משרד הבריאות דחה את בקשת איקאה לפתוח את סניפיה

איקאה ביקשה לפתוח את החנויות במה שכינתה "מתכונת מצומצמת", אך במשרד הבריאות התנגדו, ובאמצע הלילה החברה הודיעה על דחייה של 24 שעות

איקאה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
איקאה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

איקאה קיוותה לקבל אישור לפתוח מחר (ה'), אלא שבמשרד הבריאות הוחלט שלא לתת אישור לפתיחת החנות. "עמדת המשרד היא כי חנות רהיטים, ובכלל זה איקאה, אינה מקום שעיקר עיסוקו מכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית", כך נמסר מהמשרד.

אמש (ג') הכריזה הרשת כי תחזור לפעילות חלקית: "על אף שהיא רשאית לפתוח באופן מלא את חנויותיה, שעיקר פעילותן מכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, החליטה החברה כי אולמות התצוגה בקומה העליונה, המסעדות וממלכת הילדים יישארו סגורים".

אלא שהתוכנית לפתוח את חנויות איקאה היום (ד') נדחתה ב-24 שעות, אחרי שמשרד הבריאות איים כי החברה תיקנס. באיקאה ציפו לפתוח את החנויות מחר, בתקווה שעד אז יצליחו בחברה להסיר את התנגדות משרד הבריאות.

המחלוקת הייתה נעוצה בהגדרה של "מוצרים חיוניים לבית". בשעה שתקנות משרד הבריאות מאפשרות לעסקים המוכרים מוצרים חיוניים לבית לשרת את הצרכנים - תקנה שהתקבלה עוד לפני ההחלטה לפתוח את חנויות הרחוב - טוענת איקאה כי היא עונה על ההגדרה הזו. לעומת זאת, במשרד הבריאות מתעקשים שלא ומגיבים כי "משרד הבריאות לא נתן אישור לפתיחת החנות. עמדת המשרד היא כי חנות רהיטים. ובכלל זה איקאה, אינה מקום שעיקר עיסוקו מכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית".

"עובדתית, עוד לפני שהותר לפתוח חנויות רחוב, קבעו התקנות של משרד הבריאות כי חנויות שמשווקות מזון, תרופות, מוצרי פארמה, מוצרי חשמל וסלולרי יישארו פתוחות", אומר ל"גלובס" מנכ"ל איקאה בישראל, שוקי קובלנץ. "התקנות גם קבעו כי עסקים שעיקר העיסוק שלהם הוא מכר מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, יישארו פתוחים".

לדבריו, "על אף שבהגדרה של מוצרים חיוניים לבית אפשר לכלול ספקטרום רחב של מוצרים, התאמנו את עצמנו לתקנות והחלטנו לפתוח רק חלק מהחנות, בדומה לחנויות 'עשה זאת בעצמך' שמוכרות את אותו ספקטרום מוצרים שיש באיקאה. לא השווינו ולא נשווה את עצמנו לחנויות שפועלות באופן לא חוקי.

"הצטיידנו בחוות-דעת משפטית במטרה ללמוד מה אומרת ההגדרה של מוצרים חיוניים לבית, ובין השאר חוות-הדעת שלנו גם בוחנת את החנויות שעובדות סביבנו שהוכרו כחיוניות על-ידי משרד הבריאות. אין הגדרה מסודרת למה חיוני, למה מותר ומה אסור בתוך המסגרת הזו, לא קיבלנו תשובה למה חנויות 'עשה זאת בעצמך' (דוגמת הום סנטר ואייס - מ.ר.ח) רשאיות לפתוח ואנחנו לא, ולכן אנחנו באים למשרד הבריאות ומבקשים שיתנו לנו פרשנות למתווה שהצענו".

"שלא יבחנו אותי בסיסמאות ובאמרות-שווא"

נזכיר כי איקאה עמדה במרכז סערה ציבורית, כאשר בסוף חודש אפריל נפתחו חלק מחנויות הרשת במסגרת אישור שהעניק משרד הבריאות לפתיחת חנויות ריהוט בשעתו. האישור הזה עורר מחלוקת, בזמן שחנויות ועסקים קטנים אחרים לא קיבלו אישור לפתוח.

