מנכ"ל ישראייר: "החברה תימכר לפחות ב-100 מיליון שקל, מחצית משוויה בימי פוסט קורונה"

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס פירט לעובדים את מצב החברה: "מקורות התזרים שלנו יאפשרו לנו, בהסתמך על קבלת כספים נוספים, להגיע לסוף שנת 2021" • "תהליך המכירה טוב לישראייר. המשקיעים יבקשו להאיץ את פיתוח החברה במטרה להשביחה"

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף

"ישראייר תימכר לפחות ב-100 מיליון שקל, מחיר המגלם את מחצית משווי החברה בימי פוסט קורונה" - כך כתב מנכ"ל החברה אורי סירקיס לעובדי ישראייר. 

במכתב ששיגר סירקיס לעובדים הוא מתייחס לפעילות החברה בחודש האחרון "ביצענו 104 טיסות בנתיבים הפנים ארציים, עם 5,800 נוסעים. 345 טיסות בינלאומיות עם 31,585 נוסעים. כ-15 טיסות ביום".

סירקיס התייחס לאופן הפעולה השונה של החברה לעומת החברות הישראליות בפרט "נערכנו אחרת, פעלנו אחרת, עתרנו לבג"ץ, ולבסוף, סיימנו חודש מאתגר, עם סגר ברמה הלאומית, ועם תרומה תזרימית חיובית של כמיליון דולר".

ישראייר נכנסת לתקופת החורף שמטבעה חלשה יותר לתחום התעופה ועל אחת כמה וכמה בצל הקורונה: "נובמבר לפנינו, כמות הטיסות צונחת. אירופה הופכת אדומה. בתי המלון חוזרים באיטיות עם דרישות מחמירות לבדיקות קורונה. פתגם עתיק אומר כי אם לא היו עננים, לא היינו נהנים מהשמש. חזינו היטב את הקושי שמביא עימו נובמבר. פיצינו על כך באמצעות מכירות מוקדמות לחודש דצמבר - דובאי וקפריסין, שאנו מעריכים שתפתח שעריה עבור ישראלים לקראת סוף החודש. עלינו להמשיך לחשוב יצירתית במטרה לעמוד ביעדי התזרים שלנו לסוף שנה. החודש נחדש את מכירת המזון באתר ונחזיר בהדרגה את מכירות הדיוטי פרי".

שקיפות מול העובדים איננה מובנת מאליה. סירקיס פירט במכתבו כי מחזור ההכנסות של ישראייר מתחילת השנה חצה את קו 80 מיליון הדולר. "הוצאות ההפעלה היו מעט מעל ל-70 מיליון דולר, כך שיצרנו תזרים חיובי מפעילות שוטפת של כ-9 מיליון דולר. יחד עם עוד 18 מיליון דולר, הלוואה בערבות מדינה, שלווינו מבנק מזרחי, יצרנו מקורות של כ-27 מיליון דולר, ששימשו אותנו באופן הבא: 9 מיליון דולר פרענו לבנקים והקטנו בעיקר את החוב הקיים כנגד המטוסים שבבעלותנו. 3 מיליון דולר השקענו בתחזוקה, התאמת מטוסים, שדרוג מערכות מחשוב לייעול ביצועי החברה, מיליון דולר השקענו בתהליכי פרישה הוגנים לעובדים, שאפשרו לנו להקטין את מצבת כח האדם ל-413 עובדים, כ-200 מהם בחל"ת (באוקטובר 2019 עבדו בישראייר 556 עובדים). 11 מיליון דולר הוחזרו ללקוחות וספקים ו-13 מיליון דולר שימשו לתשלומים על עסקאות גידור. ללא הפתעות, ללא הידרדרות נוספת במצב הפעילות הנוכחית, כשאנו מחשבים היטב את צעדינו, מקורות התזרים שלנו יאפשרו לנו, בהסתמך על קבלת כספים נוספים, להגיע לסוף שנת 2021". 

