שכר בכירים | ניתוח

אלף בכירים מוצמדים לשכר הממוצע, האם הם משתכרים 2 מיליארד שקל בשנה?

אבטלת הקורונה יצרה זינוק אבסורדי בשכר הממוצע • כמה עובדי מדינה ירכבו עליו? • המשרוקית של "גלובס"

שלמה קרעי, הליכוד / צילום: דוברות הכנסת
שלמה קרעי, הליכוד / צילום: דוברות הכנסת

מנגנון חשבונאי אפרורי עלה לאחרונה לכותרות בגלל תגובת שרשרת אבסורדית. כיוון שמשבר הקורונה הוציא ממעגל העבודה בעיקר עובדים בשכר נמוך, הוא העלה באופן מלאכותי את השכר הממוצע במשק. מאחר ששכר הח"כים מתעדכן לפי הממוצע, הם צפויים להרוויח אלפי שקלים מהמשבר. רו"ח שלמה קרעי, שהוא גם ח"כ מהליכוד, הגיש הצעה לתיקון העיוות. בראיון ל-103FM טען שהבעיה חמורה מכפי שנדמה. "זה לא רק אנחנו. זה חברי הכנסת, זה השרים, זה השופטים, זה מקבלי פנסיות תקציביות", הוא אמר. "יש קרוב לאלף בכירים במגזר הציבורי שמקבלים שני מיליארד שקלים בשנה".
שני מיליארדים לאלף הם שני מיליון לראש. סכום מפולפל אפילו בשביל בכירים. בדקנו אם אין טעות במספרים.

למרבה הנוחות, עמיתנו עמירם ברקת קיבל לאחרונה מהאוצר את פירוט שכרם של כל הנהנים ממנגנון ההצמדה. הקבוצה הבולטת בתוכם היא כ-900 שופטים, דיינים וקאדים. אחריהם באים כ-500 ראשי רשויות מקומיות וסגניהם, ומאות פקידים, יועמ"שים, רבנים וראשי מועצות דתיות. השרים, הח"כים ונשיא המדינה הם הכסף הקטן.

בסך הכול נמצאים במועדון לא 1,000 אלא 2,044 עובדים. הם משתכרים יחד קצת יותר מ-1.3 מיליארד שקל לשנה. 630 אלף לראש "בלבד".

לזכותו של קרעי ייאמר שכשפנינו אליו הוא מיהר לתקן את עצמו. ראשית, בשיחה חוזרת עם האוצר אמרו לו שמדובר באלפיים איש. שנית, ההערכה הכספית שלו כללה את עלות ההעסקה. מה זה משנה? השכר שבטבלת האוצר מספר כמה העובדים מקבלים, ללא החזרי הוצאות. עלות ההעסקה, מנגד, מספרת כמה המדינה משלמת. הנתון הזה לרוב גבוה ב-20% עד 30% מהשכר שהעובד רואה. לכן הוצאות המדינה על המוצמדים כנראה לא רחוקות משני המיליארדים שציין קרעי.

ובכל זאת, קצת פרופורציות: עלות ההעסקה של כל 700 אלף עובדי המגזר הציבורי היא יותר מ-260 מיליארד שקל בשנה.

בשורה התחתונה: דברי קרעי חצי נכונים. בשירות הציבורי כאלפיים עובדים ששכרם צמוד לשכר הממוצע. יחד הם מקבלים כ-1.3 מיליארד שקל בשנה. עלות שכרם למדינה מגיעה לכ-1.7 מיליארד שקל בשנה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר