השקעות | ניתוח

האמון בהמלצות של חברים צריך להיעצר בתיק ההשקעות

הנטייה להסתמך על קרובי משפחה וחברים בקבלת החלטות שונות היא טבעית ומובנת, ולפיכך גם מסוכנת • במקרה שאתם שוקלים בחיוב לבצע השקעה בעקבות המלצות מאנשים הקרובים לכם - הנה כמה כללי זהירות שיצמצמו את הסיכון

המלצות אנליסטים / צילום: Shutterstock
המלצות אנליסטים / צילום: Shutterstock

באחרונה הסתיימה בישראל פרשת עוקץ משקיעים נוספת, הפעם בקרן קלע של אמיר ברמלי. בפרשייה אחרת, שהתפרסמה לפני כמה שנים בקרן השקעות בנדל"ן בארה"ב, בין הנעקצים לכאורה הוזכרו שמות של אנשי עסקים ישראלים - בעלי שם, ידע וניסיון בתחומים שונים. אחד מהם, פרופסור מומחה בתחומו, הסביר בראיון שהתפרסם ב"גלובס" ב-2012, כי נכנס להשקעה בעצת חבריו, והודה כי לא בדק את הדברים, את המסמכים ואת המידע שהוצג.

"אני לא מומחה להשקעות בנדל"ן. נכנסתי להשקעות בארה"ב בעצת חברי, ואני בהחלט מצפה שנזכה בתביעה שהגשנו, מכיוון שנקלענו למעשה רמייה גדול", אמר אז אותו פרופ'. 

אפשר להניח ולהבין כי החברים הסתמכו זה על זה במקרה זה, כך שחוש הביקורת שימש בתפקיד משני בלבד בהחלטה להיפרד מסכום כסף נאה. 

הצורך בקבלת המלצות ממשפחה וחברים

פעמים רבות אנו פוגשים משקיעים שהשקיעו או הפסידו בקרנות שאינן תואמות בעליל את פרופיל המשקיע שלהם - על פי רוב בעצת קרובים, בני משפחה וחברים. הם עשו זאת בלי לבדוק את הדברים לעומקם וליסודותיהם, רק מתוך אמון בגורם אחר.

"עשיתי סקר בין חבריי, שכל אחד מהם מנהל סכום גדול' - זהו משפט שנשמע מעת לעת על-ידי בעלי נכסים המחפשים פתרונות ומידע בנוגע לאפשרויות ההשקעה. ההזדהות, ואולי ההסתמכות על קרובים לנו, שאותם אנו מעריכים כבני-סמכא, הן מנגנון אנושי טבעי ונכון, אבל יש להכיר את המגבלות הקיימות בו ולבדוק את ההשקעה בעצמנו.

ככל שהיקף העושר הפיננסי המצוי בידי ציבור משקי הבית גדל והולך, עולה גם הצורך בניהול הנכסים. ואולם, הידע בתחום זה, כמו בתחומי חיים אחרים, מצוי במחסור. מאחר שתחום ניהול השקעות, כמו המלחמה, הוא "ממלכת האי-ודאות", אנשים זקוקים למידע, לידע ובעיקר להכוונה ולעזרה בקבלת החלטות - ולשם כך, פונים ראשית לסביבה הקרובה.

בגיוסי הון סיכון נהוג לשתף בהשקעה בני משפחה או חברים, או בקיצור F&F (קיצור של Family and Friends). העיקרון המוביל אצל ה-F&F הוא שאלה אוהבים אותך ורוצים בטובתך, ולכן יהיו פחות קפדניים על קוצו של יוד בהסכם או בתוכנית ההשקעה, כאשר מבחינתם, הם מקבלים הזדמנות להצטרף לסיכויי ההצלחה במיזם, גם במחיר של מחיקת ההשקעה.

רשימת המתנה ארוכה לקרן מיידוף

יש היגיון מסויים בהסתמכות על עצת F&F. הם מכירים אותנו היטב, את הרקע ואת הרצונות שלנו. הם רוצים בטובתנו, ואנו רוצים להזדהות ולהצליח יחד איתם. קיים גם הצורך הקהילתי, ולעיתים זהו אף צורך בעל אופי מגדרי, המהווה מרכיב בהחלטה, בבחינת "מה שטוב לחברי - טוב גם לי".

מנהל שיווק בקרן גידור סיפר לי בגאווה כי "כל עשירי ישראל" משקיעים מכספם בקרן הגידור שלו. "כל עשירי ישראל" הם קבוצת ייחוס מעניינת, ועל אף שמץ הציניות, ישנה תועלת בשיחה עם חברים על ההשקעות. שיחה שכזו היא דרך טובה לקבל רעיונות השקעה, מידע וכיווני חשיבה, אבל אם הטענה של אותו מנהל קרן נכונה, הרי המסקנה היא שהצורך בהזדהות ובפעולה משותפת הוביל את כל הקבוצה לאותו מקום. זהו אותו צורך שהיה בין הגורמים שיצרו את רשימת הממתינים הארוכה לקרן של ברני מיידוף.

