IT | ניתוח

שוק ה-IT רותח: כך בולעות ארבע החברות הגדולות את המתחרות

העסקה הנרקמת במסגרתה תרכוש וואן טכנולוגיות את טלדור עבור 250 מיליון שקל מהווה נקודת שיא של תהליכי המיזוג בתחום • איך הפך שוק שירותי המחשוב לתחום שמייצר תשואות ענק ורווחים לחברות הגדולות, מי הן ארבע הגדולות שנהנות משליטה ללא עוררין, ומה הסיכוי שהממונה על התחרות תתערב

מיזוגים רבים בשוק שירותי המחשוב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מיזוגים רבים בשוק שירותי המחשוב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שוק שירותי המחשוב (IT) בישראל הניב בשנים האחרונות שורה ארוכה של עסקאות מיזוג ורכישה. לרוב הרוכשת הייתה אחת מארבע חברות ענק הנסחרות בבורסה בתל אביב וחולשות על עיקר השוק, ואילו הנרכשת - חברה קטנה פרטית.

כעת עולה השוק מדרגה עם עסקה גדולה שבמסגרתה מתמזגות שתיים מהחברות הציבוריות: וואן טכנולוגיות, אחת מארבע מובילות השוק (השלוש האחרות - מטריקס, חילן ומלם תים), הודיעה על רכישת טלדור בעסקה של 250 מיליון שקל במזומן. העסקה תתבצע במחיר של 22.5 שקל למניית טלדור, המהווה פרמיה של 30.5% מחיר המניה של טלדור בבורסה.

בעבר נעשו שני ניסיונות לבצע מיזוג בין שתי החברות שלא הבשילו לעסקה. על אחד מהניסיונות דווח ב"גלובס" לפני למעלה משלוש שנים, אז ניסתה וואן לרכוש את טלדור שנסחרה בשווי גבוה מהנוכחי (בטלדור הכחישו את הידיעה בזמנו - ש.ח.ו). עבור וואן, שהתרחבה בשנים האחרונות באמצעות רכישות שונות שחלקן מחוץ לתחום המסורתי שלה - כגון אתר השוואת המחירים mySupermarket - כאן מדובר בהתרחבות בליבת עסקיה.

השנים הטובות: חגיגת מיזוגים ורכישות בשוק ה-IT

שוק ה-IT מקיף מגוון רחב של תחומים, החל מתשתיות מחשוב, דרך פתרונות תוכנה לארגונים, בינה עסקית (BI), ניהול שכר ומשאבי אנוש. היקף ההכנסות המצרפיות של שש החברות הבורסאיות המובילות בתחום עמד ב-2019 על 11.1 מיליארד שקל - עלייה של 10.5% מ-2018. מדובר בשוק שמתאפיין במגמה כלל עולמית של מיזוגים ורכישות, שבא לידי ביטוי ברכישת חברות מחשוב קטנות על-ידי חברות גדולות - מגמה שכאמור קיימת גם בישראל. זו נובעת מרצונן של החברות הגדולות לשמר את הצמיחה בפעילותן ובמחירי המניות הנוסקים שלהן, וכן לגוון פעילות לתחומים נוספים.

בחגיגת המיזוגים ורכישות בענף ה-IT המקומי לוקחות חלק כל החברות הציבוריות הגדולות. בין העסקאות הבולטות מהשנים האחרונות נזכיר את רכישת השליטה בחברות דנה הנדסה וגסטטנרטק על-ידי מטריקס; רכישת ITway על-ידי חילן; רכישת השליטה באדיוסיסטמס על-ידי מלם תים; ומספר רכישות שבוצעו על-ידי וואן.

השנים האחרונות היו טובות מאוד לתוצאות הכספיות של חברות ה-IT הנסחרות בבורסה: המגמות של מעבר מואץ לדיגיטל ולמחשוב ענן בקרב הלקוחות (ארגונים עסקיים, גופי ממשלה וכדומה) וכן הצורך בשיפור תשתיות ישנות הניע פרויקטים גדולים ויצר מנועי צמיחה. במקביל, הרכישות שבוצעו תמכו בהמשך הגידול בהכנסות החברות ויצרו להן צמיחה לא-אורגנית.

ארבע הגדולות: תשואה תלת-ספרתית מאז 2017

בהתאם לכך, גם מניות הסקטור טסו בשנים הקודמות והציגו לפעמים תשואה בשיעור תלת-ספרתי שנתי. נכון להיום שוות ארבע החברות המובילות בענף (מטריקס, חילן, וואן ומלם) יותר מ-12 מיליארד שקל.

פרוץ משבר הקורונה שינה את המגמה בתחילת השנה, ומניות הסקטור נפלו מהשיאים אליהן נסקו בינואר-פברואר השנה. אולם ההתאוששות במניות הייתה מהירה ורובן חזרו לעליות, גם אם עדיין לא לרמות השיא של תחילת 2020.

דוחות המחצית הראשונה של חברות ה-IT הצביעו על עצירה ופגיעה מסוימת בתוצאות. חלק מאלו שרכשו חברות הצליחו לשמר את הצמיחה ולקזז פגיעה בהכנסות בשל משבר הקורונה והסגר שהוטל על המשק, אולם רובן הציגו ירידה בהכנסות או צמיחה מתונה שלא אפיינה אותן בשנים קודמות. ברווחיות היו תוצאות מעורבות, כשחלק מהחברות שיפרו את הרווח התפעולי והנקי ובחלקן הרווחים נפגעו.

