המוטיבציה האמיתית: הוויכוח בין בצלאל סמוטריץ' ומירי רגב בכלל לא קשור למטרו

בימינה מצליחים בשלב זה להתמיד בקמפיין שלהם ולא ליפול למלכודות של הליכוד • הפערים המתרחבים בתוך כחול לבן יחייבו את הרשימה לקבל החלטות קשות • וגם - מה הקשר בין הרגלי התזונה של עניים לבחירות מקומיות?

בצלאל סמוטריץ' / צילום: רפי קוץ
בצלאל סמוטריץ' / צילום: רפי קוץ

בזמן שבארה"ב מבכים את כישלון הסוקרים והסקרים נוכח תוצאות הבחירות שם, בישראל עדיין לא אמרו נואש מהכלי הזה, שהפך עם השנים ממד הדופק של הבוחרים לכלי בידורי עכשווי. ובכל זאת, סקר חדשות 13 שהתפרסם השבוע מבסס פעם נוספת את מעמדה של ימינה כמפלגה שנייה בגודלה וגורס עד דק את הקמפיין שהובילו בליכוד נגדה בשבועות האחרונים ושעבד לא רע בפעמים קודמות - העיסוק בנושאי הלהט"ב במפלגה וכן חידוש מסרי "ברית האחים" חוזרת.

איך זה קרה? הקרב שהחל בין שרת התחבורה מירי רגב לשר התחבורה לשעבר בצלאל סמוטריץ' על גבי עיתון זה, היה למעשה החלטה אסטרטגית שנולדה בימינה. במקום להיכנע לתכתיבי הליכוד ולשלוח את סמוטריץ' להתמודד פעם אחר פעם עם שאלות לגבי רצונו ושאיפותיו לגבי חקיקה פרו-להט"בית, הוחלט להחזיר אותו לתודעה הברנז'אית כשר תחבורה ביצועיסט. רגב אמרה מה שאמרה על המטרו, וסמוטריץ' ברהיטות השמורה לו פתח מולה במלחמת עובדות בטוויטר, במליאה ובפייסבוק. רגב, שלא נהנית מתמיכה רחבה בתקשורת, הייתה רק הכר הפורה למיצוב המחודש של סמוטריץ'.

מירי רגב, הליכוד / צילום: איליה מלניקוב
 מירי רגב, הליכוד / צילום: איליה מלניקוב

לבנט אין כל כוונה להיפרד מסמוטריץ' בשלב זה. הוא לא מכניס שמות לרשימה, אלא עסוק בדפי המסרים שלה. כדי שאלה יעבדו היטב, בנט לא יכול לאפשר הסחות דעת נוסח מה שניסו ליצור בליכוד, דרך פגיעה בחוליות החלשות של המפלגה: הפנייה שמאלה והחיבור האפשרי עם לפיד וסמוטריץ', שנמצא בקצה הדתי של המפלגה.

כל עוד בימינה מצליחים להשתיק רעשים חיצוניים, לקלף מעט מתדמית הלה"טופובית של סמוטריץ' ולשמור על עמימות מול ציבור התומכים הפוטנציאלי - היעד של להישאר מעל 20 מנדטים נמצא בהישג יד. בינתיים רק בסקרים, אבל בליכוד מבינים שיצטרכו למצוא את הספין הבא.

הפערים שנפערים בין גנץ לאשכנזי 

שר הביטחון בני גנץ כבר הבין שנתניהו לא מתכוון להעניק לו דריסת רגל במשרד ראש הממשלה, כפי שהתחייב, ושהממשלה הזו צועדת לבחירות במוקדם (דצמבר) או במאוחר (מרץ). כפי שהעידו הציטוטים שלו שדלפו מישיבת הסיעה של חוסן לישראל לחדשות 12: ״אני מבין שאת הרוטציה אני לא אקבל, אני לא אאמין לנתניהו גם יום לפני הרוטציה״. גם נתניהו עצמו נשמע כבר אומר את המובן מאליו לסביבתו הקרובה בשבועות האחרונים.