סירקיס התייחס להליך המכירה שבעיצומו מצויה ישראייר: "מכירתה של חברת תיירות ותעופה בשיאו של משבר היא מאתגרת במיוחד. הנחישות שלכם, הביצועים שלכם, השוני שלכם, הופך את החברה לאטרקטיבית, גם בימי סגריר אלו. גופים שונים, מהארץ ומחו"ל מגלים עניין רב בחברה. היא תימכר סביב רמת מחיר של 100 מיליון שקל, ואני סבור כי מחיר זה מגלם את מחצית משוויה בימי פוסט קורונה. תהליך המכירה טוב לישראייר. אין ארוחות חינם, והמשקיעים יבקשו להאיץ את פיתוח החברה במטרה להשביחה ולהשיב את כספם. בתום תהליך המכירה נחדש המסורת ונבצע השתלמות עובדים בדובאי או בחריין".

בינתיים הוגשה רק הצעה אחת לרכישת ישראייר

יום ראשון הקרוב (8 בנובמבר) הוא המועד האחרון להגשת הצעות לרכישת ישראייר לנאמן שמונה על ידי בית המשפט, עו"ד אופיר נאור. עד כה הוגשה הצעה אחת לרכישת החברה אותה הגישו אנשי העסקים רמי לוי ושלום חיים, שהציעו לרכוש את החברה ב-70 מיליון שקל (20.4 מיליון דולר). ההצעה הוגשה דרך חברת בי.ג'י.איי השקעות הציבורית, שהצהירה זה מכבר על כוונתה להיכנס לתחום התיירות. במסגרת העסקה מציעה בי.ג'י.איי כאמור לרכוש את מלוא המניות של ישראייר בתמורה לסכום של 70 מיליון שקל. במקביל, תוותר ישראייר על חוב של 5 מיליון דולר (17 מיליון שקל) שחבה לה החברה האם, אי.די.בי.

כפי שנחשף ב"גלובס", מתעניינת נוספת בישראייר היא קבוצת אל חבטור, שבבעלות חברת ההחזקות הגדולה באיחוד האמירויות. הקבוצה, שמקום מושבה הוא בדובאי, נמצאת בבעלות משפחת אל חבטור, אחת משמונה המשפחות השולטות בכלכלת איחוד האמירויות. לקבוצת אל חבטור, שבראשה עומד היו"ר חלף אחמד אל חבטור, יש עסקים בתחומים שונים. בין השאר, הקבוצה פעילה בענף האירוח ובתי מלון ולאחרונה היא אף הכריזה על שילוב של מזון כשר במלונותיה, מזון שיוגש 24/7 גם בשירות לחדרי האורחים. לחברה 14 מלונות בדרגות אירוח שונות, מחציתם ממוקמים באיחוד האמירויות ומחציתם ברחבי העולם (וינה, בריטניה, לבנון, הונגריה וארה"ב). עוד עוסקת החברה ביבוא של מכוניות יוקרה, בהן של המותגים בנטלי ובוגאטי ובייבוא של מותג הרכב מיצובישי. תחומי עיסוק נוספים של הקבוצה כוללים יהלומים, נדל"ן למסחר ולמשרדים, בתי ספר ומיזמים בתחום העיתונות והתקשורת. משפחת חבטור מחזיקה בחברת ההחזקות הגדולה באמירויות והיא נוסדה ב-1970.

לא מדובר במתעניין היחיד מדובאי - לאחרונה פרסמה קבוצת NY Koen מדובאי כי בכוונתה להגיש הצעה לרכישת ישראייר. בפרסום באתר "גולף ניוז", החברה אף נקבה במחיר של 70 מיליון דולר לחברה. הקבוצה פעילה בתחום התעופה דרך חברת Aero Private Jet שממוקמת בדובאי ומפעילה מערך טיסות גם של מטוסים פרטיים עם גישה ל-4,000 נמלי תעופה עם 7,000 מטוסים. הצעה רשמית משתי המתעניינות הללו טרם הוגשה לנאמן.