 

הרכישה: וואן מצמצמת פערים ממטריקס

רכישת טלדור, כאמור בסך 250 מיליון שקל, תמומן על-ידי וואן באמצעות מימון בנקאי לזמן קצר וזמן ארוך וממקורותיה העצמיים, ואולי גם בעזרת גיוס הון. בסוף המחצית הראשונה היו בקופת וואן מזומנים ושווי מזומנים בסך כ-126 מיליון שקל לעומת חוב של כ-177 מיליון שקל לבנקים ולמחזיקי איגרות החוב, שרובו לטווח ארוך.

בעלת השליטה בוואן היא מיחשוב ישיר (45.8%) של עדי אייל, שמכהן כמנכ"ל וואן ומיחשוב ישיר.

בעלת השליטה בטלדור היא חברת ההשקעות הפרטית DBSI של יוסי בן-שלום וברק דותן, שמחזיקה ב-58.6% ממניות טלדור וצפויה לקבל תמורתן בעסקה כ-145 מיליון שקל. DBSI היא בעלת מניות ותיקה בחברה: היא רכשה את השליטה בטלדור בשנת 2003 לפי שווי חברה של 82 מיליון שקל בלבד, מידי פולאר תקשורת, שהייתה אז בשליטת קבוצת שרם-פודים-קלנר, ומידי דוד קוליץ.

בעלי מניות אחרים בטלדור הם גופים מוסדיים מישראל, בהם הפניקס, מור ופסגות. השלמת העסקה כפופה לקבלת אישור בעלי המניות של טלדור באסיפה שתתכנס לצורך זה ב-15 בדצמבר. במקביל כפופה השלמת העסקה גם לקבלת אישור הממונה על התחרות. לפחות מצד בעלי המניות לא נראה שצפויה התנגדות, לאור הפרמיה הנדיבה המוצעת להם בעסקה, לאחר שנים של דשדוש בשווי השוק של טלדור.

נזכיר, שהחברה נקלעה לשערורייה חשבונאית בשנת 2014 כשהתגלו בדוחות אי התאמות בהיקף 49 מיליון שקל, שגרמו למחיקה של 30% מההון העצמי של החברה. מניית החברה התאוששה בהמשך, אך במשך השנים האחרונות שווי החברה נע בטווח מצומצם יחסית, ובשנת 2019 כשמניות ה-IT טסו, מניית טלדור הסתפקה בתשואה צנועה יחסית לרוב האחרות.

טרם השלמת העסקה נקבע שטלדור רשאית לחלק דיבידנד של עד 1.5 שקל למניה, מתוך הרווחים הראויים לחלוקה שהצטברו אצלה. אם החברה לא תחלק דיבידנד, תגדל התמורה למניה בגובה הסכום שלא חולק, בכפוף לזכותה של וואן לבטל את העסקה.
טלדור פועלת בשני מגזרי פעילות: מגזר מערכות ומגזר תקשורת ותשתיות. בתחום הראשון היא מספקת שירותי תוכנה ופתרונות IT לארגונים, באמצעות פרויקטים שונים, ובתחום השני היא מספקת פתרונות שונים ובהם אינטגרציה, אבטחת מידע ועוד. וואן פועלת בשלושה מגזרים: פתרונות ושירותי תוכנה, בו היא מפתחת ומטמיעה פתרונות אצל לקוחותיה; מגזר פתרונות תשתיות ומחשוב הכולל פתרונות תשתיות, אחסון, תקשורת, מחשוב ענן וכדומה, ובו היא משווקת מוצרים של IBM, HP ולנובו; וכן מגזר אספקת שירותים מנוהלים, בו היא מפעילה מרכזי תמיכה טכנולוגיים (Help Desk) לחברות.

במחצית הראשונה של 2020, הכנסות טלדור התכווצו ב-8% ביחס לתקופה המקבילה ב-2019, והסתכמו ב-370 מיליון שקל, ירידה שהוסברה בהשפעות השליליות של משבר הקורונה והסגר הכללי במשק. שיעור הרווח הגולמי הסתכם ב-14.4%.

וואן צפויה לפרסם את דוחות הרבעון השלישי בשבוע הבא. במחצית הראשונה של 2020, הכנסותיה גדלו ב-3.2% לכ-842 מיליון שקל. שיעור הרווח הגולמי הסתכם ב-16.9%, הרווח התפעולי גדל ב-1.5% ל-61.9 מיליון שקל והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-37.6 מיליון שקל.

בהודעת החברות נכתב כי "עם מחזור שנתי מצרפי של כ-2.5 מיליארד שקל וכ-6,500 עובדים, תהווה הקבוצה הממוזגת את אחד משני הגופים הגדולים והמובילים בתחום שירותי טכנולוגיות המידע בישראל, עם המגוון הרחב ביותר של טכנולוגיות, פתרונות תוכנה ותשתיות, ונוכחות בכל מגזרי המשק".

בכל מקרה גם לאחר השלמת הרכישה, מטריקס צפויה לשמור על מעמדה כחברה הגדולה בשוק ה-IT הישראלי, הן ברמת ההכנסות והן במספר העובדים, אך החברה הממוזגת וואן-טלדור תוכל לעקוף את חילן.

וואן יוצגה במסגרת העסקה על-ידי עו"ד שירי שחם ועו"ד שי מרגלית ממשרד יגאל ארנון ושות’; טלדור יוצגה על-ידי עו"ד שיראל גוטמן-עמירה ועו"ד אמיר גודרד ממשרד אגמון ושות’.