נהוג לחשוב כי תופעת ה-F&F היא בעלת משקל גדול יותר בישראל מאשר במקומות אחרים. מחשבה זו נעוצה בהיבט התרבותי הקיים בתופעה: פתיחות הלב ותרבות השיח בישראל מאפשרות זאת בנקל, אלא שאנו נוהגים לספר את החיובי ומצניעים את הקשיים.

כך גם בענייני השקעות: קיים סיכוי טוב כי נשמע על השקעה שהצליחה, ולעומת זאת, השקעה כושלת כלל לא תגיע לאוזנינו. כשתשמעו על השקעה מצוינת, זה יהיה, בדרך כלל, ממישהו שביצע השקעה שהצליחה.

לפעול בעזרת חוש הביקורת

ישנן סיבות רבות לכך שהשקעות F&F עלולות להתברר כהחלטות לא הכי טובות, אבל ראוי להציג גם את הצד השני של המטבע, את עובדת החיים הפשוטה: האדם הוא יצור חברתי הנוטה, באופן טבעי, לפעול בדומה לאחרים, לחקות דמויות הקרובות ללבו.

אז אם אתם שוקלים בחיוב להשקיע בעקבות המלצת F&F, תוכלו לצמצם את הסיכון על-ידי שימוש בכמה כללי זהירות. 

"נוהל מונית". לא נהוג להיכנס למונית שעצרה מיוזמתה. נסו ליזום בעצמכם את הפנייה, את השאלה או את הבקשה למידע בנוגע להשקעה כלשהי, ואל תקשיבו רק למה שמעוניינים לספר לכם.

"טוב מראה עיניים". כשמציעים לכם להשתתף בהשקעה כלשהי, בקשו מידע כתוב על ההשקעה. פעמים רבות הוא נכתב תחת הנחיות של יועצים משפטיים, כדי לעמוד בהוראות החוק - ויש בכך רמה נוספת של ביקורת.

השאירו דרך מילוט. הימנעו מהשקעות בלתי סחירות ובלתי נזילות באמצעות חברים. יש משקיעים שמחזיקים שנים ארוכות בהשקעה לא סחירה, בלי שתהיה להם כל יכולת להחזיר, ולו חלק מהכסף, אל חוף המבטחים של חשבון הבנק שלהם.

"על פי שני עדים יקום דבר". כשמידע על השקעה מסוג זה בכל זאת מגיע אליכם, הפנו את המידע לבדיקה של יועץ או של גורם מקצועי אובייקטיבי. עוד זוג עיניים, עוד תמרורי אזהרה.

"חייבים להחליט היום". אל תפעלו מתוך לחץ. לחץ זמן הוא אחד הגורמים העיקריים לטעויות השקעה, מתכון מנצח להשקעה שהפסד בצדה.

"טוב מכדי להיות אמיתי". היו חשדנים כשמספרים לכם על משהו שנראה לכם גבוה באופן חריג. המספר 15% במיוחד, הוא אור אדום מסנוור, שנועד להחליש את חוש הביקורת שלכם.

הסתכלו להשקעה בעיניים. הכירו את המציעים. כשקרוב מספר לכם על השקעה מסוימת, שאפו להכיר את הגורמים העומדים מאחוריה - אלה שאמורים להוציא אותה אל הפועל.

היעזרו בייעוץ מקצועי. הקשיבו ליועץ מקצועי שאתם מאמינים בו, שרכש את אמונכם ואשר עובד עבורכם לאורך זמן. זו לא תעודת ביטוח לכך שלא תפלו במלכודת הטעות, אבל בהחלט הקטנה של הסיכון לטעות עקב המלצה שאינה הולמת אתכם.

הקפדה על כללים אלה תפחית עד מאוד את הסיכון לטעויות בהשקעה ולהפסד כספכם, חלקו או כולו. מתוכה תגבשו לעצמכם תפיסת עולם, מכלול של גישות, עמדות וכללי "עשה", כמו גם כללי "אל תעשה", שינחו אתכם ויסייעו לכם לקבל החלטות, על פי הנכון והטוב עבורכם. לאחר שגיבשתם את אותן עמדות, אל תיתנו להמלצות F&F לחדור אותן סתם כך. 

הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות, המייעצת בניהול השקעות וניהול סיכונים פיננסיים, ומחבר הספר "הסיכון: שומר הראש שלנו". הטור מבוסס על כתבים מתוך הספר. אין לראות בטור ובאמור בו תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק