רגע לפני יום הרווקים: שליחים בסין מוחים על תנאי העבודה

חברות המשלוחים הסיניות מתמודדות השנה עם מחסור בכוח-אדם, כתוצאה ממחאות ועיצומים של שליחים בעקבות משכורות נמוכות מדי ותנאי עבודה קשים

שליח בסין. הרוב מועסקים כעובדי קבלן / צילום: רויטרס, Jin Hua
שליח בסין. הרוב מועסקים כעובדי קבלן / צילום: רויטרס, Jin Hua

יום הרווקים הסיני ב-11 בנובמבר הוא אולי חגיגת מבצעים והנחות עבור הקונים, אך עבור חברות השליחויות הסיניות מדובר באתגר לוגיסטי מסובך. בשנה שעברה נדרשו החברות לחלק 1.3 מיליארד חבילות שהוזמנו בסין ב-24 השעות של יום הרווקים והשנה מספר זה צפוי לגדול.

בנוסף, החברות נדרשות למסור את החבילות ללקוחות ברחבי המדינה במהירות גבוהה יותר מבעבר. בעוד ב-2013 נדרשו תשעה ימים כדי למסור מיליארד חבילות שנקנו בעליבאבא ללקוחות ברחבי סין, ב-2018 זמן זה קוצץ ל-2.5 ימים בלבד. כדי לעמוד במשימה כמעט בלתי אפשרית זאת, מעסיקות חברות השליחויות הסיניות צבא של שליחים על ריקשות ממונעות.

אלא שהשנה, דווקא לפני תקופת השיא של יום הרווקים, חברות המשלוחים הסיניות מתמודדות עם מחסור בכוח-אדם, כתוצאה ממחאות ועיצומים של שליחים. ברחבי סין שליחים הפסיקו להגיע לעבודתם במחאה על משכורות נמוכות מדי ותנאי עבודה קשים. תנאי ההעסקה של השליחים נפגעו, בין השאר, בעקבות מלחמת מחירים אגרסיבית שמנהלות חברות השליחויות הסיניות אחת נגד השנייה בחודשים האחרונים. מלחמה זו שחקה את התשלומים לשליחים עד ל-0.7 יואן (כ-35 אגורות) פר חבילה. כמו עובדים אחרים בכלכלת החלטורה, גם השליחים הסינים מועסקים לרוב כקבלנים ולא כעובדים מן המניין, ולכן לא זכאים לתנאים סוציאליים.

מסמך פנימי שפורסם בעיתונות הסינית הראה כי המחסור בשליחים כבר הוביל לעלייה בתלונות מצד לקוחות על עיכובים במשלוחים ולירידה בשביעות הרצון, בדיוק בתזמון הגרוע ביותר.