בחירות בארה"ב | סיקור שוטף

נתניהו בירך את ביידן: "מצפה לחזק איתך את הברית בין המדינות"

הפערים לטובת ביידן במדינת פנסילבניה מקנים לו את 20 האלקטורים הנחוצים לו כדי להגיע ל-270 ולנצח בבחירות • טראמפ מסרב לקבל את ההכרזה: "ביידן והחברים שלו בתקשורת לא רוצים שהאמת תצא לאור" • אובמה בירך בטוויטר את סגנו לשעבר

ג'ו ביידן / צילום: Brian Snyder, רויטרס
ג'ו ביידן / צילום: Brian Snyder, רויטרס

07:15

הברכות התעכבו מעט, אך אחרי חצי יממה של שתיקה מנהיגי ישראל בירכו את הנשיא ה-46 של ארה״ב ג׳ו ביידן. ראש הממשלה נתניהו בירך את ביידן בחשבון הטוויטר הרשמי שלו באנגלית:

 

הברכות נשלחו על אף שהנשיא טראמפ המשיך לטעון במהלך השעות האחרונות כי הוא המנצח בבחירות, כי העניין טרם הוכרע ויש להמתין לבתי המשפט וערעורי הבחירות. בין נתניהו לטראמפ יש יחסים אישיים חזקים ובארה"ב תהיה גם ביקורת על הקירבה הגדולה בינו לבין המפלגה הרפובליקנית, והתרחקותו מן המפלגה הדמוקרטית.

 

בנוסף, במהלך הלילה שלחו שר הבטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי ברכות לנשיא הנבחר ביידן.

 

גם נשיא המדינה ריבלין בירך את ביידן, ואמר: "ברכת העם בישראל וברכת מדינת ישראל שלוחה לך ידידי ג׳ו ביידן עם הבחרך לנשיא ה-46 של ארצות הברית של אמריקה. ברכת הצלחה שלוחה גם לך, גברתי סגנית הנשיא הנבחר קאמלה האריס.

"אדוני הנשיא הנבחר, כחבר משכבר הימים של מדינת ישראל, אתה עומד כעת כמנהיג העולם החופשי, וכמנהיגה של הקרובה והחשובה בבנות בריתה של מדינת ישראל.

"הברית האסטרטגית בין מדינותינו ובין האומות שלנו חזקה מכל הנהגה פוליטית ואינה נשענת על ידידות בלבד. שורשיה נטועים בערכים המשותפים שאנו חולקים ובמחויבותנו ארוכת השנים לחירות ודמוקרטיה כאבני היסוד של החברה בה אנו חיים.

"זוהי העת להודות גם לנשיא טראמפ על ארבע שנות עשייה משותפת בהם פעל לביצור ביטחונה של מדינת ישראל ולבניית יחסים של שלום בינה לבין שכנותיה".

20:30

לפני זמן קצר, הנשיא לשעבר ברק אובמה בירך את מי שהיה סגנו עד לפני ארבע שנים ואמר: "מזל טוב לחבריי, ג'ו ביידן וקמאלה האריס - הנשיא וסגנית הנשיא הבאים של ארה"ב".

19:40

סגנית הנשיא קמאלה האריס העלתה לרשת סרטון קצר המתעד את שיחת הטלפון שלה לנשיא ג'ו ביידן זמן קצר לאחר שהוכרז על נצחונם בבחירות. "עשינו את זה, עשינו את זה ג'ו. אתה הולך להיות הנשיא הבא של ארה"ב", היא נשמעת אומרת.

19:20

בסוכנות הידיעות AP הודיעו כי ביידן ניצח גם במדינת נבדה על 6 האקלטורים שלה, מה שמעלה את ספירת האלקטורים של הדמוקרטית ל-290. אם הוא אכן ינצח גם במדינת ג'ורגיה, כפי שמסתמן, הוא יגיע ל-306 אלקטורים - הרבה מעבר ל-270 הדרושים כדי לזכות בבחירות לנשיאות. 306 הוא גם מספר האלקטורים בהם טראמפ זכה בבחירות הקודמות, ב-2016, אותם הוא הגדיר בזמנו כ"ניצחון סוחף".

18:55

ג'ו ביידן הוציא הוציא הודעת תודה לציבור האמריקאי על תמיכתו. "למרות מכשולים חסרי תקדים, מספר שיא של אמריקאים יצאו להצביע והוכיחו שוב שהדמוקרטיה חיה ופועמת בלב של אמריקה".

ביידן קרא לציבור האמריקאי להיות מאוחד בזמן המשבר, בדומה לקו בו נקט בקמפיין הבחירות שלו. "עכשיו שהקמפיין נגמר, זה הזמן להשאיר את הכעס ואת השפה הבוטה מאחורינו ולהתאחד כאומה", אמר. " זה הזמן לאמריקה להתאחד ולהחלים. אנחנו ארצות הברית של אמריקה, ואין דבר שלא נוכל לעשות אם נפעל יחדיו". 

גם סגנית הנשיא החדשה, קמאלה האריס, חגגה את הנצחון בטוויטר וכינתה אותו נצחון למצפן המוסרי של האומה. "הבחירות האלה הן על מעבר לג'ו ביידן או לי, הן על הנשמה של אמריקה ועל המוכנות שלנו להילחם עבורה. הרבה עבודה לפנינו, בואו נתחיל", כתבה.

18:45

נשיא ארה"ב המכהן דונלד טראמפ מסרב לקבל את ההכרזה על ג'ו ביידן כמנצח בבחירות לנשיאות. "כולנו יודעים למה ג'ו ביידן ממהר להעמיד פנים שהוא המנצח, ולמה החברים שלו בתקשורת מתאמצים כל כך לעזור לו: הם לא רוצים שהאמת תצא לאור. העובדה הפשוטה היא שהבחירות האלה רחוקות מלהתסיים", אמר טראמפ. זאת למרות שבשלב זה המשך ספירת הקולות במדינות הנותרות לא יכולה לשנות את התוצאה.

טראמפ הוסיף כי "ביום שני הקמפיין שלנו יתחיל לעסוק בתביעה שלנו לבית המשפט על מנת להבטיח שחוקי הבחירות נשמרים והמנצח הראוי יושבע".

18:27

ג׳ו ביידן הוא הנשיא ה-46 של ארה"ב. רשת CNN הודיעה שהפערים לטובת ביידן בספירה בפנסילבניה מקנים לו את 20 האלקטורים הנחוצים לו לחצות את רף 270 האלקטורים ולנצח בבחירות. בזמן זה הספירה נמשכת באריזונה, נבאדה, ג׳ורג׳יה, צפון קרולינה וגם בפנסילבניה עצמה.

ההכרזה הגיעה זמן קצר לפני מסיבת עיתונאים של עורכי הדין של הנשיא טראמפ בפילדלפיה, בה טראמפ (באמצעות עורכי דינו) ממשיך לטעון שהוא המנצח בבחירות ובפער גדול.

ביידן מתכנן לשאת היום נאום מעירו וילמינגטון, דלאוור.

עם ההודעה על היבחרו של ביידן, יבואו לסיומן ארבע שנים של שערוריות של הנשיא טראמפ, כאשר כלי התקשורת והציבור האמריקאי ממשיכים למנות את השקרים, החלפות בכירי הסגל, וההשתלחויות הבוטות של טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

עם ביידן נבחרה לבית הלבן גם סגניתו קאמלה האריס, האישה הראשונה אי פעם בתפקיד סגנית הנשיא ובקירבה משמעותית לתפקיד נשיא ארה"ב. האריס היא גם האישה הלא-לבנה הראשונה בתפקיד, ממוצא מעורב - חצי הודית, חצי שחורה-ג׳מייקנית.

ביידן ניהל קמפיין מוגבל עם מספר אירועים מצומצם כאשר הוא ממוקד במאבק במגיפת הקורונה והרבה לדבר על הקשיים של מערכת הבריאות האמריקאית. הנשיא טראמפ ניהל מערכת בחירות שהייתה מפוזרת על נושאים רבים ותקף אישית את ביידן בעלבונות, הן בעצרות שלו והן בחשבון הטוויטר שלו. הוא טען שביידן דמנטי וכינה אותו ׳ג׳ו המנומנם׳.

החל מיום ההצבעה האחרון, 3 בנובמבר, התמקדה הספירה במספר מדינות מתנדנדות, ותהליך ספירת הקולות היה איטי במיוחד, כאשר קמפיין טראמפ טוען כי אין לקחת בחשבון את אותם קולות ההצבעה הממשיכים להגיע באמצעות הדואר עד 3 ימים אחרי הבחירות, אולם בית המשפט העליון של ארה"ב דחה את הטענות של הרפובליקנים במספר חזיתות.

17:30

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חזר גם היום על טענותיו כי הליך ספירה הקולות אינו תקין כשמקביל עשרות ציוצים וציוצים מחדש על דיווחים אודות ספירת הקולות. מוקדם יותר צייץ: "דברים רעים קרו בשעות בהן שקיפות חוקית נמנעה בצורה גסה ואכזרית. טרקטורים חסמו את הדלתות והחלונות כוסו בקרטונים, בשביל שהמשקיפים לא יוכלו לראות מה קורה בחדרי הספירה".

בשעה האחרונה טראמפ העלה הילוך ואף טען כי הוא זה שניצח: "ניצחתי בבחירות האלה, בפער גדול!". טוויטר, כפי שעשתה מספר פעמים בימים האחרונים, הוסיפה לציוץ של הנשיא אזהרה שאומרת: "מקורות רשמיים לא קבעו הכרעה במרוץ בזמן הציוץ".

08:00

ללא תוצאות סופיות חד משמעיות, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן נשא הלילה נאום לאומה, "אין לנו עדיין את ההכרזה הסופית על ניצחון, אבל המספרים מראים בבירור כי ננצח", אמר הלילה בנאום מצולם מדלאוור והוסיף, "אנחנו ננצח בפנסילבניה, אנחנו מנצחים באריזונה ובנבאדה, למעשה הכפלנו את ההובלה בנבאדה". בנאומו ביידן עקץ את יריבו ואמר על הציבור האמריקאי, "הבהירו כי הם רוצים שהארץ תתאחד, ולא תמשיך להתפרק".

ג'ו ביידן וקמאלה האריס בנאום בווילמינגטון שבדלאוור / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
 ג'ו ביידן וקמאלה האריס בנאום בווילמינגטון שבדלאוור / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

דונלד טראמפ צמצם את הפער באריזונה, וכעת ההפרש בין המועמדים עומד על 0.9%. ג'ו ביידן מוביל עם 49.6% מהקולות, וטראמפ עם 48.7% מהקולות. זאת לאחר ספירה של 97% מהקולות.

20:20

נכון לשעה זו, אחרי ספירה של 96% מהקולות, ביידן מוביל בפער של 0.2% מול יריבו במדינת פנסילבניה. כמו כן, על רקע היתרון של סגן הנשיא בארבע מהמדינות המתנדנדות: ג'ורג'יה, פנסילבניה, נוואדה ואריזונה, הודיע הקמפיין ביידן כי הוא מתכוון לשאת הלילה נאום לאומה.

כמו כן, הנשיא טראמפ ממשיך לדבוק בטענה כי הליך הבחירות לא תקין. בשעות האחרונות פרסם הנשיא שורה של ציוצים הטוענים לטיפול לקוי בהליך ספירת הקולות.

במקביל, על רקע הטענות של הנשיא טראמפ להונאה בבחירות מגיעים עוד קולות שהודפים אותו. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר מוקדם יותר כי הוא סומך על הליך הבחירות בארצות הברית. "יש לי אמון מלא במערכת האיזונים והבלמים של החוקה האמריקאית", אמר ג'ונסון.

16:20

כמעט שלוש יממות אחרי יום ההצבעה האחרון - חלק מכלי התקשורת מכריזים על ביידן כנשיא ה-46 של ארה"ב

כשלוש יממות אחרי יום ההצבעה האחרון - חלק מכלי התקשורת מכריזים על ביידן כנשיא ה 46 של ארה"ב. אתר בידוק מידע הבחירות Decesion HQ, אחד מאותם שבעה אתרים שהוכרזו כמיהמנים על ידי חברת טוויטר הכריז הערב על ג'ו ביידן כמנצח בבחירות. ההודעה מגיעה אחרי שספירת הקולות במדינת פנסילבניה מלמדת על הובלה של ג'ו ביידן בספירת הקולות. בשעה זו לביידן יש 49.4% ולנשיא טראמפ יש 49.3%. החל מיום ג', כאשר נותרו שם למעלה ממיליון קולות, המחוג זז אט אט לצד של ביידן, וזאת כיוון שמדובר בקולות שהמשיכו להגיע באמצעות מעטפות דואר.

גם באריזונה ונבאדה ביידן פתח פערים בספירה על פני הנשיא טראמפ. רשת CNN הודיעה שהם ממתינים עם ההכרזה על המנצח, וספרו לביידן 253 אלקטורים. אך אם ביידן מקבל את כל 20 האלקטורים, הוא עובר מיידית את 270 האלקטורים והופך לנשיא הבא.

ברשת פוקס ניוז, ספרו לביידן 264 אלקטורים כבר מלפני יומיים, וזאת כיוון שמבחינתם ההצבעה באריזונה (11 אלקטורים) היא מובהקת לטובת ביידן.

כלי התקשורת מותחים ביקורת קשה מאוד על הנשיא טראמפ ועל טענות רבות שהוא מעלה בנוגע להונאה, רמאויות וזיופים של הבחירות, כמו גם על הטענה שלו שצריך להפסיק לספור קולות שהגיעו באמצעות מעטפות.

הנשיא טראמפ מבקש מתומכים לדווח על הונאות באמצעות קו טלפון חם שבו אמור להצטבר מידע על מקומות בהם התעוררו בעיות.

טל שניידר

15:55

תפנית דרמטית: סגן הנשיא ביידן מוביל כעת גם במדינת פנסילבניה בפער של כ-6,000 קולות בלבד. נכון לשעה זו, 98% מהקולות נספרו במדינה המתנדנדת. 

במקביל ובאופן אירוני, בעוד שטראמפ טוען להונאת בחירות בספירת הקולות, סנטור רפובליקאי מהמדינה המתנדנדת התבטא היום נגד הטענות הללו. סנטור פיט טומי מבפנסילבניה אמר היום כי "על כל המפלגות המעורבות בבחירות לקבל את התוצאות, ללא קשר למי מנצח או מפסיד".

13:01

היתרון של ג'ו ביידן בג'ורג'יה מתחזק ל-1,096 קולות או 49.39% מהמצביעים. נזכיר כי המדינה לא הצביעה לנשיא דמוקרט מאז הריצה הראשונה של ביל קלינטון ב-1992.

11:29

מהפך בג'ורג'יה, ג'ו ביידן עבר להוביל במדינה עם 2,449,371 קולות, לעומת 2,448,454 קולות לדונלד טראמפ. מדובר בפער זעום של 917 קולות בלבד, אך התוצאות שממשיכות להגיע בשעה זו מעידות על עוד קולות לביידן.

10:22

דרמה לילית במדינת ג'ורג'יה, ההובלה של דונלד טראמפ צנחה בחדות ל-665 קולות בלבד והוא עומד כרגע על 2,447,518 קולות. 99% מהקולות במדינה נספרו וההצבעות מהמחוזות הכחולים ממשיכים להגיע.

דונלד טראמפ עוזב את מסיבת העיתונאים בה התלונן על גניבת בחירות / צילום: Evan Vucci, AP
 דונלד טראמפ עוזב את מסיבת העיתונאים בה התלונן על גניבת בחירות / צילום: Evan Vucci, AP

באריזונה, ביידן ממשיך לשמור על יתרון זעיר של כ-47 אלף קולות כש-90% מההצבעות במדינה נספרו כבר. ביידן מוביל גם במדינת נבאדה, במעל 11 אלף קולות או 49.4% מההצבעה, לעומת 48.5% של טראמפ.

הקרב על 20 האלקטורים של פנסילבניה נמשך בשעה זו, כאשר 95% מהקולות נספרו כבר. טראמפ מחזיק ביתרון במדינה עם 49.5% מהקולות שמתרגמים לפער של מעט יותר מ-18 אלף קולות. טראמפ ממשיך להתחזק גם בצפון קרוליינה, שם הוא מחזיק ביתרון של קרוב ל-77 אלף קולות על ביידן.

08:53

כך נראה מצב הקולות בחמש מדינות המפתח בארה"ב נכון לשעה זו: בפנסילבניה דונלד טראמפ מוביל בקצת יותר מ-50 אלף קולות, באריזונה הפער לטובת הנשיא ביידן הצטמצם לכ-46 אלף קולות, בג'ורג'יה, שם נספרו קרוב ל-99% מהקולות, ההובלה של טראמפ נמחקה כמעט לחלוטין והפער לטובתו עומד על קרוב ל-1,300 קולות. בנבאדה, סגן הנשיא לשעבר מוביל בפער צר של 11.5 אלף קולות ובצפון קרוליינה, שנחשבת למדינה אדומה יחסית, טראמפ מוביל בקרוב ל-76 אלף קולות.

משטרת פנסילבניה חוקרת נסיון התקפה על מרכז כנסים בפילדלפיה, כך מדווחים ברשת CNN. המשטרה קיבלה טיפ אנונימי בנוגע למשפחה שמגיעה ממדינת ורג'יניה ברכב מסוג האמר כדי לתקוף את מרכז הכנסים, כך לשון הדיווח. מדובר במרכז ספירת קולות במדינה בה הפער לטובת הנשיא טראמפ הולך ומצטמצם. לפחות אדם אחד נעצר בהקשר לחקירת המשטרה.

07:31

ממשיכים לספור קולות בארה"ב - פעריו של דונלד טראמפ בג'ורג'יה ופנסילבניה ממשיכים להצטמצם והנשיא טען מספר פעמים כי הבחירות "נגנבות" ממנו. במסיבת עיתונאים שערך לפני מספר שעות, טראמפ קרא שוב ושוב "לעצור את ההונאה". "אם תספרו את הקולות החוקיים", טען טראמפ באופן שגוי, "אני מנצח. אם תספרו את הקולות הלא חוקיים, הם מנסים לגנוב את הבחירות מאיתנו". הנשיא חזר על טענתו בנוגע לקולות שהגיעו מאוחר והוסיף כי הוא וצוותו "בוחנים אותם היטב".

רשת טוויטר ממשיכה לסמן את ציוצי הנשיא כרגישים או שקריים, הפעם גם את הסרטון ממסיבת העיתונאים שערך טראמפ בלילה כדי להתלונן על "גניבת בחירות".

טוויטר שוב מסמנת את טראמפ / צילום: צילום מסך, גלובס
 טוויטר שוב מסמנת את טראמפ / צילום: צילום מסך, גלובס

בסוכנויות החדשות ורשתות הטלוויזיה ברחבי ארה"ב גינו את התנהגותו של דונלד טראמפ וברשת שנחשבת לאוהדת הנשיא, פוקס ניוז, אף התנערו מהקריאות לגניבת בחירות במהלך יוצא דופן.

בתגובה למסיבת העיתונאים החריגה של טראמפ, ג'ו ביידן כתב בטוויטר: "אף אחד לא ייקח את הדמוקרטיה מאיתנו".

מבחינת המספרים - ביידן ממשיך להוביל באריזונה בהפרש צר של מעל 46 אלף קולות, אך המדינה עדיין לא הוכרזה באופן רשמי ככחולה בכל הסוכנויות מפני שרק 90% מהקולות נספרו. בג'ורג'יה הרשויות ממשיכות לספור קולות, הפער לטובת הנשיא טראמפ הצטמק במדינה ל-1,902 קולות בלבד. בפנסילבניה, עוד מדינת מפתח בה נספרו כבר 95% מהקולות, היתרון של טראמפ צנח ל-26,319 קולות ועוד קולות ממחוזות כחולים ממשיכים לזרום לספירה. הפער לטובת ביידן בנבאדה צומח ל-11,400 קולות.

צוות הקמפיין של נשיא ארה"ב ממשיך במאבק החוקי במדינות מישיגן, ג'ורג'יה, נבאדה ופנסילבניה לעצירת ספירת הקולות. בשעה זו, מומחים משפטיים טוענים כי אין לטראמפ כל בסיס לבקשה לעצירת הספירה או ספירת הקולות מחדש, אך הוא יוכל לערער על תוצאות הבחירות הסופיות בבית המשפט העליון.

21:30

ההצבעות ממשיכות להיספר בקומץ המדינות בהן טרם נספרו כל הקולות: לאחר שהוכרז כי ביידן הוא המנצח במדינות המפתח וויסקונסין ומישיגן, הוא מתקרב ל-270 האלקטורים הדרושים לו כדי למנוע מהנשיא טראמפ להיבחר לקדנציה שנייה.

טראמפ הבטיח לנקוט בצעדים משפטיים וספירה חוזרת בשתי המדינות, כמו גם בפנסילבניה, שם ההובלה שלו צנחה ל-111,369 קולות, או 1.7%. נותרו כ-370,000 קולות שלא נספרו. הוא צייץ בטוויטר כי הרמאות בפנסילבניה, מישיגן, נבאדה, ג'ורג'יה וויסקונסין היא בלתי נתפשת.

 

לפי "וול סטריט ג'ורנל", לטראמפ יש רק אפשרות אחת לניצחון. הוא חייב לקבל את האלקטורים של פנסילבניה, ג'ורג'יה, צפון קרוליינה ונבאדה. לביידן לעומת זאת יש ארבע אפשרויות לניצחון, והוא צריך לזכות באלקטורים של רק אחת ממדינות המפתח האלו.

מפח נפש נוסף נרשם לטראמפ, כאשר שופט במישיגן דחה את בקשת צוות הקמפיין של הנשיא להורות על הפסקת ספירת הקולות במדינה.

20:10

המרוץ לנשיאות ארה"ב מתמקד כרגע בכמה מדינות מפתח: אריזונה, נבאדה, ג'ורג'יה וצפון קרוליינה. זאת לאחר שדווח כי ג'ו ביידן זכה במדינות המפתח וויסקונסין ומישיגן בעקבות התחזיות אמש. ביידן מחזיק כרגע ביתרון זעום באריזונה ונבאדה, שתיהן נחשבות בעיקר דמוקרטיות לפי הערכות ברשת CBS.

צוות הקמפיין של טראמפ ממשיך לפעול בדרכים משפטיות לעצירת הספירה במדינת נבאדה, אם כי מומחים משפטיים טוענים כי לפעולה כזו לא תהיה השפעה על המרוץ לנשיאות.

נראה שכרגע הדרך היחידה של טראמפ לחזור לבית הלבן כרוכה בניצחון בפנסילבניה, ג'ורג'יה, צפון קרוליינה ונבאדה.

19:10

בתדרוך קצר של קמפיין ג'ו ביידן, מנהלת הקמפיין ג'ן או'מאלי דילון נשמעה בטוחה מאוד בתוצאות חיוביות לבוס שלה. "הדאטה שלנו מראה כי ג'ו ביידן יהיה הנשיא הבא של ארה"ב".

נכון לספירת הקולות כעת, שיעור ההצבעה בבחירות בארה"ב עמד על 66.5%. הפער של ג'ו ביידן במדינת נבאדה מתרחב ל-11,458 קולות. בפנסילבניה, הפער של הנשיא טראמפ הצטמצם ל-132,611 קולות, או 2.1%. עדיין נותרו מעל חצי מיליון קולות לספור במדינה, כשרובם יגיעו ממחוזות דמוקרטיים.

18:15

בכירים במדינת ג'ורג'יה מדווחים כי נותרו רק 60 אלף קולות לספירה במדינה. באריזונה, מזכירת המדינה קייטי הובס הודיעה כי המדינה ערוכה לכל "אתגר משפטי שיגיע", גם מכיוון הנשיא. הובס הוסיפה כי "אין כל בסיס חוקי לעצירת ספירת הקולות". נזכיר כי נכון לעתה, ביידן מוביל על טראמפ באריזונה ביותר מ-68 אלף קולות וכי נותרו כ-450 אלף קולות לספירה במדינה.

17:50

בשעה האחרונה טראמפ מצייץ ברצף בחשבון הטוויטר שלו, עם ציוץ שקורא "להפסיק את הספירה" (אותו הוא אחר כך שיתף מחדש), וכן ציוץ שבו קרא "כל הקולות שהגיעו לאחר יום הבחירות לא ייספרו!" - ציוץ אותו טוויטר תייגה כ"מטעה" ורשמה תחתיו ש"ישנן קולות שאולי יצטרכו להיספר".

16:20

צוות קמפיין טראמפ הודיע כי יכריז על "הודעה גדולה" במסיבת עיתונאים בלאס וגאס, נבאדה הערב ב-18:30 שעון ישראל. בהכרזה ישתתפו התובע המחוזי של נבאדה לשעבר אדם לקסלט, יו"ר איגוד השמרנים מאט שלאפ ויו"ר המפלגה הרפובליקנית בנבאדה מייקל מקדונלד.

מסיבת העיתונאים תיערך במחלקת הבחירות של מחוז קלארק.

נזכיר נבאדה היא בין המדינות המתנדנדות הנותרות שעדיין לא הוכרעו ובשעה זו ג'ו ביידן מוביל בה בפער זעיר של כמה אלפי קולות.

15:48

אמריקה ממשיכה לספור קולות. בשעה זו, הנשיא דונלד טראמפ עדיין שומר על הפערים שלו בפנסילבניה וג'ורג'יה. ביידן ממשיך להתחזק באריזונה, היכן שמרבית כלי התקשורת כבר הכריזו על ניצחון כחול אך הנתונים הרשמים עדיין לא נסגרו. 89% מהקולות בפנסילבניה נספרו, בג'ורג'יה כבר 96% ובאריזונה רק 86%. הנתונים ממכון אדיסון למחקר.

ברמת הקולות, טראמפ מוביל בג'ורג'יה ב-18 אלף קולות בלבד כרגע, בנבאדה ביידן מוביל בפחות מ-8000 קולות בלבד ורק 75% מהקולות נספרו. בפנסילבניה היתרון של טראמפ הצטמק לכ-165 אלף קולות.

12:26

בג'ורג'יה ספירת הקולות נמשכת והיתרון היחסי של הנשיא טראמפ מצטמק. 95% מהקולות נספרו נכון לשעה זו. הפער של טראמפ במדינה עומד כרגע על 0.6%. מזכיר המדינה, בראד ראפנספרגר עדכן מוקדם יותר כי יש עדיין כ-90,735 קולות שלא נספרו.

בפנסילבניה הפער של הנשיא טראמפ הצטמצם ל-182,561 קולות, כאשר 1,066,963 הצבעות שנשלחו בדואר לא נספרו עדיין. המדינה ספרה עד כה כ-88% מהקולות והנשיא ממשיך להוביל על ביידן עם 50.8% לעומת 47.9%. מדובר בצניחה משמעותית מאמש, כאשר טראמפ הוביל ב-379,639 קולות על ביידן.

מפגינים נגד טראמפ תלו שלטי "מפסיד" ליד הבית הלבן בוושינגטון / צילום: Erin Scott, רויטרס
 מפגינים נגד טראמפ תלו שלטי "מפסיד" ליד הבית הלבן בוושינגטון / צילום: Erin Scott, רויטרס

הקולות שלא נספרו צפויים ללכת לביידן. כולם נשלחו בדואר ומתוך 3.1 מיליון הקולות שנשלחו בדואר בפנסילבניה, 63% היו עבור המפלגה הדמוקרטית, 25% לרפובליקנים ו-12% למועמדים אחרים. עדיין לא ברור אם הקולות הנותרים יעזרו לביידן לעקוף את הנשיא טראמפ במדינה.

תומך בנשיא טראמפ בהפגנה בעדו בלאס וגאס, נבאדה  / צילום: John Locher, AP
 תומך בנשיא טראמפ בהפגנה בעדו בלאס וגאס, נבאדה / צילום: John Locher, AP

10:30

בזמן שספירת הקולות נמשכת והתוצאה עדיין לא ברורה, קבוצות של מצביעי טראמפ יצאו להפגין במדינות מפתח עבור נשיאם. עם זאת, לא נראה שבידי המפגינים יש מסר אחיד: בעוד שבמדינות מסוימות, בהן טראמפ הוביל עד לקולות האחרונים ואז היתרון הלך לביידן עלו קריאות להפסיק את ספירת הקולות, במדינות אחרות, שכרגע נראה שביידן מוביל בהן, יש דרישות להמשיך לספור את הקולות בתקווה שטראמפ יפתיע במדינה. 

תומך של טראמפ נוסע ברחובות דטריוט עם במה שמוקדשת לנשיא / צילום: Rebecca Cook, רויטרס
 תומך של טראמפ נוסע ברחובות דטריוט עם במה שמוקדשת לנשיא / צילום: Rebecca Cook, רויטרס
אדם עובר ליד קיר, אליו מוקרנת סיסמה שקוראת לספור את כל הקולות בתגובה לניסיון של טראמפ לעצור את ספירת הקולות. פורטלנד, אורגון / צילום: Paula Bronstein, AP
 אדם עובר ליד קיר, אליו מוקרנת סיסמה שקוראת לספור את כל הקולות בתגובה לניסיון של טראמפ לעצור את ספירת הקולות. פורטלנד, אורגון / צילום: Paula Bronstein, AP

באריזונה, בה המפגינים רוצים להמשיך את ספירת הקולות בתקווה שזה יביא יתרון לטראמפ, שוטרים חמושים נכנסו לתוך הבניינים בהם סופרים את הקולות על מנת לשמור על הסדר כנגד המפגינים שבחוץ שדורשים הכנסה של אנשי הקמפיין של טראמפ שיוכלו לפקח על ספירת הקולות. 

תומך טראמפ מפגין ליד בניין הממשל באריזונה  / צילום: Edgard Garrido, רויטרס
 תומך טראמפ מפגין ליד בניין הממשל באריזונה / צילום: Edgard Garrido, רויטרס

באריזונה יש פער של 68 אלף קולות לביידן, פער קטן ליחס הקולות  שלא נספרו וחלק הסוכנויות מתחילות לחזור בהן מהכרזה על ביידן כמנצח במדינה.

בג'ורג'יה כרגע טראמפ מוביל ב-30 אלף קולות, כאשר יש קרוב ל-90 אלף הצבעות דואר שצריכות להיספר. בנבדה, שם ינסו לסיים את הספירה עוד היום, ביידן מוביל כרגע בנבאדה ג'ו מוביל ב6k בלבד, צפויים לזרז סיום ספירה להיום

מפגין נגד טראמפ בלוס אנג'לס לאחר הבחירות / צילום: Ringo H.W. Chiu, AP
 מפגין נגד טראמפ בלוס אנג'לס לאחר הבחירות / צילום: Ringo H.W. Chiu, AP
כלב, עם משקפיים חגגיות בעקבות הבחירות בארה"ב, ממתין עם בעליו לתוצאות בטיים סקוור בניו יורק / צילום: Carlo Allegri, רויטרס
 כלב, עם משקפיים חגגיות בעקבות הבחירות בארה"ב, ממתין עם בעליו לתוצאות בטיים סקוור בניו יורק / צילום: Carlo Allegri, רויטרס

06:00

לילה שני אחרי מערכת הבחירות, והספירה של הקולות עדיין לא הסתיימה. האמריקאים יקומו היום (ה') ליום נוסף של חוסר ודאות, אם כי מסתמן שג'ו ביידן קרוב יותר לניצחון מאשר הנשיא טראמפ.

בשעות הלילה המשיכה הספירה במדינות ג'ורג'יה, פנסילבניה, אריזונה, נבאדה, צפון קרולינה והוואי. בפנסילבניה וג'ורג'יה נספרו מעטפות של בוחרים שנשלחו עד ליום הבחירות והגיעו ליעדן אחרי שנסגרו קלפיות. הדבר מותר על פי החוקים המקומיים. בספירת קלפיות אלה, צומצם הפער בין טראמפ לביידן, בשתי המדינות, באופן משמעותי.

בפנסילבניה, לנשיא טראמפ היתה הובלה של כחצי מליון קולות ביום שלישי בלילה, אולם כעבור יממה עם ספירת הפתקים שנשלחו בדואר, הצטמצם הפער לכ-200 אלף קולות.
בג'ורג'יה הפער בין הצדדים הצטמצם ל-40 אלף עם הובלה של טראמפ, כאשר 24 שעות קודם לכן, הפער היה 372 אלף לטובת טראמפ.

מוקדם יותר ביום ד', כלי התקשורת הכריזו על ניצחון לביידן במדינות מישיגן וויסקונסין, מה שהעביר 26 אלקטורים לצידו של ביידן. באשר לאריזונה, חלק מכלי התקשורת, כמו פוקס ניוז, הכריזו שהמדינה הזו נמצאת עם הדמוקרטים, אולם בכלי תקשורת אחרים חששו מקריאת אריזונה לאחד מן הצדדים, בשל הספירה של הקולות שמתמשכת במדינה.

בסך הכל ביידן נמצא עם 264 אלקטורים (כאשר הוא צריך להגיע ל 270) והנשיא טראמפ נמצא עם 214 אלקטורים. מבחינת הקול הפופולרי לביידן 71.8 מליון קולות ולטראמפ 68.2 מליון קולות.

23:20

ביידן נשא נאום ובו אמר שהוא מחכה לתוצאות ועדיין לא מכריז על עצמו כמנצח אך "שכאשר יסיימו לספור את הקולות, אנחנו נהיה המנצחים".

בינתיים, ברשת CNN מדווחים על ניצחון לביידן במישיגן. למישיגן 16 צירים, ואם אכן ינצח שם, זו תהיה המדינה השנייה שהפכה את הצבעתה מהבחירות הקודמות ומספר הצירים הכולל שלו יעלה ל-264.

22:40

אחרי מישיגן, הקמפיין של טראמפ פועל גם על מנת לעצור את ספירת הקולות בפנסילבניה. "דברים רעים קורים בפנסילבניה, והנשיא טראמפ וצוותו נאבקים כדי לעצור אותם". בינתיים, הקמפיין הכריז שהם ניצחו במדינה, למרות שאף כלי תקשורת באמריקה לא הכריז דבר שכזה, והמרוץ נשאר לא מוכרע. 

21:50

טל שניידר בשידור חי על מצב הבחירות בארה"ב:

21:15

כלי התקשורת באמריקה עדכנו את התחזית שלהם לכך שביידן ניצח בוויסקונסין. למדינה 10 צירים, שמצטרפים ל-238 הצירים שצבר עד כה. 

21:10

קמפיין טראמפ הגיש עתירה לעצור את ספירת הקולות במישיגן. הספירה במדינה עוד לא הסתיימו, אך נכון לעתה נראה שיש יתרון קל לביידן. מנהל הקמפיין טען כי "לא ניתן לנו גישה למקומות בהם סופרים את הקולות כדי שנוכל לצפות בתהליך, כמו שרשום בחוק של המדינה. אנחנו דורשים לעצור את הספירה עד שתינתן לנו גישה שכזאת".

בינתיים, טראמפ ממשיך לצייץ על המירוץ וטוען שהם "מנצחים בפנסילבניה, אבל שר הפנים של המדינה הרגע הודיע שיש עוד "מיליונים של קולות שצריכים להיספר". בנוסף לכך, צוות של יועצים לקמפיין יישא הצהרה לתקשורת בעוד כשעה, ובהם בנו של הנשיא טראמפ, אריק טראמפ. 

20:40

טראמפ זכה בציר ממחוז במדינת מיין, מה שמעניק לו ציר נוסף בספירת הקולות. ביידן ניצח בשאר המדינה. 

20:00

ביל סטפיאן, מנהל הקמפיין של טראמפ, אמר שהם ידרשו ספירה חוזרת בויסקונסין, אם הפער בין הצדדים יאפשר זאת. לפי החוק, אם הפער בין הצדדים הוא של פחות מ-1% ניתן לדרוש ספירה מחדש. זה עולה 3 מליון דולרים למבקש הספירה.

19:08

ג'ו ביידן הוא המועמד לנשיאות ארה"ב שקיבל הכי הרבה קולות בכל מערכת בחירות בארה"ב וישנם עוד קולות רבים שלא נספרו. כמות הקולות היא אינדקציה לשיעור ההצבעה הגבוה במערכת הבחירות הנוכחית. 

נכון לשעה זו, לביידן יש 69,759,833 קולות, כך שהוא עוקף את השיא הקודם של הנשיא ברק אובמה שעמד על 69,498,516 קולות. עוד נציין כי הסכום הנוכחי של ביידן כבר עוקף את תוצאתה של הילרי קלינטון מ-2016, כשהיא זכתה בקול הפופולרי אך לא בבחירות לנשיאות.

לנשיא טראמפ 67,160,663 קולות עד כה, יותר ממה שקיבל ב-2016 ויותר ממה שקיבל אובמה ב-2012. הנתון הזה מעמיד את טראמפ במקום השלישי בכל הזמנים בארה"ב בקולות בבחירות.

18:47

כלי התקשורת בארה"ב מדווחים כי נציג ועדת הבחירות בוויסקונסין אמר לחדשות NBC כי "כל הקולות נספרו". הדיווחים מוסיפים כי ביידן זכה במדינת וויסקונסין בפער של 20,697 קולות.

בג'ורג'יה, מזכיר המדינה בראד ראפנספרגר העריך כי נותרו למדינה כ-200 אלף קלפיות ועוד בין 40 ל-50 אלף קולות מוקדמים לספור. בשעה זו, הנשיא טראמפ מוביל בספירת הקולות בג'ורג'יה בכ-102 אלף קולות ו-92% מהקולות במדינה נספרו כבר.

18:10

טוויטר סימנה ציוץ נוסף של טראמפ כמטעה. 

צילום מסך מטוויטר
 צילום מסך מטוויטר

17:56

מושל פנסילבניה טום וולף ומזכירת המדינה קאתי בוקבאר ערכו תדרוך לתקשורת ואמרו שעליהם לספור יותר ממיליון קולות. לדבריהם, הספירה מתבצעת באופן שקוף כאשר הצוותים הסופרים את הקולות עושים זאת בפיקוח מלא ותחת צילום אונליין. עד כה נספרו כ-78% מן הקולות. טראמפ מוביל במדינה הזו בפער של כחצי מיליון קולות (54:45), אך בקמפיין ביידן אומרים שהקולות שממשיכים להגיע יטו את הכף.

במפלגה הרפובליקנית כבר הגישו 3 עתירות במחוזות שונים. בית המשפט העליון קיבל בשבועות האחרונים עתירות שונות בנוגע לסמכות של מדינת פנסילבניה להמשיך ולקבל קולות בוחרים עד ל-3 ימים אחרי הבחירות. אך העתירות הללו נדחו.

17:14

הנשיא דונלד טראמפ החל את הבוקר של אחר הבחירות בקידום טענותיו שיש הונאת בחירות נגדו.

"אתמול הובלתי, בצורה יציבה, כמעט בכל מדינות המפתח הנשלטות ומנוהלות על ידי דמוקרטים. ואז, אחת אחר השנייה, הם התחילו באופן פלאי להיעלם כאשר לפתע פתקי הצבעה ניספרים. מוזר מאוד. והסוקרים, הם חזו את התוצאות באופן שגוי, מבחינה היסטורית", כתב הנשיא בציוץ הראשון שלו היום.

