בדיקה: האם ישראלים ששבו מדנמרק נדבקו בזן חדש של קורונה

בשבוע שעבר התגלה כי דנמרק החליטה להשמיד את כל חוות החורפנים בשטחה, לאחר שכמה מהן נמצאו כנגועות בווירוס הקורונה • משרד הבריאות החליט לבצע ריצוף גנטי ל-3 ישראלים ששבו לאחרונה מדנמרק, והתגלו כחולי קורונה • ההחלטה התקבלה למרות שמספר הנדבקים במוטציה בדנמרק הינו נמוך, ולמרת שהסבירות שהגיע חולה הנושא את המוטציה לישראל היא נמוכה

חורפנים בשבי / צילום: Sergei Grits, Associated Press
חורפנים בשבי / צילום: Sergei Grits, Associated Press

לאחר שבדנמרק התגלו חוות חורפנים הנגועות במוטציה של וירוס הקורונה, במשרד הבריאות החליטו לנקוט במשנה זהירות, ולבצע ריצוף גנטי ל-3 ישראלים ששבו לאחרונה מדנמרק, והתגלו כחולי קורונה. במשרד הבריאות מסבירים כי ההחלטה התקבלה למרות שמספר הנדבקים במוטציה בדנמרק הינו נמוך, ולמרת שהסבירות שהגיע חולה הנושא את המוטציה לישראל היא נמוכה. בנוסף, החליטו במשרד הבריאות להכניס את דנמרק לרשימת המדינות האדומות, שחזרה מהן מחייבת בידוד.

בשבוע שעבר התגלה כי דנמרק החליטה להשמיד את כל חוות החורפנים בשטחה, לאחר שכמה מהן נמצאו כנגועות בווירוס הקורונה. תעשיית הפרוות הינה משמעותית בדנמרק, ומהווה 40% מתעשיית פרוות החורפנים העולמית. ההחלטה להרוג כ-15 אלף חורפנים - גם את הבריאים שבהם - נובעת מהחשש להדבקה מהירה בחוות הצפופות, ולאפשרות שהמוטציה שהתפתחה תחבל בניסיונות לפתח חיסון לקורונה, שכן לא ברור בשלב זה האם למוטציה ישנה עמידות בפני הנוגדנים שפותחו.

בשל התפרצות הנגיף בחוות החורפנים הוטל סגר רחב בצפון דנמרק, למרות שבשלב זה אותרו רק אנשים בודדים שנדבקו בנגיף שעבר מוטציה, ובדנמרק מקווים שהצעדים שננקטו ייבלמו את התפשטות הנגיף. מאז תחילת התפרצות הקורונה, התגלו בדנמרק חמישה סוגים שונים של נגיף הקורונה שמקורם בחורפנים, ואולם, אלו לא שינו את פעולת הנגיף או חומרת המחלה.

המוטציה הנוכחית, המכונה Cluster 5, הדביקה יותר מ-200 חורפנים בצפון המדינה וכ-12 בני אדם. החשש העולה הוא שהמוטציה בחלבון תסייע לנגיף לעקוף את מערכת החיסון, תקשה על חיסונים וטיפולים מבוססי נוגדנים הנמצאים בפיתוח, ואלו יאבדו מיעילותם. ואולם, המוטציה עדיין נחקרת, ואין ממצאים או מחקרים שעברו ביקורת עמיתים ונוגעים לה.