מנדלבליט לבג"ץ: על נתניהו לקיים את הסדר ניגוד העניינים

היועמ"ש הבהיר כי חוות-דעתו בנושא ניגוד העניינים מחייבת כל עוד בית המשפט לא פסק אחרת, וכי "היא אינה בגדר המלצה בלבד" • ההודעה הוגשה בעקבות תגובתו של נתניהו לבג"ץ, לפיה הוא לא מסכים למעמדה המחייב של חוות-הדעת ולחלק מהוראות ההסדר

היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע היום (ג') לבג"ץ כי יש להמשיך ולברר את העתירות שנועדו לחייב את ראש הממשלה בנימין נתניהו לקיים את הסדר ניגוד העניינים, לרבות הוצאת צווים על-תנאי, זאת בשל סירובו של נתניהו לפעול לפי ההסדר.

מנדלבליט הבהיר כי חוות-דעתו בנושא ניגוד העניינים מחייבת כל עוד בית המשפט לא פסק אחרת, וכי "היא אינה בגדר המלצה בלבד". לדברי מנדלבליט, "תחולת המגבלות הנגזרות מחוות-דעתו של היועמ"ש ביחס לניגוד עניינים, אינה תלויה ברצונו הטוב של בעל התפקיד, מטעמי נראות או טעמים וולונטריים אחרים, אלא מתחייבת מכוח פרשנותו של הדין על-ידי היועמ"ש".

ההודעה הוגשה בעקבות תגובתו של נתניהו לבג"ץ בשבוע שעבר, לפיה הוא לא מסכים למעמדה המחייב של חוות-הדעת ולחלק מהוראות ההסדר. לטענת נתניהו, אין ליועץ המשפטי סמכות לקבוע אם מתקיים עניין אישי, ואין מניעה שיוביל מהלך של פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הבא מתפקיד ראש התביעה הפלילית. נתניהו מתנגד גם להימנע ממינוי שופטי עליון חדשים.

ההודעה נמסרה על-ידי מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה במסגרת עתירות שהוגשו על-ידי התנועה לאיכות השלטון וקבוצת מבצר הדמוקרטיה, בהן מתבקש בית המשפט לקבוע כי כהונתו של נתניהו תהיה כפופה למגבלות בקשר למילוי תפקידו בעניינים הקשורים למערכת אכיפת החוק.

בתגובה קודמת שהגיש מנדלבליט נאמר כי העתירות הפכו בלתי אקטואליות נוכח העברת חוות-הדעת הסופית בעניין, אלא שמאז נתניהו הגיש את תגובתו לבג"ץ, והתברר כי הוא מתנגד לחלק מהוראות ההסדר, ובהתאם מנדלבליט שינה את עמדתו.

בג"ץ צפוי לדון בעתירות ביום חמישי הקרוב.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה לדברי מנדלבליט לבג"ץ: "התנהלות נתניהו מחייבת את היועמ"ש להוציא אותו לנבצרות לאלתר. אך לפני מספר חודשים עמדו עורכי דינו של ראש הממשלה והתחייבו בפני בג"ץ כי ראש הממשלה יחתום על הסדר ניגוד עניינים - אותה התחייבות אשר הביאה לפסק הדין שאשרר את כהונתו של נתניהו. טוב עשה היועץ המשפטי לממשלה כאשר סירב לאפשר לו לעשות כן, ולנו רק נותר להביע צערנו על כך שתובנה זו, לפיה נאשם בפלילים לא יכול לכהן כראש ממשלה, לא עמדה ליועמ"ש לפני חצי שנה". 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.