גם סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן פתח את הבוקר במסרים מטעמו. "אנחנו לא נעצור עד שכל קול ייספר. עקבו אחרי ההודעות של מנהלי הקמפיין שלי והיועצים שיעדכנו על מצב הקמפיין", הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו, כאשר בשעה זו הם מקיימים תדרוך לתקשורת עם מידע על ההצבעה ועל המקומות בהם יחלו עתירות וויכוחים.

בשעה זו, ממשיכה ספירת הקולות במחוזות רבים, כאשר נערכים גם למהלכים משפטיים לרבות דרישות לביצוע ספירה חוזרת, כאשר בפנסילבניה ניתן להמשיך ולקבל פתקי הצבעה בדואר עד ליום שישי הקרוב.

הצוות הבכיר של ג'ו ביידן מקיימים עכשיו תדרוך/עדכון בנוגע למצב. הם פותחים בקול הפופולרי, עם ההובלה של ביידן. באשר לוויסקונסין, הם אומרים שצפוי שם ניצחון של ביידן ב-21 אלף קולות. באשר לנבאדה - הם לטענתם מובילים ב-8000 קולות. עוד הם אומרים כי במישיגן, פתקי ההצבעה החסרים, הם מאיזורים שיש בהם תמיכה משמעותית לביידן. לדבריהם 21 אלף קולות פער לטובתם. בפנסילבניה, הם אומרים שינצחו, וכי תהיה להם הובלה מחר בערב, אחרי שיספרו כמעט כל הקולות. ג'ורג'יה, לדבריהם, לא בטוחה ואריזונה מבחינתם סגורה עבורם.

באשר לצפון קרולינה, הם חושבים שטראמפ הוא המנצח שם.

"הנשיא טען אתמול בלילה באופן שקרי שהוא המנצח. העם האמריקאי הוא זה שמחליט. סגן הנשיא ביידן יאבק על כל קול. חלק מן הקולות ילכו לטראמפ, חלק ילכו לביידן. וכאשר יספרו את כל הקולות כפי שהיה תמיד בכל מערכות הבחירות, ביידן יהיה הנשיא", נמסר מצוות הקמפיין.

16:23

לראשונה, דיווח ממישיגן כי ביידן מוביל במדינה. עיתונאי המישיגן ברידג' ג'ונתן אוסטיג צייץ את תוצאות סקר AP במדינה, בו נראה כי ג'ו ביידן מוביל ב-0.2%.

מזכירת המדינה של ג'ורג'יה הודיעה כי תערוך הערב מסיבת עיתונאים לעדכון ההתקדמות בספירת הקולות. לפי הספירה נוכחית, הנשיא דונלד טראמפ מוביל בג'ורג'יה בכ-102,000 קולות.

מפגינים אחרי הבחירות בארה"ב. "לספור כל קול" / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס
 מפגינים אחרי הבחירות בארה"ב. "לספור כל קול" / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס

בוויסקונסין, ביידן ממשיך להוביל, ב-20,700 קולות בשעה זו.

מצביעים בוויסקונסין, ארה"ב / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס
 מצביעים בוויסקונסין, ארה"ב / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס

נכון לעתה, ביידן זקוק לניצחון בנבאדה, היכן שלא הגיעו תוצאות עדיין, ולזכות בשתיים מתוך שלוש מדינות בג'ורג'יה, וויסקונסין ומישיגן, על מנת להגיע ל-270 אלקטורים ולנצח בבחירות 2020.

15:15

בשעה זו ישנן ארבע מדינות שבהן נשארו לספירה 10% מהקולות או פחות: 
וויסקונסין, ג'ורג'יה, צפון קרוליינה ומישיגן.

מפגינים אחרי הבחירות בארה"ב. "הציבור יכריע את הבחירות, לא בית המשפט העליון" / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס
 מפגינים אחרי הבחירות בארה"ב. "הציבור יכריע את הבחירות, לא בית המשפט העליון" / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס

טראמפ מוביל בפער בג'ורג'יה ובצפון קרוליינה, אך בוויסקונסין ובמישיגן המצב צמוד במיוחד. לפי "הגארדיאן", במישיגן, טראמפ מוביל ב-13,057 קולות, ונותרו כ-540 אלף קולות לספירה. בוויסקונסין, ביידן מוביל ב-20,748 קולות ונשארו עוד 173 אלף קולות לספירה. 

עובדים סופרים את הקולות בוויסקונסין / צילום: Morry Gash, Associated Press
 עובדים סופרים את הקולות בוויסקונסין / צילום: Morry Gash, Associated Press

גם בנבאדה, באלסקה ובפנסילבניה הספירה עדיין לא נגמרה, אך שם היא עדיין לא קרובה לסיומה. 

מושל פנסילבניה טום וולף צייץ היום כי "פקידי המחוז עובדים במרץ כדי לספור את ההצבעות שלכם". בציוץ אחר אמר המושל כי "הבטחתי לתושבי המדינה שנספר כל קול, וזה בדיוק מה שנעשה". 


14:55

במישיגן, המרוץ צמוד. לורה ברונר, בכירה ב-"FiveThirtyEight", בלוג המתמחה בניתוחי סקרים בעריכתו של הסטטיסטיקאי נייט סילבר, צייצה גרף של מגמת הקולות שמראה על יתרון קל לטראמפ.

מזכירת המדינה של מישיגן, ג'וסלין בנסון, אמרה היום כי נציגי הבחירות של המדינה עבדו כל הלילה כדי לספור קולות וכי "העבודה ממשיכה". בנסון הוסיפה כי אלפי פתקים מהמחוזות הגדולים ביותר במישיגן, כולל דטרויט, פלינט ו-וורן, עדיין נספרים. 

"כל קול ייחשב", ציינה בנסון בציוץ לטוויטר.

14:41

מושל וויסקונסין טוני אבר הודיע מוקדם הבוקר כי פקידים ועובדי בחירות "ממשיכים לבצע את עבודתם החשובה", בעוד המדינה מחכה להכרעה ברורה במרוץ. מושל המדינה הדמוקרטי סתר את טענת השווא של הנשיא טראמפ כי הוא זכה בבחירות בארה"ב בעוד מיליוני קולות עדיין לא נספרו.

"בחירות לא מסתיימות כשבכיר פוליטי מודיע כי הוא זכה. בחירות מסתיימות כשכל הקולות נספרו", צייץ אברס.

בינתיים, תוצאות בקנושה וגריין ביי מחזקות את היתרון הצר של ג'ו ביידן במדינת וויסקונסין בכ-20 אלף קולות.

ביידן  צפוי לזכות ביתרון בוויסקונסין, מישיגן ופנסילבניה בשלב ספירת הקולות הנעדרים.

13:39

ברשת CBS חוזים כי ג'ו ביידן עומד לקחת את מדינת הוואי לאחר שכל הקולות ייספרו. למדינה ארבעה אלקטורים. מפת הקולות בשעה זו: ביידן עם 238 אלקטורים, טראמפ עם 213.

קהל יושב על מדשאת הבית הלבן ורואה את סיקור הבחירות מוקרן / צילום: John Minchillo, Associated Press
 קהל יושב על מדשאת הבית הלבן ורואה את סיקור הבחירות מוקרן / צילום: John Minchillo, Associated Press
בוחרים מכניסים את בחירתם לקלפי בקונטיקט / צילום: Jessica Hill, Associated Press
 בוחרים מכניסים את בחירתם לקלפי בקונטיקט / צילום: Jessica Hill, Associated Press

13:10

הרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר הגיבו לאמירות השווא של הנשיא טראמפ בנוגע לניצחונו בבחירות עם סימון הפוסטים שלו בפלטפורמות שלהן. "חלק מהתוכן ששותף בציוץ זה נתון למחלוקת ועשוי להיות מטעה בנוגע לבחירות או תהליך אזרחי אחר", נכתב באזהרה על הציוץ של נשיא ארה"ב בטוויטר, בו טראמפ כתב שהוא "מוביל בענק" בבחירות.