אם יש פה נקודת אור כלשהי, הרי שהיא העובדה שראש הממשלה והחליפי שלו לפחות מסכימים על דבר אחד בממשלת האחדות המקרטעת.

ועדיין, הדלפת הציטוטים מישיבת הסיעה הובילו לאי-שקט בחוסן לישראל. התפתחה מתיחות בין גנץ לשר החוץ גבי אשכנזי. הראשון רוצה להישאר בממשלה, השני רוצה לפרוש עם הכבוד המעט שנותר למפלגה ולקבוע לכל הפחות את תאריך היציאה לבחירות ולא להשאיר את הבחירה שוב בידי נתניהו.

אנשי העבודה ודרך ארץ, מצידם, לא הוזמנו כלל לישיבה ונשמו לרווחה שלא ניתן להאשים אותם בהדלפות.

אנשי יש עתיד שניסו לקבל תשובות השבוע מבכירי חוסן לישראל בנוגע לנכונותם לתמוך בהצעה לפיזור הכנסת שהייתה אמורה לעלות להצבעה ביום ד' - נשארו מבולבלים. כמות התשובות שקיבלו העידה על השברים הפנימיים בסביבת גנץ. אם כחול לבן הייתה תומכת בהצעה בקריאה טרומית, היא לפחות הייתה פותחת פתח לקביעת תאריך היציאה לבחירות, כפי שרצה אשכנזי.אבל, גנץ לא רצה לדרדר עוד יותר את המצב מול הליכוד ולבסוף הודיעו פה אחד שלא יתמכו בהצעה. יש עתיד החליטו למשוך אותה ולנסות שוב בשבוע הבא.

בינתיים כל הסימנים מראים שהממשלה תדרדר את עצמה לבחירות בדצמבר בתאריך הנקוב בחוק פשרת האוזר את הנדל. איומי כחול לבן על הליכוד לא הצליחו להזיז את נתניהו מעמדתו לקדם תקציב 2020 עד דצמבר ורק לאחר מכן לעבוד על תקציב 2021 וכך להשאיר לעצמו את האפשרות לצאת לבחירות במרץ, והם נותרו חסרי אונים.

"אנחנו מחכים לצעד הבא של הליכוד", הודו שם השבוע במלכוד שנכנסו אליו. אולם יוזמי הפשרה עדיין חושבים שהם הובילו את נתניהו למלכוד: יציאה לבחירות בחורף על רקע נתוני תחלואה וכלכלה שלא התאוששו ועל רקע תוצאות הבחירות בארה"ב או להמשיך עוד לעבר הרוטציה עם גנץ אחרי אישור תקציב 2021.

נתניהו יצטרך להכריע, אבל גם גנץ יכול להיחלץ מהפאסיביות האופיינית ולקבוע את כללי המשחק. ניקח למשל את חלוקת הג'ובים במוסדות הלאומיים: בזמן שבליכוד כבר סיימו לחלק את העוגה והמינויים כולם יצאו לדרך עוד ערב חתימת ההסכמים, אצל גנץ מונחת רשימת התפקידים שקיבלה כחול לבן כבר שבועיים כאבן שאין לה הופכין.

רוב שרי כחול לבן איתם שוחחנו השבוע לא תומכים בפירוק התקציב לשני חלקים. גנץ עצמו עוד לא החליט. אם עד תחילת דצמבר נתניהו לא יתחיל לעשות משהו עם תקציב 2021, בכחול לבן יצטרכו לעשות משהו שלא הצטיינו בו עד עכשיו: להכריע.

הח"כים החרדים סוחטים את לימון הסבלנות

חברי הכנסת החרדים סחטו השבוע עוד קצת את הסובלנות החברתית הישראלית. דרך לחצים שהפעילו על קבינט הקורונה והליכוד הם הצליחו למנוע את העלאת גובה הקנסות בחוק על הפרת הנחיות התקהלות בשלב הראשון. בשלב השני גם הצליחו למנוע את אישור החוק עצמו במליאה ולדחות אותו לשבוע הבא.

