המיליארדר ממונקו: אהרון פרנקל בראיון על השבוע הסוער שבו הפתיע ורכש את השליטה בגב ים - "לא בא לסיבוב פיננסי"

לאחר שהפתיע שוב את שוק ההון המקומי, עם השקעת ענק בחברת הנדל"ן גב ים, טוען המיליארדר פרנקל בראיון בלעדי ל"גלובס" כי "מדובר בהשקעה לטווח ארוך" • לגבי חברות ההייטק שמאכלסות את נכסי גב ים: "לרובן הולך מצוין גם עכשיו, כך שלא רואה שינוי משמעותי בדפוסי העבודה"

אהרון פרנקל, ישראלי לשעבר, אשר פועל כבר 20 שנה ממקום מגוריו במונקו, אוהב להפתיע את שוק ההון המקומי: לפני כשנתיים, בעקבות קריסתה של מניית חברת המל"טים אירונאוטיקס, הפך לבעל עניין בחברה והגיע בזמן קצר להחזקה של מעל 30% ממניותיה, בהשקעה של כ-175 מיליון שקל.

העיתוי שבו נכנס פרנקל לאירונאוטיקס לא היה מקרי - זה היה אחרי שהמניה השלימה צניחה של יותר מ-60%, על רקע הרעה מתמשכת בתוצאותיה העסקיות של החברה וכן בעקבות פרשה ביטחונית בה הסתבכה, שגררה סנקציות מצד משרד הביטחון נגדה.

פרנקל, כך התברר תוך זמן קצר, ידע היטב מה הוא עושה. כמה חודשים לאחר שביצע את השקעתו בחברה נמכרה אירונאוטיקס לחברת רפאל ולאביחי סטולרו, ששילמו תמורתה 850 מיליון שקל - כפול מהשווי שבו נכנס לחברה, ופרנקל רשם רווח של כ-95 מיליון שקל על השקעתו. 

אבל אירונאוטיקס, התברר לאחרונה, הייתה רק המתאבן מבחינתו של פרנקל. באוגוסט  האחרון הוא נכנס להשקעה מהותית בהרבה - בחברת הנדל"ן המניב גב ים, המתנהלת כיום ללא גרעין שליטה - חברה הנסחרת בשווי של 5.1 מיליארד שקל ונחשבת לאחת מחברות הנדל"ן המובילות בישראל.

פרנקל ניצל ירידה של עשרות אחוזים במניית החברה מוקדם יותר השנה, בעקבות החששות מהשלכות משבר הקורונה על עסקיה (בעיקר בנייני משרדים), לבניית פוזיציית השקעה ראשונית של כ-10% ממניות גב ים בהשקעה של כ-350 מיליון שקל. בשבוע האחרון הוא לחץ על הגז, ובהשקעה שעשויה להגיע לכ-1.4 מיליארד שקל נוספים הבטיח לעצמו רכישת מניות נוספות שיכולות להביא להחזקה של 33% בגב ים, שתהפוך אותו לבעל המניות הגדול בחברה ובעתיד אולי לבעל השליטה בה. 

הפעם צפוי פרנקל לשלם למוכרים, בעיקר קבוצת הביטוח מגדל, פרמייה משמעותית על מחיר השוק. אגב, בשלושת החודשים האחרונים, בעקבות השקעתו הראשונית בחברה, זינקה מניית גב ים ב-24%.

כלי טיס בלתי מאויש של אירונאוטיקס
 כלי טיס בלתי מאויש של אירונאוטיקס

"מי שתכנן בניית מאות אלפי מטרים של משרדים, יאט את הקצב"

בראיון ל"גלובס" מסביר פרנקל מה המוטיבציה שלו להשקיע בגב ים, ומתייחס גם לסיבוב הפיננסי שעשה באירונאוטיקס בשעתו. "גב ים", אומר פרנקל ממקום מושבו במונקו, "היא חברה סולידית, מנוהלת נכון, זו חברה שנמצאת במקומות ובמיקומים הכי טובים,  עם דיירים בינלאומיים, עם כמות אדירה של נכסים - מעל למיליון מ"ר מושכרים ועוד כ-500 אלף מ"ר בפיתוח. ממה שאני רואה ומבין, זו חברה מצוינת".