במשרד הבריאות נימקו בשעתו שהציבור מגלה צורך ברהיטים. ההחלטה, שעוררה רעש ותרעומת בקרב עסקים, הוגדרה בדיעבד על-ידי מנכ"ל משרד הבריאות דאז כ"טעות". האם כעת המשרד מקשיח עמדות מול איקאה כ"פיצוי" על ההחלטה בשעתו?

לא ברור האם מדובר במשחקי כוחות, אבל מה שברור הוא שבאיקאה סבורים כי יש לבחון את ההתנגדות לגופה. "אני מצפה שייבחנו את הרשת לא כמותג איקאה אלא במתווה שהצענו. אם יהיה כתוב לי 'הום סנטר' על השלט בכניסה לחנות, יאפשרו לי לפתוח? אני אומר שלא יבחנו אותי בסיסמאות ובאמרות-שווא, אלא שיבחנו האם אני מציע למכירה מוצרים שלא נמכרים בחנויות שקיבלו היתר לפתוח", אומר קובלנץ.

"שלחנו הסבר משפטי למשרד הבריאות ופירוט על מתווה הפתיחה, ואנחנו מקווים שנוכל לשכנע את המשרד להכיר בכך שמה שנמכר אצלנו, נמכר בכל המקומות האחרים באותה שיטה - שיסתכלו על זה כמו שזה. מופנה כלפינו אי-צדק, ואת זה אנחנו רוצים לשנות, יחד עם זה שחשוב לנו שהעובדים יחזרו לעבודה".

לאיקאה יש חמישה סניפים בישראל, והיא מעסיקה 1,600 עובדים. 300 מתוכם הועסקו גם בתקופה שהחנויות היו סגורות, וכעת הוחזרו 1,200 עובדים נוספים שהיו בחל"ת לטובת ארגון ותפעול החנויות - לאור הכוונה לפתוח אותן מחדש. בכדי למנוע התקהלות, היקף הנכנסים לחנויות יעמוד על כ-30% מהקיבולת האפשרית.

חנויות איקאה סגורות מזה ארבעה חודשים, ואפשר להעריך כי מדובר בהפסדים של מאות מיליוני שקלים, בשעה שערוץ האונליין של הרשת לא מפותח כפי שהוא במדינות אחרות, כאשר המכירות מתבצעות דרך אתר "שפע אונליין".

קובלנץ מסביר כי חנויות איקאה במדינות אחרות פתוחות בחלקן, לפי ההנחיות של כל מדינה. "בצרפת ובבלגיה הסניפים סגורים, כאשר שם גם יש תקנה שרשתות שקיבלו היתר לפתוח ולמכור מזון, לא יכולות למכור מוצרים אחרים. יש מדינות שבהן הסניפים פתוחים כרגיל, דוגמת טורקיה".

לא מן הנמנע שאם משרד הבריאות לא יתיר לאיקאה לפתוח את חנויותיה, היא תעתור לבג"ץ. בתוך כך, נזכיר כי חברת ביג, המנהלת מרכזי קניות, הגישה עתירה לבג"ץ בטענה ל"אפליה בוטה ושרירותית" עם קבלת ההיתר לחנויות הרחוב לפתוח, בשעה שחל איסור על חנויות במרכזי הקניות הפתוחים לפתוח את עסקיהן. טענת ביג היא שאין כל הבדל בין חנויות רחוב ובין אלה שממוקמות במרכזים הפתוחים, בכל הנוגע להשפעה על היקף התחלואה.

מאיקאה נמסר כי "המגעים עם משרד הבריאות נמשכים ולכן אנו דוחים את הפתיחה ב-24 שעות נוספות. אנו מציגים למשרד הבריאות את מלוא פרטי מתווה הפתיחה במתכונת חלקית של חנויות איקאה, מתווה אשר עונה בבירור על דרישת התקנות לגבי חנות שעיקר עיסוקה במכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית".