הוועדים בחברות כרטיסי האשראי תומכים בהנהלות בעניין קיצוץ המסגרות לכרטיסי האשראי

ועדת הכלכלה בכנסת תדון מחר באישור צמצום מידת קיצוץ מסגרות האשראי לכרטיסי אשראי בשני הבנקים הגדולים, בהתאם להחלטת שר האוצר ישראל כ"ץ • יושבי-הראש של ועדי העובדים בחברות כרטיסי האשראי קוראים לוועדה להקפיא את החלטתה ולהיפגש עמם

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יושבי-הראש של ועדי העובדים בשלוש חברות כרטיסי האשראי מתגייסים למאמץ של ההנהלות בחברות הללו, ישראכרט, כאל ומקס, וקוראים לוועדת הכלכלה לא להכריע מחר (ג') לגבי המלצת שר האוצר כפי שסוכמה עם נגיד בנקר ישראל לגבי צמצום קיצוץ מסגרות האשראי לכרטיסי האשראי בשני הבנקים הגדולים במשק לתקופה של שנה, מתוך שלוש שנים של קיצוץ כפוי במסגרות אלה כפי שנקבע בחקיקת שטרום המקורית; כך עולה ממכתב ששלחו השלושה לנגיד, לשר האוצר וליו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, שהגיע לידי "גלובס".

מהלך זה של אהוד מלך מישרכארט, של אופיר הרפז מכאל ושל רעות פבלוביץ ממקס, קורה יום אחד לפני הדיון החשוב בוועדת הכלכלה בכנסת, שבראשות ח"כ יעקב מרגי, בנוגע לכוונת שר האוצר ישראל כ"ץ ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לשנות את אופן יישום הוראות חוק שטרום לגבי קיצוץ מסגרות האשראי לכרטיסי האשראי בבנקים הפועלים ולאומי, לשלוש השנים הבאות.

על-פי הצו שהגיש שר האוצר לוועדה, החל מסוף ינואר הקרוב ועד סוף ינואר 2022 הבנקים הגדולים יידרשו לקצץ 45% מיתרות האשראי לכרטיסי האשראי ללקוחותיהם כפי שהיו בסוף 2015, וזאת תוך קביעת רף מינימלי שלא יקוצץ, בגובה של 7,500 שקל לחודש. לאחר מכן, החל מתחילת פברואר 2022 ועד סוף ינואר 2024, הקיצוץ במסגרות האשראי לכרטיסי האשראי בלאומי ובפועלים מתוכנן לחזור למה שנקבע בחוק מהתחלה - 50% מהיקף המסגרות הכולל בסוף 2015, ורף מסגרת מינימלי שלא יופחת של 5,000 שקל.

באוצר ובבנק ישראל קיבלו את ההחלטה לצמצם את הקיצוץ במסגרות לכרטיסי אשראי ללקוחות של שני הבנקים הגדולים, כיוון ש"בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, מצבם הכלכלי של משקי-בית רבים הורע, והכנסתם נפגעה. לכן, קיים חשש שצמצום מסגרות האשראי כנדרש בנוסחו הנוכחי עלול לגרום לפגיעה באותם משקי-בית שמצבם הכלכלי הורע ושבשל הפגיעה בהכנסתם יתקשו לגייס מסגרות אשראי חלופיות למסגרות אשראי שיצומצמו מכוח הסעיף".

כך או כך, ההחלטה האמורה מותירה את עניין קיצוץ מסגרות האשראי על כנו, הגם שהיא מצמצמת אותו לתקופה (נוכחית) של שנה. על כן היא הביאה מצד אחד לביקורת מצד חברות כרטיסי האשראי שהתאכזבו לגלות שהביקוש לשירותים החוץ בנקאיים שלהם יגדל שלא במקסימום האפשרי. מהצד השני היא עוררה ביקורת מצד הבנקים הגדולים שבסביבתם אמרו כי הקטנת היקף הקיצוץ אינה מספקת ותוביל לפגיעה ביכולת הקנייה של ישראלים רבים, שיידרשו למצוא מענה מחוצה להם - ושלא מובטח שימצאו, בטח לא בתנאים.

כך או כך, שלושת היו"רים של הוועדים בשלוש החברות טוענים כי "הטענה העיקרית" שבגינה יופחת שיעור קיצוץ מסגרות האשראי לכרטיסי אשראי של הפועלים ושל לאומי אינה נכונה. הטענה העיקרית כאמור, כפי שמגדירים השלושה, היא כי "הציבור ימצא עצמו לכאורה ללא חלופה בטוחה לכרטיסי אשראי, וכי בשם התחרות תיפגענה לכאורה האכולוסיות המוחלשות ביותר. בהינתן האמור נדרשה ועדת הכלכלה של הכנסת להתכנס 'על רקע צורכי התקופה וצורכי הלקוחות'".

השלושה כותבים במכתב כי "איננו מתעלמים כמובן מהצורך לתת מענה לציבור בשל ההשפעות של וירוס הקורונה על המשק, ואולם נדמה שדווקא בתקופה זו יש לשמור על דינמיות ולייצר אלטרנטיבות, ובסופו של יום יביא לתחרות בריאה שהציבור רק ירוויח ממנה, מה גם שבתקופת הקורונה אנו עדים לירידה בשימוש במסגרת כרטיס האשראי ממילא".

עוד הם אומרים כי "לדעתנו אין כל צורך להתערב בהוראת החוק, אך מכיוון ששר האוצר הביא לאישור ועדת הכלכלה מתווה מאושר עם נגיד בנק ישראל, בו ניתנה הקלה לטובת הבנקים, היא זו שנועדה להתגבר על החשש שהונח בפני ועדת הכלכלה של הכנסת בשל צורכי התקופה, ודי בה". כלומר, השלושה לא רוצים בהרחבת ההקלה לבנקים.

עוד הם מוסיפים כי "כיושבי-ראש ועדי העובדים בחברות כרטיסי האשראי במדינה, המייצגים בראש ובראשונה את ציבור העובדים אך מהווים לא פחות מכך חתך מייצג של האוכלוסייה במדינה, נראה כי השינוי שעבר על חברות האשראי בשנתיים האחרונות הכין את כולנו ליום שבו התחרות תצא לדרך באופן ממשי, וזה לא הזמן למנוע אותה, ועל כן נבקש מכם שלא לשנות את הוראות החוק כפי שנקבעו מלכתחילה.

"חברות כרטיסי האשראי הן חלק מהמערכת הבנקאית, מפוקחות תחת הפיקוח על הבנקים באופן זהה לחלוטין. החברות זוכות לאמון מלא מהציבור כגופים פיננסים מרכזיים ומובילים - אין כל סיבה להטיל דופי ביכולתן להתחרות ולהציע ערך", כתבו.

לצד זאת הם אמרו כי "טרם סיום נאמר את הברור מאליו: היחידים שייהנו מכל התערבות בהוראות החוק כפי שהן קיים, הם הבנקים, ולא לכך פיללנו, שהרי מצב כזה ינציח מצב שבמשך שנים היה מעוות, וכעת הגיעה העת שבו ניתן לשנות אותו".

לסיום כותבים השלושה כי "למרות פנייתנו המאוחרת, אנו מבקשים שפנייתנו זו תובא בפני חברי ועדת הכלכלה הנכבדים, ובפני כל גורם נוסף, מקצועי או אחר, העתיד לדון בנושא, וככל שיהא בכך צורך, מבקשים לדחות את ישיבת ועדת הכלכלה שנקבעה להתקיים מחר, על מנת לאפשר לנו להופיע בפניה".