פרופ' ריצ'רד הורטון: "החיסון לא יהיה תרופת פלא, אלא כלי נוסף בארגז הכלים שלנו להתמודדות עם המגפה"

פרופ' ריצ'רד הורטון, עורך כתב העת הרפואי לנסט, אמר את הדברים בוובינר שהעביר לחבר הנאמנים של אוניברסיטת חיפה

אוניברסיטת חיפה / צילום: איל יצהר
אוניברסיטת חיפה / צילום: איל יצהר

בעוד העולם צוהל עם היוודע התוצאות הראשוניות החיוביות מהניסוי של חברת התרופות פייזר בחיסון נגד מחלת הקורונה (Covid-19,) פרופ' ריצ'רד הורטון, עורך כתב המדעי לנסט, ביקש למתן מעט את ההתלהבות. להערכתו, החיסון לא יחסל את המחלה, לפחות לא בשלב הראשון. "החיסון לא יהיה תרופת פלא אלא כלי נוסף בארגז הכלים שלנו להתמודד עם המגפה", אמר.

הורטון כן מאמין שהתוצאות שפרסמה פייזר משנות את התמונה לגבי הקורונה. "יש סיבות לאופטימיות לגבי האפשרות שיהיה יותר מחיסון אחד. בדרך כלל לוקח להפיק חיסון בין 5-7 שנים וכעת אנחנו עשרה חודשים בתוך המשבר וכבר ישנם מספר חיסונים בשלבים מתקדמים". אך הוא הוסיף וציין כי העולם מחכה למידע נוסף לגבי החיסון, בטרם יוכרז כהחלטה בטוחה. "יש עוד סימני שאלה, למשל ההשפעה על הקבוצות השונות באוכלוסייה".

הצלחת החיסון של פייזר מעלה את הסיכוי כי חיסונים אחרים אשר, כמו שלה, הראו השפעה על רמות הנוגדנים בדם בשלב I של הניסויים, יצליחו לעבור בהצלחה גם את שלב III . אולם, הורטון לא רגוע לגבי חיסונים שאושרו מסחרית בערבות שלב I בלבד, כמו החיסון שפותח במכון המחקר הממשלתי הרוסי ושלושה חיסונים שפותחו על ידי חברות סיניות. "אם יתגלו שם בעיות תהיה פגיעה קשה מאוד באמון הציבור בחיסונים. מגמה שכבר היום קיימת ומחריפה עם עלייתם של ארגונים של מתנגדי חיסונים", הוא אומר.

לגבי הטיפול במגפה עד כה, אמר הורטון כי אחת הבעיות המרכזיות הייתה חוסר התקשורת ברמה הגלובלית בין המדינות. "במדינות רבות המנהיגות לא תקשרה כמו שצריך, היה בלבול, הוראות סותרות ועוד. מה שהתחיל כאתגר בריאותי הפך לאתגר פוליטי וחברתי", אמר. הוא ציין שבעוד שהתקשורת בין הממשלות לקתה בחסר, שיתופי הפעולה בעולם המדעי דווקא נשמרו ואף התעצמו עם המשבר: "השת"פ עם החוקרים והרופאים הסיניים הוא מצוין, למרות שהם אינם מחויבים לפרסם את תוצאות מחקריהם בכתי עת בינלאומיים הם עשו זאת, ואף ספגו ביקורת על כך בתוך מדינתם. זוהי ההצלחה של המדע במקום שבו הפוליטיקה נכשלת".

לסיום אמר פרופ' הורטון: "ברוב הפעמים לא מגיעים לאחוזי ההצלחה שהגיעה אליהם חברת פייזר עם החיסון (90%), אם ההצלחה הזו תישמר, זה אירוע מאוד משמעותי בהתמודדות עם הנגיף".