תרבות | דעה

תרבות היא צורך חיוני, לא מותרות, והיא זקוקה לתמיכה דחופה מאיתנו

תרבות היא כלי רב-עוצמה לבניית גשרים בין אנשים, ליצירת קשרים ארוכי-טווח בין עמים ולאומים, ובעיקר - התרבות חשובה לכלכלה שלנו

"טקס האשכבה" לתעשיית התרבות שקיימו עובדי תעשיית האירועים מול קריית הממשלה בירושלים / צילום: מטה המאבק להצלת עולם התרבות, האירועים והמופעים
"טקס האשכבה" לתעשיית התרבות שקיימו עובדי תעשיית האירועים מול קריית הממשלה בירושלים / צילום: מטה המאבק להצלת עולם התרבות, האירועים והמופעים

המשבר שנגרם עקב התפשטות נגיף הקורונה זרע הרס במגזרים כלכליים רבים - הוא פגע בעובדים, במעסיקים, בעסקים קטנים ובעצמאים. עולם התרבות הוא אחד המגזרים שנפגעו בצורה הקשה ביותר, הואיל והוא נסמך רובו ככולו על השתתפות הציבור ועל קהלים. כאשר במשך יותר משמונה חודשים חלות מגבלות על פעילויות תרבות, לרבות אירועים, הופעות חיות ותערוכות, או שהן מתבטלות, זהו אכן מגזר הנמצא במשבר בארץ, אך לא רק בארץ אלא גם במקומות אחרים בעולם, לרבות אירופה.

רבים סבורים ומאמינים שתרבות היא מותרות ולא צורך חברתי או צורך כלכלי חיוני. איני מסכים עם השקפה זו. תרבות היא כלי רב-עוצמה לבניית גשרים בין אנשים, במיוחד בין צעירים למבוגרים, והיא מחזקת את החוויה האנושית המשותפת בלי קשר לרקע שממנו מגיע האדם.

תרבות יוצרת קשרים ארוכי-טווח בין עמים ולאומים, כפי שניתן לראות בשותפות עתיקת-היומין בתחום התרבות הקיימת בין אומנים ישראליים לאומנים אירופאיים, וכן גם בין מוסדות תרבות ישראליים לבין מוסדות תרבות אירופאיים. פעילויות תרבות מייצגות מדינות על במות העולם, ולכן הן חלק בלתי נפרד מהיחסים הבינלאומיים של מדינות אלה.

התרבות חשובה לכלכלה שלנו. קיימת נטייה להתעלם מהתועלת הכלכלית הנובעת מחילופי תרבות, אך הנתונים הסטטיסטיים ברורים. תעשיית התרבות והיצירה מהווה כשלושה אחוזים מהתמ"ג העולמי, ובאיחוד האירופי בלבד היא מספקת למעלה מ 7 מיליון מקומות עבודה. התרבות מהווה תרומה אדירה לכלכלה שלנו, יותר מכמה תחומים כלכליים מסורתיים.

מתוך הבנת חשיבותה, האיחוד האירופי כולל את תעשיית התרבות בתוכנית ההתאוששות הכלכלית ממשבר הקורונה. האיחוד האירופי נטל יוזמה והתערב בהגנה על העסקים הקטנים והבינוניים ועל העצמאים המהווים רוב במגזרי התרבות והיצירה. המדינות החברות באיחוד האירופי יוכלו לנתב מחדש את כספיהן לטובת מגזרים במשבר, כמו מגזרי התרבות, ורבות מהן כבר הקימו קרנות למען אומנים, מלכ"רים ומוסדות תרבות, והן נותנות להם מענקים, הקלות מס וערבויות להלוואות. תוכניות הדגל של האיחוד האירופי - Erasmus+ ו-Creative Europe - נרתמו גם הן לתמיכה במגזר, וננקטים גם אמצעים רבים אחרים.

הגיעה השעה להפגין סולידריות רבה יותר עם תעשיית התרבות ועם מגזרים המאיימים להתמוטט. מגזרי התרבות והיצירה מהווים נכס כלכלי וחברתי; ובהתאם לסדרי העדיפות שלנו כאיחוד האירופי וכמשלחת האיחוד האירופי בישראל, אנו מארחים בישראל את אחד מאירועי התרבות החשובים ביותר לשנת 2020, ומעניקים לו תמיכה. האירוע נקרא 'אוהבים אומנות, עושים אומנות - המהדורה האירופית'. במעשה זה אנו מביעים סולידריות כלפי האומנים, מפעילי התרבות ואזרחי ישראל במהלך משבר הקורונה.

אירוע זה מהווה דוגמה ומופת לסטנדרטים יוצאי הדופן ולרוח החדשנות ולחוסן הנפשי של כל מי שלהוט אחר תרבות ואומנות. הוא מדגיש את העובדה שאין כאירופה כשותפה הנאמנה ביותר של ישראל בכל הנוגע לשיתוף פעולה תרבותי. עלינו להגן על תעשיית התרבות והיצירה ולהציל אותה מפני השפעתו של משבר הקורונה למען החברה והכלכלה באיחוד האירופי ובישראל. 

הכותב הוא שגריר האיחוד האירופי בישראל