טוויטר סימנה את הציוץ של טראמפ כמטעה / צילום: צילום מסך
 טוויטר סימנה את הציוץ של טראמפ כמטעה / צילום: צילום מסך

13:03

ממדינת נבאדה נמסר כי לא יפורסמו תוצאות בחירות חדשות עד מחר בשעה 9:00 שעון מקומי. בציוץ טוויטר בחשבון הרשמי הודיעו במדינה אילו קולות כבר נספרו ומתי יהיה הפרסום הרשמי הבא.

12:40

מושל פנסילבניה הדמוקרטי, טום וולף, הודיע ברשת טוויטר שעדיין לא נספרו כמיליון קולות במדינה. נזכיר כי פנסילבניה צפויה להעניק 20 אלקטורים והיא אחת המדינות המכריעות במרוץ לנשיאות ארה"ב.

"הבטחתי לפנסילבנים שנספור כל קול וזה מה שאנחנו עומדים לעשות", כתב וולף בציוץ. 

במסגרת המרוץ הצמוד על עשרת האלקטורים של וויסקונסין, נספרו 89% מהקולות. ג'ו ביידן מוביל בשלב זה בהפרש זעיר של 0.3% - הנשיא דונלד טראמפ צבר עד כה 49% מהקולות, בעוד ביידן צבר 49.3%.

בדרך ל-270 אלקטורים לניצחון במרוץ, ביידן הדמוקרט מוביל בשלך זה עם 238 אלקטורים, לעומת 213 בלבד לנשיא טראמפ.

מפגינים נושאים שלטים בליל הבחירות בוושינגטון / צילום: John Minchillo, Associated Press
 מפגינים נושאים שלטים בליל הבחירות בוושינגטון / צילום: John Minchillo, Associated Press

10:00

בנוסף לתחזיות של פוקס ניוז מהבוקר, דווח בשאר כלי התקשורת בארה"ב שביידן ניצח באריזונה, מה שמוסיף לו עוד 11 צירים לספירה. אריזונה בחרה במועמד רפובליקני בכל 5 מערכות הבחירות הקודמות. על פי ספירת הוול סטריט ג'ורנל, לביידן יש 236 צירים עד כה, מול 213 לטראמפ. 

נותרו מספר מדינות שעוד לא הוכרז המנצח בהן סופית: אלסקה, ג'ורג'יה, קרוליינה הצפונית, פנסילבניה, מיין, מישיגן, וויסקונסין, נבדה, והוואי. פרט לנבדה והוואי, כרגע אצל כולן טראמפ מוביל. 

09:30

הנשיא טראמפ נשא הלילה הצהרה מן הבית הלבן. הוא הודה לציבור על התמיכה הרחבה בו ואמר "קבוצה של אנשים שמעציבים אותי, מנסה לערער את התוצאות. לא ניתן לזה לקרות. אנחנו הכנו מסיבה ענקית פה .הכל היה מוכן, ופתאום זה בוטל. היינו צריכים לחגוג את ההצלחה, את ההישג, את ההשתתפות העצומה. ניצחנו מדינה שלא ציפינו, כמו פלורידה, ניצחנו את אוהיו, טקסס". 

עוד אמר טראמפ: "זה ברור שניצחנו גם את ג'ורג'יה, אנחנו עם 117 אלף קולות מעל ואחוזים נמוכים שנותרו לספור, הם לעולם לא יתקרבו אלינו".  טראמפ ציין כי גם באריזונה עוד יש סיכוי למרות שהוכרז שם כבר ניצחון לביידן. טראמפ אמר כי המספרים שונו באריזונה וכי מדובר בפערים קטנים. הוא אמר: "אנחנו גם מנצחים את פנסילבניה בפער גדול מאוד. יש לנו 690 אלף קולות יותר בפנסילבניה עם 64% מן הקולות שנספרו. אין להם שום אפשרות להתקרב אלינו. לבטח נרחיב את הפער שם. במישיגן, נדהמתי, יש לנו הרבה מעבר לדמוקרטים. ואנחנו אפילו לא צריכים את כל המדינות הללו".

טראמפ המשיך ואמר ש"הם ידעו שהם לא יוכלו לנצח ולכן הם אמרו, בואו נלך לבית המשפט. ואני אמרתי את זה מן הרגע הראשון. שזה מה שהם יעשו. ופתאום הכל נעצר. זה הונאה של הציבור האמריקאי. למען האמת, אנחנו כבר ניצחנו את הבחירות האלה. מדובר כאן בהונאה עצומה של העם האמריקאי. אנחנו נלך לבית המשפט העליון ונבקש שהם יעצרו את ספירת הקולות. שלא יהיה מצב שהם מאתרים קולות ב-4 לפנות בוקר ויוסיפו אותם לספירה. זה רגע חשוב מאוד לאומה האמריקאית. מבחינתי כבר ניצחנו את הבחירות".

יצויין שהדברים שהנשיא טראמפ אמר אינם נכונים. לפי חוקי מדינת פנסילבניה יש זכות לבוחרים לשלוח את המעטפות ולדרוש שהן יספרו עד 3 ימים אחרי הבחירות. במהלך המערכה ניסו הרפובליקנים להביא לפסילה משפטית של החוק הזה, אך בית המשפט העליון דחה את הפניה ואישרר שמדובר בסמכות פנסילבניה, כפי שהמדינה החליטה בחוקיה. זאת ועוד, בית המשפט העליון דחה עתירות מגוונות שביקשו להתערב בהחלטות של המדינות והותיר את החקיקה שכל מדינה קבעה לעצמה.

גם באשר לטענה של טראמפ שמתרחשת הונאה רחבה בבחירות, הנה טענה מחוסרת בסיס. שכן מזכירי המדינות ופקידי בחירות ברחבי המדינה חזרו ואמרו בשבועות האחרונים שאין ראיות להונאה ושהספירה מתבצעת לפי החוקים והכללים שנקבעו במדינות, ללא קשר לנשיאותו של טראמפ. למעשה, הנשיא חותר תחת הפעולה הבסיסית ביותר בדמוקרטיה - ספירת קולות בעודו קורא לפעולת ספירת הקולות "הונאה של הציבור".

08:25

הנשיא טראמפ השיג ניצחון במדינת טקסס עם 38 צירים, מספר גדול במיוחד, ולפיכך ספירת הצירים עומדת על 220:210 לטובת ביידן, כאשר יש מדינות רבות שלא ניתן עדיין לחלק את הצירים שלהן.

הפוקוס בשלב הזה הוא על פנסילבניה, ג'ורג'יה, מישיגן וויסקונסין. בכל אחת מן המדינות הללו החלה הספירה, אך בפנסילבניה, למשל, מותר למדינה לקבל פתקי הצבעה עד ל-6 בנובמבר, לפתוח אותם ולהתחשב בהם בספירה, דבר העשוי לעכב את ההכרזה על זהות הנשיא הבא.

08:05

הרגע ממנו כולם חששו, הטלת ספק בתהליך ההצבעה ומהימנות פתקי ההצבעה, הגיע. הנשיא טראמפ כתב הלילה בחשבון הטוויטר שלו: "אנחנו מובילים בהרבה, אבל הם מנסים לגנוב את הבחירות. לא ניתן להם לעולם לעשות זאת. לא ניתן להצביע אחרי שסגרו את הקלפיות".

חברת טוויטר תייגה את הציוץ של טראמפ כמטעה ומופרך והזהירה את הגולשים. במקביל, טראמפ מתכוון לכנס הצהרה לתקשורת בשעה הקרובה ולפרט את כוונותיו.

