הבוחרים בקליפורניה קבעו: נהגי אובר וליפט אינם שכירים

חברות הנסיעות ומשלוחי המזון, שסירבו להגדיר מחדש את נהגיהן כשכירים, הצליחו להתנגד לחוק בקליפורניה • מדובר במכה לממשל של קליפורניה, שהיה מעורב במאבק פומבי בוטה מול חברות ההסעות על סיווג הנהגים שלהן

מפגינים נגד אובר וליפט. "תפסיקו להתעלל בעובדים ובערים"  / צילום: Andrew Kelly, רויטרס
מפגינים נגד אובר וליפט. "תפסיקו להתעלל בעובדים ובערים" / צילום: Andrew Kelly, רויטרס

אובר, ליפט ודורדאש זכו בהצבעה המכריעה בקליפורניה שפוטרת אותן מהחובה להגדיר את הנהגים שלהן כשכירים, כך לפי דיווח ב-AP.

חברות ההסעות הללו, יחד עם חברות השליחויות Postmates ואינסטקארט, מימנו ביחד כ-200 מיליון דולר כתמיכה ב"הצעה 22", שטענה שהן מפירות חוק חדש במדינה שמחייב חברות להתייחס לעובדים כמועסקים ולא קבלנים עצמאיים, אם הם נשלטים על ידי החברה המעסיקה ותורמים לעסקיה הרגילים, ולא עובדים בה כעבודה צדדית. 

הקמפיין היה היקר ביותר בהיסטוריה של ההצבעות בנושאים שונים בקליפורניה. אחרי ספירת יותר מ-60% מהקלפיות, התמיכה בהצעה היתה 58%, מול 42% שהתנגדו.

התוצאה היא מכה לממשל של קליפורניה, שהיה מעורב במאבק פומבי בוטה מול חברות ההסעות על סיווג הנהגים שלהן. חוק שהועבר בשנה שעברה ניסה לאלץ את חברות ההסעות ומשלוחי המזון לסווג מחדש את נהגיהן כעובדים-שכירים, שזכאים להטבות כמו שכר מינימום, ימי מחלה ודמי אבטלה.

המודל העסקי של היישומים הללו מתבסס על "עובדי חלטורה" - קבלנים עצמאים - כדי שעלויות ההעסקה יישארו נמוכות.

כשהחוק נכנס לתוקף ב-1 בינואר, אף אחת מהחברות לא שינתה את הגדרת עובדיה לשכירים. הן התאחדו כדי להילחם בו ולהציע את התיקון שלהן להצבעת תושבי המדינה. המדינה תבעה אותן עוד בחודש מאי כדי לאכוף את החוק, אך ההצבעה הלילה תבטל את הדיון המשפטי. סיווג מחדש של הנהגים היה מעיק על החברות שפועלות עדיין בהפסד, ויוצר תקדים במדינות אחרות בארה"ב.

בחודשים האחרונים, חברות ההסעות והמשלוחים הפציצו את הבוחרים בתשדירים, והודיעו לנהגים שהן יוכלו לשכור רק חלק קטן מהם. במסר ללקוחות הן הסבירו שפחות נהגים יגרמו להארכת זמני ההמתנה, והתעריפים יעלו בגלל עלויות ההעסקה של הנהגים. מנכ"ל אובר, דארה חוסרובשהי, העריך שמחירי הנסיעה יוכפלו אם הצעה 22 לא תתקבל.

החוק של קליפורניה שבמוקד המחלוקת לא הגביל עבודה גמישה. המחוקקים אומרים שהחברות חופשיות לגבש מודל שבו הטבות וגמישות יהיו במקביל.

החברות טענו שזה בלתי אפשרי להעניק הטבות לנהגים רבים שעובדים רק כמה שעות בשבוע. הן טענו גם שהסיווג מחדש ייאלץ נהגים לעבוד במשמרות קבועות מראש, וישלול מהם את החופש שהם נהנים ממנו כעת. נהגים שהתראיינו אמרו שהם מתכננים להצביע לטובת החברות, בגלל המסרים שלהן.

כדי להפוך את הצעה 22 לאטרקטיבית יותר, החברות הודיעו שאם היא תעבור, הן יבטיחו כמה הגנות לנהגים, כולל ביטוח בריאות לנהגים שעובדים לפחות 15 שעות בשבוע, ביטוח תאונות ו-30 סנט לכל מייל של נסיעה.

הצעה 22 יכולה לעבור תיקונים רק ברוב של שבע שמיניות מחברי שני בתי המחוקקים בקליפורניה, רף שהוא חסר תקדים בהצבעות קודמות דומות במדינה זו.