקרנות. בנוסף יש לה הסכמי ניהול עם קרנות חיצוניות בשווי של עוד 2.2 מיליארד שקל.

להפניקס שותפויות מצליחות נוספות עם מייסדי חברות בנות חזקות אשר נותרו עם החזקות מיעוט, כגון בסוכנות ניהול ההסדרים אגם לידרים.