בשוק תוהים מה התוכניות שלך לגבי גב ים - סיבוב פיננסי, כמו באירונאוטיקס, או השקעה אסטרטגית לזמן ארוך?
"כל השקעה בסופו של דבר היא שילוב של השקעה פיננסית ואסטרטגית. באירונאוטיקס הייתי יכול להישאר כמשקיע לטווח ארוך, אבל הייתה התפתחות שגרמה לי לממש. באותה מידה הייתי יכול גם להתקדם ולקחת שליטה.

"במקרה של גב ים, מדובר בהשקעה שהיא לטווח ארוך. יש לנו עסקים דומים באירופה של מאות אלפי מ"ר של משרדים ומרכזי לוגיסטיקה ברמה הכי גבוהה. אני מאמין בגב ים ובהנהלה שלה, ואני מקווה ובטוח שהחברה רק תעלה ותפרח. זו חברה שבעוד מספר שנים יחגגו לה את יובל המאה, זה לא דבר של מה בכך".

אתה לא חושש מהשקעה כל כך אגרסיבית בחברת נדל"ן הפועלת בעיקר בתחום המשרדים, שמגפת הקורונה צפויה לפגוע בו משמעותית?
"יש לי חברות נדל"ן הפועלות בהיקף דומה ואפילו גדול יותר באירופה, והתפוסה שם עומדת על מעל 97%, ובחלק גדול אפילו 100% גם בתקופת הקורונה. לא היה לנו שוכר שלא שילם בזמן. השוכרים היחידים שקצת מתמהמהים הם שירותי ההסעדה וקייטרינג, אבל הם אינם מהווים יותר מ-2%-3%. אנחנו, בדומה לגב ים, בעיקר מחזיקים בבנייני משרדים ולוגיסטיקה.

"מעבר לזה, אני מאמין שבתוך כשנה יימצא חיסון (או תרופה) לקורונה. מעל ל-150 חברות עסוקות כעת בניסיון למצוא חיסון, ואני מאמין שזה יקרה בשנה הקרובה, והעולם יחזור לקדמותו".

יהיו לדעתך שינויים בדפוסי העבודה של החברות השוכרות? 
"יתכן שיהיו גופים שאת הבק-אופיס שלהם - הנהלת חשבונות, ניירת - ישאירו לעבודה מהבית, אבל אני מדבר עם הרבה אנשים והם רוצים להגיע למשרדים, לשבת יחד, רוצים אינטראקציה. אז מצד אחד אולי ידללו 20%-30% מהנוכחות, אך מצד שני צריך יותר שטח עבור ה-70% שמגיעים למשרד.

"מה שכן, אני מאמין שגופים שתכננו בנייה של מאות אלפי מטרים חדשים של משרדים, יאטו את הקצב ויתקדמו לאט יותר. אך גם אם קצב הפיתוח יואט, בסופו של דבר העסקים הקיימים גדלים ומתפתחים. חברות ההייטק הבינלאומיות הגדולות, כמו אמזון, גוגל, טסלה, אפל, פייסבוק ודומותיהן - לרובן הולך מצוין גם בעידן הקורונה, כך שאני לא רואה שינוי משמעותי בדפוסי העבודה או את עולם המשרדים יורד".

"מי שיהיה הבעלים של דסק"ש - ברוך הבא"

פרנקל, בן 63, נולד בבני-ברק וגדל במשפחה דתית, הצעיר מבין שלושה אחים. את הונו צבר ככל הידוע כשכיהן כנציג של יצרניות מטוסים מערביות (בואינג ואיירבוס) במזרח אירופה. דרך קבוצת Loyd's שבבעלותו, הוא משקיע ככל הידוע בנדל"ן, תעופה אזרחית, אנרגיה והייטק (ראו מסגרת).

כבר כ-20 שנים הוא מתגורר במונקו, עם אשתו וחמשת ילדיו - ארבעה בנים ובת בגילאי 7-17. לחתונתו, לפני כ-17 שנה, הוזמנו בכירים בפוליטיקה דאז: שמעון פרס ופואד בן-אליעזר המנוחים, חיים רמון ודליה איציק. לימים, ועדת האתיקה של הכנסת דרשה מהם להשיב את עלות ההטבה - הטיסה והאירוח, בהיקף של אלפי שקלים.

גב ים, ששמה אותו כעת באור הזרקורים, מתמחה בהקמה ובתפעול של פארקים (מתחמי משרדים) לחברות הייטק. כמו כן, החברה עוסקת בתחומים נוספים במגזר הנדל"ן המניב, ובהם מסחר, משרדים ומגורים. היא נחשבת לאחת מחברות הנדל"ן המניב האיכותיות בישראל - לא הגדולה מכולן במונחי שווי שוק, אך מכפיל ההון הגבוה שלה (נסחרת בכמעט פי 2 מההון העצמי) ביחס לשאר החברות בענף, מעיד על החיבה העזה של המשקיעים לפעילותה.

בראיון למוסף הנדל"ן של "גלובס" לאחרונה, התייחס מנכ"ל גב ים, אבי יעקובוביץ, להשפעת הקורונה על החברה, ולמעשה טען כי לא נפגעה, בזכות האיתנות הפיננסית שלה, המינוף הנמוך והשוכרים החזקים בבנייניה, הממוקמים בפריים-לוקיישנים.

"אנחנו רואים ביקושים מצד חברות בינלאומיות, ומנהלים מו"מ עם חברות מחו"ל וישראליות לשכירת עשרות אלפי מ"ר", אמר יעקובוביץ. "ההייטק בישראל לא נפגע ומראה המשך צמיחה והתרחבות". 

ועדיין, קשה שלא לתמוה על עיתוי כניסתו של פרנקל להשקעת ענק של כמעט 2 מיליארד שקל בחברה, בזמן שבו ניטש מאבק שליטה על דסק"ש, המחזיקה באמצעות החברת הבת נכסים ובניין בכ-30% ממניות גב ים (לאחר שנאלצה לרדת מהחזקת שליטה בעקבות חוק הריכוזיות). דסק"ש עדיין ממנה 3 מתוך 8 הדירקטורים בגב ים. 

המאבק הוא בין אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בדסק"ש עד לפני כמה שבועות (שאיבד אותה לטובת נושי אי.די.בי שקרסה), לצחי נחמיאס, בעלי חברת הנדל"ן המניב מגה אור. זה האחרון, ככל הידוע, לוטש עיניים בעיקר לזרוע הנדל"ן של דסק"ש - נכסים ובניין-גב ים, ופחות לחברות התפעוליות שלה, ובראשן סלקום.

הפיכתו של פרנקל לבעל מניות דומיננטי בגב ים, עשויה לשנות את תמונת המאבק על דסק"ש, ובשוק יש המעריכים כי היא עשויה לסייע לאלשטיין לחזור ולרכוש את השליטה בחברה, שכן המוטיבציה של נחמיאס להגדיל את הצעתו עבור דסק"ש פחתה. 

"לגבי כל עסקה אפשר לשאול למה דווקא עכשיו", אומר פרנקל בתגובה. "נכנסתי להשקעה כי חשבתי שזה יכול להיות מעניין ומאתגר. אני חושב שהמחיר הוא סביר, ושהחברה הזו תתפתח ותתחזק עוד יותר. מאחר שההשקעה היא לטווח ארוך, אנחנו נתקדם במימוש האסטרטגיה שהצבנו לעצמנו".

הכניסה שלך לגב ים יכולה להרחיק רוכשים פוטנציאליים מדסק"ש?
"אנחנו פועלים ללא קשר למה שקורה למעלה. המטרה שלי הייתה גב ים, ואני מאמין ומקווה שהיא תמשיך להצליח ולהתפתח".

איך המהלך הזה ישפיע להערכתך על רכישת דסק"ש?
"זה יכול להשפיע לכל מיני כיוונים, אבל זה לא כל כך מענייני מה קורה במקום אחר. כל שותף ראוי, וכל מי שיהיה הבעלים של דסק"ש או חלק מגב ים, מוזמן לתרום להצלחת החברה, ברוך הבא.

"אני חושב שזו חברה שמרנית וסולידית המנוהלת נכון מאוד, ועושה עסקים בצורה מאוד מקצועית ושקופה".

מה גרם לך להיכנס להשקעה הראשונית בחברה באוגוסט?
"אני בתחום, כך שהיו הצעות שונות במהלך השנים לגבי חברות שונות בענף הנדל"ן. גב ים היא חברה עצמאית, מנוהלת יפה ומקצועי, יש לה מזומנים בקופה ויש לה הכנסות מרשימות הגדלות כל שנה, והיא מחלקת דיבידנדים באופן קבוע. היא היהלום בכתר של דסק"ש". 

ההיסטוריה הביטחונית והעסקים החשאיים

עסקיו של אהרון פרנקל, המתנהלים בדרך כלל "מתחת לרדאר", מתמקדים ככל הידוע בעיקר בתחומים של תעופה ונדל"ן. כפי שהוא מציין בראיון זה, יש לו נדל"ן מניב בהיקף גדול באירופה. בראיון קודם שהעניק באוגוסט האחרון לדה מרקר, הוא העריך את היקף הונו בכ-4 מיליארד דולר. על קשירת שמו לעסקאות ביטחוניות, טוען כעת פרנקל כי "זה היה בעבר". בעבר טען בתקשורת כי בניגוד לפרסומים - לא זו הדרך בה צבר את הונו.

בכתבה שפורסמה לפי חמש שנים ב"כלכליסט", תוארו עסקיו של פרנקל דרך עדות שנתן במשפט אזרחי שבו היה מעורב, ובו נטען כי סחר בנשק: "אני מנהל חברה להשקעות, שב-25 השנים האחרונות עוסקת בשיווק ומכירה ובמימון של מטוסים, בעיקר אזרחיים, עבור חברות ידועות גדולות בעולם. התחום שלי הוא מכירה, שיווק במזרח אירופה, מרכז אירופה, ומה שנקרא ברית המועצות לשעבר. זה תחום עיסוקי העיקרי (...)".

בתשובה לשאלה ביחס לכך באותה כתבה, אמר כי "אני יועץ לחברות תעופה והרוב המוחלט של פעילות התעופה היא אזרחית. אני לא רוצה להיות בכלל בתחום של הנשק, אבל נפלתי בזה בשוליים, באחוז או שניים מכל הפעילות שלי, וגם מהם אני רוצה לצאת".

למרות שפרנקל מדגיש כי הוא עוסק בעיקר בתעופה אזרחית, הרי שהוא הבעלים של חברת המל"טים יוויז’ן אייר, המפתחת חימושים משוטטים, כלומר כלי טיס לא מאויש שמיועד לאיסוף מודיעין, מעקב אחר מטרות ותקיפה ממוקדת של מגוון מטרות.

בעברו, אגב, שימש פרנקל כסוכן על של התעשייה האווירית.

אהרון פרנקל

נולד ב-1957 בבני ברק למשפחה דתית ולמד בישיבת פוניבז' ● לאחר הפסדי מפעל החלבה בו השקיע, הקים חברה בינלאומית בשם לוידס, הפועלת בתחומי התעופה האזרחית ונדל"ן מניב, אך גם אנרגיה והייטק ● הוא בעלים של חברת המל"טים יוויז'ן, ובעבר שימש כסוכן על של התעשייה האווירית ● מתגורר במונקו, ולו ולאשתו חמישה ילדים ● נוהג להגיע לישראל אחת לחודש, למספר ימים ● בבעלותו מטוס פרטי