טבע ביצעה מחיקה בהיקף של כ-4.6 מיליארד דולר על רקע ההליכים המשפטיים נגדה

הציגה הכנסות של כ-4 מיליארד דולר ברבעון השלישי ורווח של 58 סנט למניה • החברה עדכנה את התחזית השנתית וצופה כעת הכנסות של 16.5-16.8 מיליארד דולר ורווח של 2.40-2.55 דולר למניה • המנכ"ל קאר שולץ: "בשלוש השנים האחרונות צמצמנו את החוב הנקי שלנו ביותר מ-10 מיליארד דולר"

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

דוחות הרבעון השלישי של חברת התרופות טבע  כוללים בתוכם ירידת ערך מוניטין גדולה בסך 4.6 מיליארד דולר, הקשורה להשפעות הלא ודאיות של ההליכים המשפטיים בהם טבע מעורבת. מכיוון שההליכים עדיין תלויים ועומדים והשפיעו לרעה על מחיר המניה, על טבע לקחת זאת בחשבון לפי כללי החשבונאות.

טבע מעורבת כיום במספר הליכים בעלי פרופיל גבוה בארה"ב: הליכים הנוגעים לשיווק משככי כאבים ממכרים - בו מתווה לפשרה שנחתם בשנה שעברה טרם נחתם סופית; הליך בנוגע לתיאום מחירים בשוק הגנרי; וכן הליך חדש יחסית בו נטען שטבע שילמה תשלומים לא חוקיים לקידום התרופה המקורית קופקסון. כתוצאה מירידת הערך העצומה, טבע סיכמה את הרבעון עם הפסד נקי לפי כללי החשבונאות (GAAP) בסך 4.3 מיליארד דולר, לעומת הפסד של 314 מיליון דולר ברבעון המקביל. ירידת הערך השפיעה לרעה גם על תוצאות החברה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 וההפסד הנקי בתקופה זו הגיע ל-4.1 מיליארד דולר, לעומת 1.1 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2019.

בנטרול ירידת הערך וסעיפים חשבונאיים אחרים, טבע רשמה רווח נקי (Non-GAAP) של 637 מיליון דולר, שהם 58 סנט - בדיוק בהתאם לתחזיות האנליסטים ונתון זהה לרבעון המקביל ב-2019. מתחילת השנה, הרווח הנקי Non-GAAP הסתכם בכ-2.1 מיליארד דולר שהם 1.89 דולר למניה. ההכנסות ברבעון הסתכמו בקצת פחות מ-4 מיליארד דולר, מעט נמוך מתחזיות השוק וירידה של 2.8% ביחס לרבעון המקביל.

במקביל לדוחות טבע מעדכנת את התחזית השנתית שלה. החברה צופה הכנסות של 16.5-16.8 מיליארד דולר, EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 4.7-4.9 מיליארד דולר, רווח נקי Non-GAAP בסך 2.4-2.55 דולר למניה ותזרים חופשי של 1.8-2.2 מיליארד דולר. באמצע טווח התחזית המעודכנת, מדובר על ירידה בהשוואה לתחזית הקודמת בשורת ההכנסות, אך עלייה ב-EBITDA וברווח, וללא שינוי בתזרים.

אם נחזור לתוצאות הרבעון השלישי, הפעילות בצפון אמריקה הניבה לטבע הכנסות של כ-2 מיליארד דולר, ירידה של 1.7% לעומת הרבעון המקביל, עם רווחיות של 560 מיליון דולר, ירידה של 0.9%. בתחום הגנריקה (כולל תרופות ביוסימלר) נרשמה התאוששות מסוימת בצפון אמריקה עם הכנסות של 928 מיליון דולר, עלייה של 1.5%. במקביל בתחום התרופות המקוריות נמשכת השחיקה במכירות הקופקסון וצמיחה בהכנסות אוסטדו ואג'ובי. מכירות אג'ובי לטיפול במיגרנה עלו ב-42% ל-35 מיליון דולר.

באירופה הסתכמו המכירות ב-1.1 מיליארד דולר, ירידה של 4%, והרווחיות ירדה ב-8.5% ל-312 מיליון דולר; ובשווקים הבינלאומיים הירידה בהכנסות הייתה של 6.4% ל-529 מיליון דולר והרווחיות ירדה ב-3.8% ל-125 מיליון דולר.

במהלך הרבעון השלישי טבע ייצרה תזרים של 307 מיליון דולר מפעילות שוטפת לעומת 325 מיליון דולר ברבעון המקביל, והתזרים החופשי הסתכם ב-506 מיליון דולר, לעומת 551 מיליון דולר ברבעון המקביל. היקף החוב המשיך לרדת במתינות, והסתכם ב-25.6 מיליארד דולר, לאחר שברבעון השלישי החברה פרעה סכום של כמיליארד אירו. כ-8% מהחוב מוגדר כיום לטווח קצר.

