יו"ר רע"מ יארח את רה"מ בוועדה מיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית

מנסור עבאס, יו"ר רע"מ, יארח את ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית • עבאס: "מצפה מרה"מ להנחות את צוות המנכ"לים לגבש הצעת מחליטים סופית שתובא לאישור הממשלה, בתיאום ושיתוף ראש הוועדה המיוחדת, וראש ועד ראשי הרשויות הערביות"

מנסור עבאס, יו"ר רע"ם / צילום: דוברות הכנסת
מנסור עבאס, יו"ר רע"ם / צילום: דוברות הכנסת

בראיון ב"גלובס" לפני יותר משנה, הראיון המקיף הראשון של יו"ר רע"מ בתקשורת בעברית, אמר חבר הכנסת מנסור עבאס מפורשות, כי הוא ידבר ויפעל בשיתוף פעולה עם כל משרד ממשלתי וכל נושא משרה, "גם עם בצלאל סמוטריץ' אם יהיה בתפקיד הנוגע לטיפול בחברה הערבית".

היום (ב') יארח עבאס בוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית את ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלך שנועד להמחיש את מדיניותו זו, לפעול למען החברה הערבית תוך התעלמות מחילוקי הדעות המדיניים/לאומיים, ובאופן מובהק בשונה מעמדתם של רוב חבריו ברשימה המשותפת. חובה לומר כי גם הם, לרבות חברי הכנסת איימן עודה ואחמד טיבי, נמצאים בקשר עם גורמי הממשלה השונים פקידים ופוליטיקאים, אבל לרוב מאחורי הקלעים, ובכנסת הם ממעטים לשתף פעולה עם הקואליציה (אלא אם חבר הכנסת גפני מבקש זאת).

את מה שהצהיר בראיון אז מיישם עבאס בכנסת הנוכחית, וכעת מגיע לשיא בדיון המשותף עם נתניהו בסוגיה החמורה ביותר בחיי התושבים הערבים במדינת ישראל, האלימות, הפשע ומעשי הרצח. לפי נתוני עמותת יוזמות אברהם, מראשית השנה נרצחו בישראל שבעים וחמישה בני מיעוטים, שישים מהם בירי מנשק חם. שני שלישים מהנרצחים בישראל בשנה האחרונה הם ערבים, יותר מפי שלושה מחלקם באוכלוסיה.

לפי סקר שערכה העמותה לבדיקת הביטחון האישי בחברה הערבית: יותר מ-60% מהאזרחים הערבים חשים לא בטוחים ביישוב מגוריהם. 22% מדווחים שהם או בני משפחתם נפגעו בפועל בשנה האחרונה מאלימות הכוללת מכות, דקירות או ירי. 42% פוחדים לצאת מהבית או חשים מאוימים מהאלימות בישוב שלהם. בד בבד גם שיעור החשים אמון במשטרת ישראל מקרב האזרחים הערבים בירידה: 17.4% בלבד הביעו אמון או אמון מלא במשטרה, לעומת 26.1% ב-2018.

הדיון נקבע לאחר נאום מזהיר של עבאס בכנסת, בעת הדיונים על הסכמי השלום עם האמירויות כשבחר לדבר על הבעיה הזו והפנה את הדברים לנתניהו שישב במליאה. ראש הממשלה קרא לו לאחר הנאום וביקש פירוט לעקרונות המאבק באלימות שהציע עבאס. מכאן נסללה הדרך להזמנת נתניהו לדיון הוועדה בנושא. לבד מנתניהו בדיון ישתתפו גם יושב ראש הכנסת יריב לוין והשר לבטחון פנים אמיר אוחנה, צוות מכובד שלהגעתו לישיבה בהזמנת יו"ר ועדה מהמשותפת, משמעות פוליטית רחבה. בליכוד זוכרים לעבאס לטובה את ההצדקה שנתן לביטול ההצבעה על הקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות, בעת שניהל את הדיון, החלטה שזכתה לביקורת חריפה באופוזיציה, אך נעשתה בגיבוי היועצת המשפטית של הכנסת.

לא בכדי צייץ יו"ר רשימת בל"ד חה"כ אמטאנס שחאדה כי ‏"נתניהו האחראי לעלייה בפשיעה בחברה הערבית, כנראה שהצליח להוליך שולל אחד הח"כים מהרשימה המשותפת. הוא נענה פתאום להזמנה להשתתף בוועדה למיגור האלימות ולהציג תוכנית שאנחנו מתנגדים לה. נתניהו מנסה לפרק את הרשימה המשותפת ע"י שת"פ פוליטי, הפרד ומשול ומתן פריווילגיות בגרוש לח"כ מהרשימה".

עבאס הגן בלהט על ההזמנה של ראש הממשלה

יש בליכוד מי שמצפה שעבאס יתמוך ביוזמות חקיקה ליכודיות ובכללן החוק הצרפתי. עבאס אמר אתמול (א') כי אינו שולל זאת: "שאף אחד לא יקח אותנו כמובנים מאליהם בשום חוק. לא פוסל שום רעיון, לא חוק פיזור הכנסת ולא חוק צרפתי. אני וחברי רע"מ בכנסת נדון בכל חוק ונעשה את מה שטוב לבוחרים שלנו".

הוא הגן בלהט על ההזמנה של נתניהו, והסביר חזור והסבר בכלי התקשורת בערבית כי המטרה היא המאבק באלימות ואת זה יש לעשות בשיתוף פעולה עם כל המוסדות האחראיים. "הישיבה באה בעקבות מאמצים רבים במשך השנה האחרונה לגבש מתווה מותאם ומקיף, לטיפול בתופעת הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, הן במסגרת הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית בראשות סגן יו"ר הכנסת מנסור עבאס, והן בצוות המנכ"לים שהקים ראש הממשלה כדי לתת מענה לתופעת הפשיעה והאלימות בחברה הערבית". הוא הוסיף כי הוא מצפה מראש הממשלה בנימין נתניהו, להנחות את צוות המנכ"לים לגבש הצעת מחליטים סופית שתובא לאישור הממשלה, בתיאום ושיתוף ראש הוועדה המיוחדת, וראש ועד ראשי הרשויות הערביות.

התוכנית הזו הובטחה למעשה כבר לפני שנה על-ידי אותו נתניהו שהקים צוות מנכ"לים של משרדי ממשלה להכין אותה. הצוות דן בה מספר ישיבות אך התוכנית לא הוצגה עד כה למרות דחיפותה, בין השאר בשל המשבר הפוליטי. הצפי הוא כי הצעת מחליטים תובא לאישור הממשלה בקרוב עם עקרונות התוכנית, ואם אכן זה יקרה, הדבר יזקף לזכותו של עבאס.

עיקרי התוכנית של צוות המנכ"לים הגיעו לידי "גלובס" והם מתפרסמים כאן לראשונה:

● טיפול בפשיעה החמורה, הגורם העיקרי למעשי האלימות והרצח, באמצעות - הרחבת פעילות האכיפה המשולבת והכלכלית כנגד גורמי הפשיעה המאורגנת. הרחבת הפריסה של תחנות משטרה ביישובים הערביים. גיוס שוטרים ערבים. מאמץ אכיפתי כנגד סחיטת דמי חסות מענים חדשים להגנה על מתלוננים ועדים בהינתן מעגלי השפעה רחבים ועוד.

● טיפול בחדירת גורמי פשע לרשויות המקומיות. מעקב וניטור מכרזים ומערכות בחירות בחברה הערבית, הגברת תחושת הבטחון של נבחרי ציבור ופקידים ברשויות המקומיות הערביות.

● חיזוק התשתיות הכלכלית-חברתיות בחברה הערבית טיפול עומק כלכלי באמצעות השתלבות בתעסוקה, צמצום אלימות בבתי הספר הערביים שבהם רמת אלימות גבוהה. שיפור הרצף השיקומי משלב הכליאה עד לשלב החזרה לקהילה הרחבת מענים רווחתיים שפועלים לצמצום אלימות.

בחלק הזה חסר באופן בולט הטיפול בבעיית האשראי בחברה הערבית, המובילה את האזרחים הנזקקים למזומן, לפנות לארגוני הפשע המלווים בריביות גבוהות. רבים מאוד ממעשי האלימות נובעים מאי תשלום חובות כאלה, והמשטרה חסרת אונים. גורמים שונים ובהם בנק ישראל המליצו לטפל טיפול שורש בבעיה הזו באמצעות התאמת הלוואות הבנקים לחברה הערבית, הצבת ערבות ממשלתית להלוואות כאלה ועוד פתרונות.

התוכנית ממליצה להקים מנגנון ממשלתי למעקב אחר היישום ולהצבת יעדים ברי השגה. בין עקרונות היישום, שיתוף הציבור הערבי, ומתן עדיפות במשאבים לתוכנית זו במשרדים הקשורים לה ובעיקר במשרד לביטחון פנים.