אין דרך אחרת לתאר את הלובי שמפעילות המפלגות החרדיות במטרה להגן על מנהלי מוסדות הלימוד במגזר, שמפרים את ההנחיות כבר מספר שבועות ופותחים את שעריהם בניגוד לחוק, מלבד עזות מצח.

מבחינתם אישור העלאת הקנסות בחוק היא מלחמה במגזר כולו ולא חלילה במפרי ההנחיות שעשויים לגרור את כולנו לסגר נוסף. גם הקולות המתונים שנשמעו בדרך כלל מש"ס נעלמו השבוע כלא היו. כששאלתי את יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן לפשר המלחמה התמוהה הוא שאל אותי בחזרה: "האם זה הגיוני להחיל קנסות דווקא כשהתחלואה יורדת, אם זה לא רק בא נגד הציבור החרדי?". נותרתי חסרת מילים.

צ'יפס תמורת בחירות בתל מונד  

באותו הזמן בוועדת הפנים החליטה היו"ר ח"כ מיקי חיימוביץ' "לחנך מחדש" את מי שנזקקים לתלושי מזון בישראל. בישיבה התברר שהסכום הגדול שהקצה משרד הפנים לקניית מזון לנזקקים (700 מיליון שקל) ניתן עבור תלושי מזון בלתי מוגבלים, למעט סיגריות ואלכוהול, וניתן לקנות איתם גם מזון לא בריא.

יו"ר הוועדה לא אהבה את מרחב הבחירה שניתן לנזקקים בסופר ואמרה כי "מטרת הוועדה לוודא שבעלי המומחיות, שכבר פועלים בשטח במיזם ממלכתי יוכלו לתרום ידע וניסיון, על מנת שכספי הציבור ימוצו באופן הטוב ביותר".

מנהל אגף תקציבים במשרד הפנים, סיון להבי, ענה לה את המובן מאליו: "רצינו להשאיר את זכות הבחירה למשפחות. רוצים לאפשר להם את הכבוד לקנות מה שרגילים".

אך ח"כ חיימוביץ' התעקשה: "מה עם האחריות שלכם? אין לכם אחריות? אני מסירה את הכובע בפני הישגו של שר הפנים לגייס סכום כל כך משמעותי, ובסוף מה שחשוב לכם זה שילד יוכל לקנות צ'יפס?" ח"כ משה ארבל ענה לה: "בגלל שהם חלשים אנחנו נכתיב להם מה לא לקנות"?

בדיון התברר גם כי עם תלושי המזון ניתן לקנות גם מוצרי חשמל ובנקודה הזאת הושגה הסכמה רחבה כי יש להחריג גם אותם יחד עם מוצרי האלכוהול והטבק.

ליחימוביץ' זה לא הספיק והיא דרשה ממשרד הפנים תשובות עד לשבוע הבא. בינתיים היא תקעה אצלה בוועדה את אישור התקנות המיוחדות, המסמיכות את שר הפנים להיערך לבחירות שיתקיימו בתל מונד ב-20 בנובמבר בצל הקורונה. הקפאה שמטילה צל על האפשרות לקיים את הבחירות האלה.

במסגרת הצעת הפשרה שהעביר משרד הפנים נקבע, כי במכרז הרשתות על תלושי המזון תיחסם האפשרות לקנות מוצרי חשמל והוסיף תנאי שמבצעי מועדון של הרשתות יחולו גם עבור הקונים בתלושים, למעט מזון לא בריא שעליו לא יהיו מבצעים. הישג נאה לחיימוביץ' - שמתבקשת בתמורה רק לשחרר את תושבי תל מונד מתפקיד בני הערובה של הצ'יפס לנזקקים.