משקיעים ביוטרייד לביהמ"ש: "נציגי החברה אמרו לנו שהיא מפוקחת ע"י רשות ני"ע"

עדותם של המשקיעים בחברת האלגו-טריידינג שבפירוק ניתנה במסגרת המשפט המתנהל נגד אביב טלמור, הבעלים והמנכ"ל לשעבר של יוטרייד, ונגד אנליסט בכיר לשעבר בחברה, בגין מעילה לכאורה של עשרות מיליוני שקלים בכספי לקוחות

אביב טלמור. נמלט לחו"ל ושב לארץ לאחר משא-ומתן עם רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אביב טלמור. נמלט לחו"ל ושב לארץ לאחר משא-ומתן עם רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"נציג המכירות של חברת יוטרייד הסתחבק איתי בבית קפה בראשל"צ. 'בוא תחתום, תקבל עסקה מצוינת'. ‘ערבב' אותי כמו שצריך, ונעלם. כששמעתי בתקשורת (על הבעיות עם כספי משקיעים ביוטרייד, נ' ש'), התקשרתי, אין קול ואין עונה", כך העיד השבוע במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב אחד המשקיעים של חברת יוטרייד, מורה לפיזיקה, שהפסיד את כל כספי השקעתו. זאת, במסגרת המשפט הפלילי המתנהל נגד אביב טלמור, הבעלים והמנכ"ל לשעבר של החברה, ונגד רואי קוזין ששימש כאנליסט ראשי בחברה, בגין מעילה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בכספי משקיעים.
חברת יוטרייד הנמצאת בפירוק, פעלה בזירת האלגו-טריידינג - מסחר רובוטי באמצעות אלגוריתם ממוחשב, ללא התערבות אדם. החברה עצמה, שגם נגדה הוגש כתב האישום בפרשה, כבר הודתה והורשעה בעבירות ניירות ערך.

השבוע נמשך מצעד המשקיעים שאיבדו את כספם לאולמו של סגן נשיא המחוזי בתל אביב, השופט חאלד כבוב. המורה לפיזיקה העיד בדיון כי השקיע ביוטרייד 150 אלף שקל שמשך מקופת גמל בבעלותו ומחסכונותיו. הוא סיפר כיצד בחר להשקיע ב"אלגוריתמיקה מדהימה של מסחר" שהוצגה לו. "לא קיבלתי כלום. 150 אלף שקל התאדו. ביקשתי למשוך את הכסף ואמרו לי: ‘לא אל תמשוך, חכה זה יעלה. אנחנו לקראת משהו אדיר, חכה עם זה'. מרח אותי", סיפר.

"לא חזרו אליי"

איש מחשבים שהעיד בבית המשפט, סיפר ל"גלובס" כי הפסיד סכום של 145 אלף שקל שהשקיע ביוטרייד, ושאותו חסך במשך 10 שנים. "לקח לי יומיים לראות שמשהו לא מתנהג לפי הסיכומים, אבל אז כבר לא היה עם מי לדבר", העיד. "איש מכירות אמר לי שהחברה מפוקחת על-ידי רשות ניירות ערך יותר מפעם אחת".

לדבריו, הוא לא שם לב שבהסכם הכתוב מול החברה, עניין הפיקוח לא צוין. "הנושא עלה, והיה לי ברור שרשות ניירות ערך מפקחת", ציין והוסיף: "לפני ההשקעה הציגו אתר שמדגים איך ההשקעה מתנהגת. לאחר ההשקעה היה חוסר התאמה מוחלט בין מה שהציגו לבין מה שהיא נותנת".

לקוח אחר העיד כי "אמרו לי שזה חברה עם רישיון ופיקוח הכול מסודר". לדבריו, "כשיש פער מהותי בין מה שכתוב למה שנאמר בעל פה, אני מתרגם את זה לשקרים ומניפולציות".

משקיע נוסף העיד כי השקיע ביוטרייד סכום של 70 אלף דולר בשנת 2014 ואיבד את כל הסכום. "נאמר לי שהמינימום תשואה שתהיה היא 2% בחודש וצופים יותר. במהלך שלושה חודשים לא חזרו אליי בטלפון ובמייל, נסעתי למשרדים שלהם. הם הופתעו לראות אותי", סיפר.

משקיע אחר העיד כי הובטחה לו תשואה של לפחות 5%. לגבי הפיקוח של רשות ניירות ערך, אמר המשקיע כי האמין לאיש המכירות של יוטרייד, כי החברה מפוקחת. לדבריו, העברית שלו לא טובה, ההסכם ניתן לו רק במעמד החתימה והוא לא עבר עליו. "אמרו לי במפורש שהחברה נמצאת תחת פיקוח של רשות ניירות ערך של אנגליה ושל ישראל", ציין.

