בית המשפט העליון באירלנד דחה את טענת פריגו בנושא שומת מס בסך 1.9 מיליארד דולר

המניה צונחת בכ-7% בבורסה • החברה פועלת נגד השומה גם בהליך מקביל שיימשך כעת, במסגרת ערר לרשויות המס • בשלב זה פריגו עדיין לא נדרשת לשלם מיידית את הסכום

מורי קסלר, מנכ"ל פריגו / צילום: רויטרס
מורי קסלר, מנכ"ל פריגו / צילום: רויטרס

מניית פריגו נופלת ביותר מ-7% במסחר בבורסה בתל אביב על רקע פסיקה שלילית לחברה בגין שומת מס גדולה בסך 1.9 מיליארד דולר שהוצאה לה באירלנד. בית המשפט העליון באירלנד קבע כי שומת המס שניתנה בנובמבר 2018 לא הפרה את הציפיות הלגיטימיות של פריגו - ובכך למעשה דחה את טענת החברה, שערערה על השומה. בשלב זה פריגו  עדיין לא נדרשת לשלם מיידית את הסכום.

השומה נוגעת לחברת אלאן, שפריגו רכשה בשנת 2013 תמורת 8.6 מיליארד דולר. הנכס המרכזי של אלאן היה תמלוגים שקיבלה על התרופה טיסאברי לטיפול בטרשת נפוצה. כמה חודשים לפני שנרכשה על-ידי פריגו, אלאן מכרה את הזכויות שלה על התרופה לחברת ביוג'ן וקיבלה תמלוגים על בסיס מכירות התרופה.

לפני שנתיים, נודע כי פריגו קיבלה שומת מס מעודכנת מרשויות המס באירלנד, בסך כ-1.6 מיליארד אירו (כ-1.9 מיליארד דולר) לפני ריביות וקנסות. שומת המס נוגעת לעסקה במסגרתה מכרה אלאן את הזכויות על הטיסאברי - הרשויות באירלנד טענו כי המס שהיה אמור להיות משולם על העסקה היה 33% ולא 12.5% (מס החברות הרגיל), כי זו אינה חלק מהפעילות המסחרית הרגילה אלא מכירה של קניין רוחני. שיעור המס משפיע גם על התקופה שלאחר רכישת אלאן על-ידי פריגו, ועד מכירת הנכס ב-2017 לחברת רויאלטי פארמה.

בפריגו טענו כי עמדת רשויות המס באירלנד שגויה, ואמרו כי במשך 20 שנה הפעילות המסחרית של אלאן כללה ניהול נרחב של קניין רוחני, כולל עסקאות ומסחור. במהלך כל התקופה, אלאן הגישה את דוחות המס שלה על בסיס מס החברות בשיעור 12.5%.

בעקבות הפסיקה מהיום, פריגו עדכנה כי בית המשפט באירלנד לא ביטל את הודעת השומה המתוקנת ושומה זו תיבחן לגופה על-ידי הגוף האירי שאחראי על עררים בנושאי מס (פריגו החלה בהליך זה במקביל להליך המשפטי, כשקיבלה את השומה ב-2018).

החברה מעדכנת כי היא בוחנת האם להגיש ערעור על הפסיקה המשפטית או להמשיך בהליך הערר, והיא ממשיכה לטעון כי השומה המעודכנת שגויה ואינה תואמת לחוק.

מורי קסלר, מנכ"ל פריגו, אמר היום כי עמדת פריגו נותרה שלאלאן הייתה ציפייה לגיטימית שרשויות המס באירלנד לא ישנו את מאפייני המס שלה באופן רטרואקטיבי, ייחודי וללא כל אזהרה. "אנו מאוכזבים מכך שבית המשפט לא ראה זאת באותו אופן, אך האתגר המשפטי והפסיקה קשורים לשאלה האם רשויות המס באירלנד היו רשאיות להוציא את השומה המעודכנת, אך לא לגופו של עניין. זו הייתה דרך אחת שבה החברה פועלת. פריגו תחליט כעת האם לערער על הפסיקה או להמשיך בהליך הערר מול נציבות הערר, הליך שבו אנו מאמינים שנצליח בו. פריגו תמשיך להגן על מעמדה בשם בעלי המניות שלה והחברה ממשיכה להיות ממוקדת בפעילותה", הוסיף קסלר.

פריגו נסחרת בבורסות ניו יורק ות"א בשווי 6.2 מיליארד דולר אחרי ירידה של 11% במחיר המניה מתחילת השנה, ונפילה של 76% מהשיא שאליו הגיעה בשנת 2015.