ההפרש בין ההפסד הנקי הגדול של טבע לפי כללי החשבונאות, לבין הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP, מוסבר לא רק בירידת הערך הגדולה הנוגעת להליכים המשפטיים, אלא גם לסעיפים אחרים, וביניהם הפחתת ערך בסך 509 מיליון דולר של נכסים, עלויות הקשורות לפשרות משפטיות בסך 21 מיליון דולר ועוד, ומנגד - רווח הון של 134 מיליון דולר בזכות השקעתה של טבע ב-American Well שהונפקה לאחרונה, וכן הכנסה פיננסית בסך 124 מיליון דולר שרובה קשור להחזקה במניות American Well. טבע השקיעה בה ב-2015 כמה עשרות מיליוני דולרים. כיום שווי החברה בבורסת ניו יורק הוא 6.8 מיליארד דולר (בעוד ששוויה של טבע עומד על 10.1 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 6% במניה מתחילת השנה).

קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע מסר היום כי, "בעת שמגפת נגיף הקורונה ממשיכה להשפיע על העולם טבע הפגינה חוסן עסקי ותפעולי. במהלך הרבעון המשכנו להציג ביצועים חזקים במנועי הצמיחה העיקריים שלנו, ובראשם אוסטדו ותרופת הביוסימילר TRUXIMA, בעוד שנתח השוק של אג'ובי ממשיך להתרחב בארה"ב ובאירופה. במהלך הרבעון השקנו גם מספר משאפים דיגיטליים בארה"ב. תיק מוצרי ה- DigiHaler מהווה כיום את המשפחה הראשונה והיחידה של משאפים דיגיטליים עם חיישנים מובנים הזמינים עבור מטופלים".

שולץ הוסיף כי "בשלוש השנים האחרונות צמצמנו את החוב הנקי שלנו ביותר מ -10 מיליארד דולר עד לחוב נטו של 23.8 מיליארד דולר. הפחתת חוב זו לצד המשך שיפור ברווחיותנו, שומרים אותנו במסלול להשגת היעדים הפיננסיים ארוכי הטווח שלנו עד סוף שנת 2023".

הפועלים: אין הפתעות בדוחות החברה

ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים, מציין בתגובה לדוחות כי "דוחות טבע לרבעון השלישי עמדו בסך הכל בתחזיות המוקדמות שלנו ושל שוק ההון. המכירות ירדו קלות בכל הטריטוריות, אבל בסך הכל זה תאם את ההערכות. קופקסון הפתיע מעט לטובה עם מכירות של 351 מיליון דולר. אג'ובי עדיין לא צוברת תאוצה, עם מכירות של 43 מיליון דולר, קרי נתח (כספי) של 18% משוק המוצרים למיגרנה.

עוד הוא מוסיף: "החברה עדכנה במעט את היעדים השנתיים כלפי מעלה, והיא צופה מכירות של 16.5-16.8 מיליארד דולר השנה (צמצום של טווח היעד בתוך היעד הקודם), והעלאת תחזיות ה-EBITDA ל-4.7-4.9 מיליארד דולר (4.5-4.9 בתחזית הקודמת) ואת צפי ה-EPS ל-2.4-2.55 דולר למניה (2.3-2.55 דולר למניה ביעד הקודם). החברה ביצעה הפחתת מוניטין בסכום עתק של 4.6 מיליארד דולר בעקבות אי הוודאות סביב לוחות הזמנים של התביעות - סביר להניח שרוב הסכום, אם לא כולו, בגין פרשת משככי הכאבים. אנו מצפים להתייחסות של הנהלת החברה להתקדמות המגעים לחתימת הסדר הפשרה הסופי בשיחת הועידה, אולם מעריכים כי לפי שעה הנושא עדיין רחוק מסיום. בעקבות ההפרשה, טבע רשמה הפסד חשבונאי עצום של 4.35 מיליארד דולר ברבעון, לעומת הפסד חשבונאי של 314 מיליון דולר "בלבד" ברבעון המקביל".

בשורה התחתונה, אומר פרידמן, "אין הפתעות בדוחות החברה. הנושאים שימשיכו להעסיק את המשקיעים ברבעונים הקרובים ימשיכו להיות שניים: המשך הטיפול בחוב, והסערות בזירה המשפטית, שככל הנראה ילוו את טבע גם בטווח הנראה לעין".

מנהל הכספים אלי כליף פירט בשיחת הוועידה בנוגע לעדכון התחזית השנתית. הוא ציין כי עדכון תחזית ההכנסות נובע מהשפעת מגפת הקורונה על דפוסי הרכישה של לקוחות. עוד אמר כליף כי הצפי השנתי למכירות הקופקסון מתעדכן ל-1.3 מיליארד דולר לעומת 1.2 מיליארד דולר בתחזית הקודמת ובהשוואה ל-1.5 מיליארד דולר ב-2019. מנגד, התחזית למכירות אג'ובי יורדות מ-250 מיליון דולר ל-200 מיליון דולר, לעומת מכירות של 96 מיליון דולר ב-2019. כמו כן אמר כליף שההוצאות ההוניות (CAPEX) יסתכמו השנה ב-0.5 מיליארד דולר, לעומת תחזית קודמת ל-0.6 מיליארד דולר.