גיוס של 100 מיליון שקל

קריסתה של יוטרייד החלה באמצע 2015, עם פרסומה של סדרת כתבות ב"גלובס" על משקיעים שלא יכלו למשוך את כספם מהחברה. בתום חקירה של רשות ניירות ערך הוגש כתב אישום בפרשה בדצמבר 2018 נגד החברה, נגד טלמור ונגד קוזין. בדצמבר 2015 נקלעה החברה לפירוק על רקע ניסיונותיהם הכושלים של המשקיעים לפדות את כספם. גם הבעלים עצמו טלמור נקלע מאז להליך של פשיטת רגל, על רקע ערבות אישית לחובות החברה.

במאי 2015 החלה גם רשות ניירות ערך להתערב בנעשה בחברה, ודרשה מטלמור להפסיק את פעילות המסחר לאלתר ואת גיוס המשקיעים. טלמור הגיע עם הרשות לסיכום בעניין - אך התברר בדיעבד, שלא כיבד אותו לכאורה. טלמור אף נמנע מלהתייצב לחקירה ברשות וברח לחו"ל עם פרוץ החקירה. בסוף פברואר 2016 הגיע טלמור לארץ לצורך חקירתו, לאחר משא-ומתן עם הרשות.

האישום מייחס לטלמור וליוטרייד עבירות של גניבה בידי מורשה, מרמה, הלבנת הון וניהול תיקי השקעה ללא רישיון. לקוזין מיוחסות עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. בנוסף, הואשמו טלמור ועובד נוסף בחברה בשיבוש מהלכי משפט.

לפי כתב האישום, בין השנים 2015-2012, גייסה יוטרייד מכ-600 לקוחות סכום של כ-100 מיליון שקל. זאת, תוך שהיא מתחייבת להשקיע את הכספים עבור הלקוחות במסחר אלגוריתמי. הליך גיוס הלקוחות, שעליו שלט טלמור, היה מרמתי וכלל מצגי שווא והסתרת מידע ביחס להיבטים רבים ומהותיים בפעילותה של יוטרייד. כך, בין היתר, הוצגו ללקוחות מצגים כוזבים ביחס לשימוש שייעשה בכספם. זאת, הן ביחס לפוטנציאל הרווח והן ביחס לניגודי עניינים בין הלקוחות לבין יוטרייד בפעילות המסחר.

לפי האישום, בניגוד למצגים שהוצגו בפני הלקוחות ובניגוד למטרה שלשמה הופקד הכסף, רק חלק מכספי הלקוחות נותב בפועל למסחר. תחת זאת, שימשו כספי הלקוחות, בין היתר, למימון הוצאות שוטפות של חברות אחרות של טלמור ולביצוע השקעות שונות של טלמור בחו"ל. על רקע שימושים אלה, לטענת התביעה, נקלעה יוטרייד לקשיים כספיים, והנאשמים החלו במהלך של חתימה על עשרות הסדרי תשלום עם הלקוחות.

זאת, תוך שהם מסתירים מהלקוחות את מצבה הכספי של החברה ואת העובדה שנעשה שימוש בכספי הלקוחות שלא למטרות מסחר. בנוסף, נטען באישום, כי המסחר שיוטרייד ביצעה עבור לקוחותיה נעשה מבלי שהיה ליוטרייד או לטלמור רישיון ניהול תיקים.

חברת יוטרייד, כאמור, כבר הודתה בעבירות והורשעה. מאחר שבקופת החברה נותרו רק אלפי שקלי בודדים, לא עתרה הפרקליטות להטיל עליה קנס.

תביעה נגד רשות ניירות ערך

שמיעת ההוכחות במשפט החלה בפברואר 2020, אלא שאז פרצה הקורונה והמשפט נדחה מספר פעמים. בימים אלו מתקיים המשפט באינטנסיביות. 130 עדים העידו בבית המשפט או באמצעות שאלונים.

במסגרת הפרשה תבעו ארבעה מהמשקיעים את רשות ניירות ערך, ובפסק דין תקדימי חייב בית המשפט המחוזי את הרשות לשלם להם 70% מהשקעותיהם. במסגרת ההחלטה נקבע כי הרשות אחראית להפסדים של חלק מלקוחות יוטרייד. זאת, מאחר שהיא נרדמה בשמירה והתרשלה בכל הקשור לאי-עצירתה את פעילות של יוטרייד; באי-מניעת המשך גיוס הלקוחות לחברה לאחר שאסרה על כך; ובאי-הזהרתה כראוי את לקוחות החברה בדבר פעילותה הבלתי חוקית של החברה. הרשות ערערה לבית המשפט העליון והערעור תלוי ועומד.

את הפרשה מנהלות צוות פרקליטות ממיסוי וכלכלה, עורכות הדין יעל ענתות, ניצן וולקן והדס נאמן. את טלמור מייצגים עורכי הדין איריס שמואלי ומשה שמיר. קוזין נמלט לחו"ל, וההליכים נגדו הותלו.

באי-כוחו, עורכי הדין איריס שמואלי ומשה שמיר, מסרו בתגובה כי הם שמים יהבם על בית המשפט, סמוכים ובטוחים בהוצאת האמת אל האור.

*** חזקת החפות: ההליך המשפטי נגד אביב טלמור ורואי קוזין, הוא בעיצומו. טלמור וקוזין מכחישים את המיוחס להם בכתב האישום, ועומדת להם חזקת החפות.