 

 

יותר מוקדם, ג'ו ביידן הופיע על במה בעיר וילימנגטון בסמוך לביתו ואמר שהוא צופה שהויכוח על התוצאות יימשך עוד זמן: "אנחנו על הנתיב לנצח את הבחירות האלה. ידענו שנצטרך סבלנות עד שהספירה תסתיים. צריך לספור כל קול וקול. אבל אנחנו בטוחים במקום בו אנחנו נמצאים. מינסוטה ואריזונה איתנו, ואנחנו עדיין מקווים שג'ורג'יה איתנו. זה יקח זמן לספור את פנסילבניה אבל ננצח שם. אמרנו כל הזמן שזה יקח זמן עד שיסיימו לספור את הקולות. גם בנוגע למישיגן וויסקונסין, צריך להמתין עד לסיום הספירה. היו חזקים באמונה שלכם, אנחנו ננצח"

05:55

המתח הרב של מערכת הבחירות 2020 לא מתפוגג גם שעות אחרי סגירת הקלפיות. הראשונה לסגור את הקלפיות הייתה המדינה המתנדנדת פלורידה, שמיד בתחילת הערב נטתה לטובת הנשיא טראמפ. עם ספירת 94% מן הקולות בפלורידה טראמפ ניצח שם בשיעור של 51% לעומת 47.7% לביידן. אולם למרות היעילות של פלורידה, בספירת כל הקולות, לרבות אלה שנשלחו במעטפות, המידע משאר ארה"ב אינו מספיק כעת כדי להבין מי הוא הנשיא הבא של ארה"ב.

כ-4 שעות אחרי סגירת הקלפיות גם צפון קרולינה וג'ורג'יה נוטות לטובת טראמפ, שתי מדינות שיש מי שחשב שהן יעברו לצד הדמוקרטי. גם טקסס נוטה יותר לצד הימני של המפה.

וכך נכון לסוף היום (לפי שעון חוף מזרח ארה"ב) ספירת הקולות מותחת מאוד: ביידן לא מביס את טראמפ בהינף יד ופלורידה אבודה מבחינת הדמוקרטים.

בשעה זו, לפחות מדינה אחת שהיתה עם טראמפ ב 2016 עברה צד לתמיכה בביידן - אריזונה. אולם ביידן עדיין מחכה לתוצאות בויסקונסין, מישיגן ובעיקר במדינה בה נולד וגדל עד לגיל 10: פנסילבניה.

שוטרים בלוס אנג'לס עומדים על המשמר מפני מהומות בליל הבחירות / צילום: Jae C. Hong, Associated Press
 שוטרים בלוס אנג'לס עומדים על המשמר מפני מהומות בליל הבחירות / צילום: Jae C. Hong, Associated Press

23:02

שעות אחרונות להצבעה במערכת הבחירות בארה"ב והיום מתנהל על מי מנוחות בעיקר, תקריות חריגות לא נרשמו ברחבי המדינה. בקלפיות רבות התורים היו קצרים יחסית ונראה כי מרבית המצביעים הספיקו להכריע בהצבעה המוקדמת בדואר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מנצל את חשבון הטוויטר שלו כדי להניע מצביעים לקלפיות. "תחת הממשל שלי הכלכלה שלנו צומחת בקצב הכי מהיר אי פעם ב-33.1%", כתב טראמפ וצירף קישור להרשמה להצבעה עבורו.

טראמפ מצידו חרג ממנהגו לצייץ וב-13 השעות האחרונות הוא צייץ רק פעמיים. פעם אחת ב-10:00 בבוקר (שעון ישראל) הוא העלה וידאו שבו הוא רוקד לצלילי YMCA והכותרת מבקשת מהאמריקאים לצאת ו"להצביע, להצביע, להצביע". קצת לפני 23:00 (שעון ישראל) הוא האיץ שוב באמריקאים לצאת ולהצביע לו, כשהוא חוזר על הנקודות המרכזיות בקמפיין.

ובניסיון אחרון להמריץ את הבוחרים קרא סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן בתושבי פילדלפיה לצאת לקלפיות, ולדאוג שגם חבריהם ובני משפחותיהם יעשו כן. "זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", אמר.

התקווה להכרעה מהירה בבחירות הציתה את הסנטימנט החיובי בבורסות וול סטריט, שננעלו בראלי - מדד דאו ג'ונס זינק במעל 2%.

בתוך כך, ה-FBI מסר כי הוא פתח בחקירה בעקבות תלונות על שיחות טלפון מוקלטות לתושבים, שמאיץ באמריקאים להישאר בבית ולא להצביע. "תישארו בבית, ותישארו בריאים ובטוחים", נאמר. "אנחנו מודעים לשיחות הטלפון ואנחנו חוקרים אותן", מסר דובר ה-FBI שהתחמק מלמסור באיזה מדינות מדובר. הוושינגטון פוסט פירסם כי מדובר במישיגן, שחשובה לשני המועמדים. הוושינגטון פוסט הוסיף כי לא מדובר רק שיחות טלפון אלא גם בסמסים והודעות ברשתות החברתיות.

באיווה, פנסילבניה, מישיגן, נברסקה ופלורידה נציגי הקלפי והמפלגות הביעו חשש בנוגע להודעות טקסט אוטומטיות שהזהירו בוחרים לא להגיע לקלפי מסיבות שווא. בשלושה מחוזות בג'ורג'יה עברו למילוי טפסים ידני מפני שהתעוררה תקלה במכשירי ההצבעה האלקטרוניים.

19:06

יום ההצבעה האחרון במערכת הבחירות 2020 נפתח בצורה מסודרת. כמעט 100 מיליון איש הצביעו כבר עד הבוקר (ג'), 3 בנובמבר, באמצעות שיטות ההצבעה המוקדמות המגוונות הקיימות בארה"ב. מרביתם (כ-65%) שלחו את מעטפות ההצבעה בדואר והשאר הגיעו לקלפיות שהיו פתוחות כ 3-4 שבועות (תלוי במדינה). מספר המצביעים שמגיעים היום, ביום הבחירות האחרון לקלפיות - אינו ידוע עדיין. במערכת הבחירות בשנת 2016 הצביעו בארה"ב כ 138 מיליון איש והשאלה הגדולה היא האם ביום הבחירות האחרון יצביעו אותם 30-40 מיליון איש או שמדובר בשיעורי הצבעה גבוהים במיוחד.

בארה"ב יום הבחירות האחרון אינו יום שבתון ולפיכך הציבור צריך להגיע לקלפיות עד לשעה 7 בערב או 8 בערב (תלוי לפי המדינה בה גרים). מדינת פלורידה, בעלת מספר אלקטורים גדול במיוחד, 29, הקלפיות נסגרות בשעה מוקדמת 7 בערב שעון מקומי, וכעבור כשעתיים שלוש עשויות להתפרסם בכלי התקשורת תוצאות ראשונות לפי מחוזות ואף תוצאות מדיניות. אולם ההכרזה על מנצח ומפסיד בפלורידה עשוי לקחת קצת יותר שעות, תלוי בפערים בין הצדדים.

הבוקר הגענו למרכז מורטון וברברה מנדל בעיר פאלם ביץ', במרחק כ-2 ק"מ מן הווילה הפרטית של הנשיא טראמפ ובמקום ראינו את אשת הנשיא, מלניה טראמפ נכנסת להצביע.

מיד אחרי שהשיירה שלה נסעה מן המקום, שוחחנו עם דברה, תושבת העיר פאלם ביץ' שהגיעה להניף דגל של תמיכה בטראמפ וברעייתו. דברה אמרה שהיא סומכת על הנשיא טראמפ, בטוחה שהוא יבחר בשנית וכי היא גם תומכת ואוהדת מאוד את מלניה.

כלי התקשורת בארה"ב, כולל גם חברת טוויטר, הודיעו בימים האחרונים שלא יאפשרו להפיץ מידע על ניצחון או הפסד של טראמפ או של ביידן עד שיאומת על ידי ועדת בחירות מקומית או גורם רשמי של המדינה ו/או על ידי לפחות שניים מתוך 7 כלי תקשורת. סוכנות הידיעות AP ידועה לאורך השנים, בביצוע בדיקות מהימנות של נתוני ההצבעה וכך גם טוויטר לא תאפשר להפיץ דברים שנאמרים, בעיקר על ידי הנשיא טראמפ בנוגע לניצחון משוער שלו.