אבו מאזן: מצפה לעבוד יחד עם ביידן לכינון עצמאות, צדק וכבוד לעם הפלסטיני

התגובות מהעולם הערבי להיבחרות ביידן: נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי בירך את ג'ו ביידן על בחירתו לנשיא ארה"ב • בכירים ברשות הפלסטינית שמחים על לכתו של טראמפ אך מבינים כי הדרך לפתרון הסכסוך עוד ארוכה

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

יושב-ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן הצטרף למברכים את ביידן לרגל היבחרו, וגם לסגניתו קאמלה האריס. בהודעה שיצאה הבוקר מלשכתו אמר אבו מאזן, כי הוא מצפה לעבוד יחד עם הנשיא הנבחר וממשלו לחיזוק היחסים - ולכינון חירות, עצמאות, צדק וכבוד לעם הפלסטיני. עוד הוסיף ואמר כי הוא מקווה לפעול עם ביידן למען השלום והיציבות לכל יושבי האזור.

אחד ממקורביו של אבו מאזן אמר ל"גלובס" כי כבר נוצר קשר עם צוותו של ביידן והבעת נכונות לחידוש הקשר עם הממשל האמריקאי, קשר שניתק בעידן טראמפ בעיקר בשל העברת השגרירות האמריקאית לירושלים. לדבריו הציפייה של הפלסטינים כרגע מתמקדת בחידוש הסיוע האמריקאי בהיקף של כמיליארד דולרים לרשות ולאונרא. הצעדים המדיניים לדבריו יהיו בהמשך ובהם ביטול ההסכמה העקרונית של ממשל טראמפ לסיפוח ההתנחלויות ולחץ על ישראל להפסקת הרחבתן. 

בכיר אחר בפתח מסתייג מהדברים ואומר כי ביידן כבר הכריז על עצמו "ציוני" ולכן ברור כי לא ישנה את מדיניות טראמפ באופן ניכר. "אובמה הוא לא יהיה - וגם עם אובמה היו לנו הרבה קשיים".

הד"ר חנאן עשראווי, מבכירות הפתח אמרה בראיון כי אין ציפיות לשינוי דרמטי אלא לעצירת, מה שכינתה, המדיניות ההרסנית של טראמפ. ממשל ביידן חייב לעשות את השינוי ובראש וראשונה להחזיר את השאלה הפלסטינית למרכז הבמה.

מוחמד דחלאן - הבכיר הפלסטיני הנמצא בגלות באבו דאבי, פרסם הודעה בפייסבוק ולפיה בחירת ביידן עשויה להביא לקידום פתרון שתי המדינות. עם זה כתב כי הסרת "סכנת טראמפ" כדבריו לא מספיקה ועל הפלסטינים לעשות שינוי פוליטי פנימי עמוק שיביא להנהגה חדשה ולאיחוד העם הפלסטיני. דחלאן נזכיר הוא יריב מר של אבו מאזן ונחשב אחד מהמועמדים לרשת אותו.

חמאס בירך גם הוא את בחירת ביידן. ובהודעתו אמר "טראמפ הרשע יצא מחיינו," אך עם זה הביע תקווה כי הרשות הפלסטינית לא תרוץ כעת לשולחן המשא ומתן עם ישראל.

נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי בירך את ג'ו ביידן על בחירתו לנשיא ארה"ב. הודעה זו אינה מובנת מאליה שכן א-סיסי נחשב קרוב במיוחד לטראמפ, והיה מראשוני המברכים עם בחירתו ב-2016. אין זה סוד כי במצריים ובמדינות ערב המתונות העדיפו את המשך כהונת טראמפ, בעיקר בשל יחסו לאיראן מחוללת המהומות במזרח התיכון ותומכת ארגוני הטרור והאופוזיציה בארצותיהם. א-סיסי המקבל סיוע נדיב מארה"ב צריך לשמור על קשר הדוק עם וושינגטון ולכן הזדרז לברך. למצרים הצטרפו גם קטאר ועמאן ששיגרו ברכות פומביות לביידן. 

מוחמד בין זאייד, יורש העצר של אבו דאבי והאיש החזק באמירויות פרסם ברכה בטוויטר לנשיא הנבחר ג'ו ביידן. בברכה כתב כי הוא מאחל לביידן להצעיד את ארה"ב לקידמה והצלחה. הוא הביע אמונתו כי תימשך הידידות העמוקה בין שתי המדינות. באמירויות קיוו כי טראמפ ייבחר אבל כמו כל המדינות האחרות באזור יש גם לאבו דאבי את הצורך לשמור על קשר טוב עם הבית הלבן, בעיקר כעת כשעסקת מכירת מטוסי ה-F35 וכלי נשק נוספים על הפרק.