הצעת חוק: ערבויות מדינה לקרנות ריט שיירכשו נכסים להשכרה

ח"כ ינון אזולאי הגיש הצעת חוק שמהווה תיקון לחוק הריטים, במטרה להגדיל משמעותית את היצע הדירות החדשות והאיכותיות בהשכרה ארוכת-טווח • החוק מבקש לקצר את משך ההחזקה במתחמי השכרה ל-10 שנים ולהעניק ערביות מדינה לאשראי לקרנות ריט

פרויקט שכירות לטווח ארוך ברמת השרון / צילום: איל יצהר, גלובס
פרויקט שכירות לטווח ארוך ברמת השרון / צילום: איל יצהר, גלובס

ח"כ ינון אזולאי הגיש היום הצעת חוק חדשה שתגדיל את היצע הדירות לשכירות לטווח ארוך. הצעת החוק המהווה תיקון לחוק הריטים, נועדה לתת מענה ישיר למשבר הכלכלי שבעקבות התפרצות הקורונה, שהביא לעצירת התחלות הבנייה ולהתייקרות בשוק השכירות. לפי הצעת החוק, יקוצר משך ההחזקה הנדרש במתחמי ההשכרה מ-20 שנים ל-10 שנים, באופן שיבטיח הגדלה משמעותית של היצע הדירות החדשות לשוכרים. בנוסף להענקת ערבות מדינה לאשראי שיינתן לקרנות ריט וישמש להשקעה בדירות המיועדות לשכירות ארוכת-טווח, בדגש על פרויקטים שבהם כלולות דירות המיועדות להשכרה בשכר דירה מפוקח ובהנחה משמעותית על מחירי השוק.

בדברי ההסבר להצעת החוק כתב ח"כ אזולאי כי "המגפה הכלכלית והחברתית בעקבות הקורונה מחייבת אותנו לשינוי תודעתי - למהפך בהרגלי הדיור. עלינו לסמן את השכירות לטווח ארוך כפתרון לזוגות צעירים שלא יכולים לעמוד במחירי הדירות הנוסקים".

הצעת החוק צפויה לסייע לקרנות להשקעה במקרקעין למגורים (קרנות ריט) לגייס הון שנועד להגדיל משמעותית את היצע הדירות החדשות והאיכותיות בהשכרה ארוכת-טווח, לצד הגדלת מספר הדירות במסגרת דיור בר השגה לאוכלוסיות מעוטות יכולת לכדי 25% מכל פרויקט.

תמיכה רחבה בכנסת

על הצעת החוק חתומים חברי כנסת מכל סיעות הכנסת - הילה שי וזאן (כחול לבן), מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם), בצלאל סמוטריץ' (ימינה), אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), קרן ברק (ליכוד), שלמה קרעי (ליכוד), רם בן ברק (יש עתיד) ומשה ארבל (ש"ס). ההצעה נדרשת לעבור בוועדת שרים שממעטת להתכנס או לאשר הצעות חוק שאינן קשורות ישירות לטיפול בקורונה ועל כן סיכוייה לעבור במשבר הפוליטי הנוכחי אינם גבוהים. עם זאת, עצם העובדה כי היא זוכה לתמיכה כה רחבה עשויה לעזור לה להתקדם במסלול החקיקה אם יירגע המשבר הפוליטי בין הליכוד לכחול לבן.

יו"ר מגוריט ישראל, ארז רוזנבוך, בירך על הצעת החוק ואמר כי "משבר הקורונה והפחתת היצע הדירות הצפוי בשנים הקרובות מדגישים את הצורך במהפך בהרגלי הדיור בישראל שיאפשר לציבור אלטרנטיבה אמיתית לרכישת דירה. עם אישורה, הצעת החוק החדשה, עשויה לשפר באופן משמעותי מאוד את המודל העסקי של קרנות הריט למגורים ולהפוך את ההשקעה בשוק השכירות המוסדי להרבה יותר אטרקטיבית הן בזכות הפחתת עלויות המימון של קרנות הריט (כתוצאה מקבלת ערבויות המדינה) והן בזכות קיצור משך הזמן הנדרש להחזקת הנכסים בעשר שנים.

"השלמת שינויי החקיקה תעניק תמריצים חיוביים למשקיעים הגדולים במשק להשקיע הון בקרנות הריט למגורים ותאפשר להן לרכוש דירות נוספות ולהגדיל את היצע הדירות לשכירות ארוכת-טווח בהיקף ניכר מאוד. הגידול בהיצע ישפר באופן משמעותי את יכולת הדיור של הציבור בכלל ושל הזוגות הצעירים בפרט, הן מבחינת עלות השכירות, הן מבחינת תקופת השכירות והן מבחינת איכות הדירות שתושכרנה להם".