ניסנקורן מניע הליך מינוי בכירים במשרד המשפטים

שר המשפטים הודיע הערב על התנעת הליכי האיתור לראש הסיוע המשפטי, ראש הרשות להגנת הפרטיות ומנהל רשות התאגידים • היועמ"ש אמר השבוע כי חצי שנה לאחר הקמת הממשלה, אי-נקיטת צעדים בהקדם האפשרי לקידום המינויים מעצימה את הפגיעה הקיימת כבר עתה בתפקוד ויציבות שירות המדינה

אבי ניסנקורן / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
אבי ניסנקורן / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר המשפטים אבי ניסנקורן ממשיך במהלך לאייש את התפקידים הבכירים במשרד המשפטים. ניסנקורן הודיע הערב על התנעת הליכי האיתור לראש הסיוע המשפטי, ראש הרשות להגנת הפרטיות ומנהל רשות התאגידים.

ההודעה מגיעה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדבליט הודיע השבוע לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ כי הקפאת מינויי הבכירים בשירות המדינה מעוררת קשיים משפטיים משמעותיים, אשר הולכים ומתעצמים. במכתבו התייחס מנדלבליט לעובדה כי חלפה כחצי שנה מאז הוקמה הממשלה, אולם משרות רבות בתקופה זו ממשיכות להיות מאוישות בדרך של מינוי זמני. מנדלביט ציין כי אי-נקיטת צעדים בהקדם האפשרי לקידום המינויים מעצימה את הפגיעה הקיימת כבר עתה בתפקוד ויציבות שירות המדינה.

ראש הסיוע המשפטי האחרון הקבוע היה עו"ד גלעד סממה, שעזב למפלגת גשר במחצית 2018. אחריו מונתה עו"ד לימור גולדנברג חדד כממלאת מקום, והיא שימשה בתפקיד במקביל לתפקידה כמנהלת הסיוע של מחוז ירושלים. לפני מספר חודשים ביקשה גולדנברג חדד לסיים את תפקידה, חזרה לניהול של הסיוע המשפטי בירושלים והתפקיד נותר לא מאויש.

תפקיד ראש הסיוע המשפטי כולל ניהול של שישה מחוזות, ממונה על כ-130 עורכי דין המועסקים על ידי משרד המשפטים ומהווים את הצוות הפנימי ואחראי על כ-1,100 עורכי דין נוספים חיצוניים. הנהלת הסיוע המשפטי יושבת בבית אגרון בירושלים.

הסיוע המשפטי מטפל בלמעלה מ-100 אלף תיקים בשנה, ומעניק ייעוץ וייצוג משפטי בתחומי המשפט האזרחי על מנת לאפשר לאנשים מעוטי יכולת לממן עורכי דין. הסיוע המשפטי מוענק בין היתר בתחום החובות, חדלות פירעון והוצאה לפועל, מעמד אישי וענייני משפחה, תחומי הזקנה וכשרות משפטית, ביטוח לאומי, ייצוג קטינים, נפגעי עבירה, ניצולי שואה ואשפוז כפוי. הסיוע ניתן על בסיס מבחן זכאות כלכלית ומבחן הסיכוי המשפטי כשבחלק מהתחומים ניתן הסיוע המשפטי ללא כל מבחני זכאות, או רק על בסיס חלקם.

עו"ד אייל גלובוס שימש בתפקיד מנהל רשות התאגידים בשש השנים האחרונות וסיים את תפקידו לפני כשבועיים. מנהל רשות התאגידים אחראי על 7 יחידות רשמים סטטוטוריות - רשם החברות; רשם השותפויות; רשם המשכונות; רשם העמותות וחברות לתועלת הציבור; רשם ההקדשות; רשם המפלגות ורישום שמות עסק.

סמכויות רשמי היחידות השונות הוקנו לראש רשות התאגידים ונקבעו בחוקים שונים. בנוסף ליחידות הרשמים, הוקמו ברשות התאגידים יחידת אכיפה ובקרה ויחידות שירות לציבור בפריסה ארצית.

מאז עזב עו"ד אלון בכר את תפקידו כראש הרשות להגנת הפרטיות בסוף 2018 לא אויש התפקיד במינוי קבע. מזה כשנה וחצי ד"ר שלומית ווגמן רטנר משמשת כממלאת מקום ראש הרשות במקביל לתפקידה כראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

הרשות להגנת הפרטיות היא הגוף המסדיר, המפקח והאוכף על פי חוק הגנת הפרטיות בישראל. הרשות היא הרגולטור להגנה על הזכות לפרטיות ולהגנת מידע אישי בישראל. היא מופקדת על הגנת המידע האישי במאגרי מידע דיגיטליים ועל ביצורה של הזכות לפרטיות. הרשות מפעילה רגולציה למטרה זו, לרבות אכיפה מנהלית ופלילית, על כלל הגופים בישראל - פרטיים, עסקיים וציבוריים, המחזיקים או המעבדים מידע אישי דיגיטלי.