מבצעי נובמבר בדרך: מה צריך לדעת וממה צריך להיזהר

התחזיות להיקף המכירות השנה במבצעי נובמבר מכוונות לשבירת שיאים, ומספרים גדולים נזרקים לאוויר: בסיילספורס מעריכים כי מכירות האונליין יגדלו בכ-33% ויגיעו ל-940 מיליארד דולר בכל העולם • באתרים הישראלים מקווים לקבל "גרייס" מהצרכנים הישראלים

בלאק פריידיי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
בלאק פריידיי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

מבצעי נובמבר-דצמבר כבר יצאו לדרך באתרי האונליין בארץ ובחו"ל. נקודת השיא הן ביום הרווקים הסיני (11.11), בלאק פרידיי (27.11) וסייבר מאנדי (30.11). שופינג IL של גוגל יתקיים ב-10-11.11, אבל בפועל, מבצעים והנחות יתקיימו לאורך החודשיים הבאים ולא רק בתאריכי השיא.

התחזיות להיקף המכירות השנה מכוונות לשבירת שיאים, ומספרים גדולים נזרקים לאוויר: בסיילספורס מעריכים כי מכירות האונליין יגדלו בכ-33% ויגיעו ל-940 מיליארד דולר בכל העולם ו-221 מיליארד דולר בארה"ב לבדה. הסיבה: החנויות הפיזיות הסגורות או שהצרכנים מעדיפים שלא לפקוד אותן יחזקו את התנועה באונליין - למרות, ועל אף, ההאטה הכלכלית.

בסיילספורס גם מעריכים שלא הכול יעבוד חלק עם צפי לעיכוב של מאות מיליוני חבילות לאור הירידה בתנועת המטוסים העולמית. אותה ירידה גם הובילה למחסור במלאים ובזמינות מוצרים - מה שעשוי להשפיע על מחירים של מוצרים מבוקשים.

"מה שיאפיין את המכירות השנה יהיו מבצעים על דגמים באותה הקטגוריה"

תומי שנפלד, מנכ"ל Groo (לשעבר גרופון) מעריך כי הגל החיובי של קניות האונליין שהוא חווה גם בחודש אוקטובר עם היקף מכירות שלדבריו "גדול ב-40% לעומת בלאק פרידיי בשנה שעברה" - יימשך גם בחודשים הבאים. בין הסיבות שהוא מונה נכלל הגידול הטריוויאלי בתקופת הקורונה לקניות מרחוק שגם הכניס קהלים חדשים לעולמות המקוונים, בהם בני ה-65 ומעלה. למרות היקף המובטלים והעובדים שבחל"ת, שנפלד סבור שההכנסה הפנויה שנוצרה עם הירידה בהוצאות אחרי ביטול החופשות, החוגים והבילויים - תופנה לקניות שהפכו לבילוי/פיצוי. הוכחה לכך הוא מוצא בגידול בהיקף הקניות שנעשות בשעות הערב (מ-25% ל-40%).

באתרים הישראלים מקווים לקבל "גרייס" מהצרכנים הישראלים בחסות מחירי השילוח והתקלות שחוו הישראלים בחודשי הקורונה בכל הנוגע לקבלת חבילות. לשאלה האם המחסור במלאים יוביל להתייקרות של מוצרים משיב שנפלד: "האתרים הגדולים נערכו מראש עם מלאים. דייסון השנה יעלה פחות משנה שעברה והגידול בייבוא מקביל - למשל, בנעלי ספורט, הוריד את המחירים. היום למצוא נעלי נייק ב-200 שקל אפשר גם באתרים ישראלים".

בהמשך לשינוי בהרגלי הצריכה הצפי הוא לביקוש במוצרים מותאמי קורונה, כלומר כאלה שישדרגו את השהייה בבית. בין המוצרים שיככבו השנה מונה רון שולוייס מנכ"ל וואלה!שופס "בראש ובראשונה מחשבים, בגלל הלימוד מרחוק ומוצרים משלימים כמו מצלמות, מקלדות, עכברים וריהוט משרדי. בנוסף, מוצרי כושר, מוצרי חשמל, צעצועים וריהוט. כמיטב מסורת בלאק פריידי קטגוריית האלקטרוניקה, מסכי טלוויזיה, רמקולים, קונסולות משחק, אוזניות וכד' ימשיכו לככב", לדבריו "ההנחות יגיעו גם ל-70%".

"הקורונה הביאה איתה אתגרים בניהול המלאי והכריחה אותנו להיות יצירתיים. מה שיאפיין את המכירות השנה יהיו מבצעים על דגמים באותה הקטגוריה", אומר מני דהן, מנהל חטיבת חוויית לקוח והדיגיטל בקבוצת ח.י, יבואנית מוצרי LG, הייסנס ועוד. דהן נוגע בנקודה רגישה שהיא בבחינת מבחן האמת של הסוחרים הישראלים - סוגיית השירות. "השנה נראה נכונות גבוהה יותר של המוכרים להעניק שירות טוב יותר ולצלוח את התקופה הזו עם כמה שפחות תקלות שירות לעומת אלה שחווינו בבלאק פרידיי בשנים קודמות, כשספקים לא העריכו את כמות המכירות והתעוררו בעיות שירות", ואכן הפרגון לסוחרים הישראלים השנה מתבקש. בפלטפורמות שונות משולבים סוחרים קטנים בהם חקלאים או אומנים. בזירת המסחר של שופינג IL אף יעלה מתחם ייעודי ליצרנים 'כחול-לבן'.

לא לקנות מחיר, אלא מוצר

השלב הראשון בקניה מתחיל במבחן עצמי - האם הקנייה משקפת צורך במוצר או שהיא נעשית רק לשם ההנחה. בשלב הבא כדאי להשקיע בהשוואת מחירים בין אתרים. שלומי נידם, שבבעלותו חנויות באמזון ובוולמארט מזכיר כי "באתרים רבים מייקרים מוצרים ומוזילים אותם לכאורה לקראת ימי המכירה כדי להציג הנחה משמעותית. בהרבה מקרים המוצר נמכר במחיר זול יותר עם שיעור הנחה קטן יותר באתר אחר". בכל הנוגע למוצרי חשמל, מזכיר נידם לבדוק מראש התאמת חשמל למתח ישראלי (220 וולט ו-50 הרץ). נידם ממליץ להכניס לסל הקניות מראש את המוצרים שאתם שוקלים לרכוש, וכך לחסוך את החיפוש אחר המוצר ביום המכירות.

נושא השילוח הבינלאומי, שצפוי להיות יקר ומאתגר, יוכל לעזור לאתרים הישראלים. גיא בלוך, מנכ"ל חברות ברינגג המתמחה בפתרונות ה'מייל האחרון', סבור שהשנה צרכנים יעדיפו איסוף עצמי, שמבחינת הצרכן לא רק זול יותר (או חינמי ברוב המקרים) אלא גם יחסוך את הדאגה לעיכובים או לאי הגעה של מוצרים. בלוך גם מציין כי יותר ויותר חברות משתמשות בשירותי שליחים חיצוניים: "המשמעות היא שעלולה להיות פגיעה בחוויית הלקוח שכן שירות שליחים חיצוני לא תמיד מייצג באופן מלא את המותגים שהוא משרת".

שיפרית אביב, סטייליסטית המתמחה בקניות אונליין מפצירה בצרכנים לא להתפתות להנחות נמוכות מדיי: "אל תמצאו עצמכם מתפתים להנחות של 20-30%, אלא אם כן מדובר בפריט מאוד שימושי שאתם חומדים כבר זמן מה. ב-10-11/11 המחירים יצנחו ולאחריהם, יגיעו בלאק פריידיי, יום הרווקים הסיני וסייבר מאנדיי, לכן שווה להמתין". אביב ממליצה לנהוג בחוכמה עם רשימת קניות מוכנה מראש, כמו בסופרמרקט, "בייחוד בזמן שכזה, יש לנו נטייה להתלהב ולקנות בגדים שאנחנו לא באמת צריכים". גם היא מפצירה לא לקנות מחיר אלא מוצר ולבחון את עצמכם עם השאלה האם הייתם מוכנים לשלם על המותג גם מחיר מלא: "אם לא, מקומו בחנות".

מיכל ביטרמן, מייסדת ומנכ"לית ארגון TNS ישראל ממליצה גם להכניס שיקול סביבתי לקנייה, כאשר היא מזכירה שבקנייה מסוחר מקומי תומכים בכלכלה המקומית ומוותרים על שינוע בין יבשתי ומזהם - בעיקר בשילוח באוויר. ביטרמן אף ממליצה "על כל רכישה חדשה, הוציאו משהו אחר ותרמו לטובת מעגל הנכנסים החדשים לעוני בעקבות הקורונה".

"קניות נובמבר משמשים קרקע פוריה לביצוע הונאות"

חגי הקניות הם גם חגי השרלטנים שמחכים לדוג מידע (פישינג) מהקונים. ב-ESET, המייצרת תוכנות אבטחת מידע מזהירים כי "כמו שעברייני הרשת דאגו לנצל את הקורונה על מנת להשיג גישה לפרטים אישיים של גולשים, קניות נובמבר משמשים קרקע פוריה לביצוע הונאות". כבר כעת איתרו בחברה שני מיילים זדוניים מאמזון ומדואר ישראל לכאורה בהם דרשו הנמענים להזין את פרטיהם, כולל מספר כרטיס האשראי.

הנה כמה אמצעי זהירות שכדאי להפנים:

לא מקליקים על קישורים לא מוכרים דוגמת לינקים שמציעים מבצעים שווים במיוחד. הלינקים יכולים להופיע במייל, ברשתות החברתיות, בוואטסאפ ובמודעות בגוגל ובפייסבוק. הגעתם למוצר דרך הקלקה על קישור? ההמלצה היא לבדוק בנפרד באתר החברה המפרסמת שהמבצע באמת קיים.

ודאו שהאתר שאתם רוכשים בו מאובטח. האם כתובת האתר מתחילה ב-Https:// והאם קיים סימן של מנעול ירוק מצד שמאל של כתובת האתר בשורת ה-URL (ולא באתר עצמו, מה שלפי ESET יכול להעיד על אתר פיקטיבי). ב-2BSecure אף ממליצים שלא לקנות באתרים שבשורת הכתובת מצוין הכיתוב Not secure שאופייני בעיקר לאתרים של עסקים קטנים (עם כל הרצון לפרגן).

בהרשמה הדורשת הזנת סיסמה השתמשו באימות דו-שלבי (אימות כפול) להגנה במקרה שהסיסמה דלפה. בחרו בסיסמה מורכבת והימנעו ממחזור סיסמאות עבור כמה אתרים.

העדיפו תשלום בפייפאל או בכרטיס אשראי. ותרו על קניות באתר שמבקש תשלום בהעברה בנקאית. מומלץ לבקש מחברת האשראי התראות על קניות שמבוצעות באתרים בינל' ולא לאפשר לאתרים לשמור את פרטי האשראי לקנייה הבאה.

לא מומלץ לערוך קניות בשימוש ברשת WiFi ציבורית, גם אם היא מוגנת בסיסמה, משום שפרטי התשלום עשויים להיות נגישים לתוקפים שמחוברים לרשת .

חשדנות מבורכת - הנחה חריגה ומחיר זול מדי עשויים להיות מלכודת: ייתכן שמדובר בזיוף או במוצר שלא יגיע לעולם. בחברת 2BSecure מזהירים מפני אתרי דמה לקניות און ליין לרבות ערוצי מכירה מפוברקים באתרים ידועים שגם בהם אפשר למצוא מוצרים בהנחה לא הגיונית. לפני שמשלמים ההמלצה היא לחפש מידע וביקורות על המוכר.

היזהרו ממניפולציות של אתרים

הכירו את הנאדג' (NUDGE) - התערבות ממוקדת שמטרתה להשפיע על התנהגות הצרכנים ועל תהליך קבלת ההחלטות. במילה אחת: מניפולציה. זהו כלי שלא בהכרח שלילי אבל שיכול להוביל לשיקול דעת מוטעה - למשל אם אתם בוחנים מוצר ומצוין כי '30 אנשים מסתכלים על אותו המוצר כרגע'. ד"ר גיא הוכמן, ראש התכנית לכלכלה התנהגותית במרכז הבינתחומי הרצליה, מציג דוגמאות נוספות: הוספת הטייטל 'המוצר הנמכר ביותר', או אמצעי לחץ בדמות 'נותרו עוד שתי יחידות בלבד' יזרזו אותנו לקנות לא תמיד מתוך מחשבה.

הוכמן מפרט על אמצעי לחץ נפוץ דרך משלוח חינם, אלא שהוא מציע לבחון - האם המוצר שנשלח חינם יקר יותר ממוצר זהה באתר אחר שעליו נגבים דמי משלוח שמראש?

הדחיפה של הנאדג' עובדת בעיקר על מי שמתלבט והיא אמורה להוביל אותו להחלטה הנכונה לכאורה. מניפולציות נוספות כוללות תחשיב שנעשה במיוחד עבור הגולש 'אנחנו מוצאים את המוצר המשתלם במיוחד עבורך', כך נעריך את המאמץ שנעשה עבורנו, גם דחיפה לברירת מחדל שמסומנת ברובריקות של טפסים (אני מאשר קבלת דברי פרסום או לחדש את החברות במועדון אוטומטית) תיעשה דרך הדגשת אופציית הסימון שטובה יותר לעסק אבל לא בהכרח טובה לצרכן. אל תמהרו לאשר את זו שכבר מסומנת (לאשר קוקיס, התקנת תוכנה וכד').