צ'ק אין | פיצ'ר

3,000 איש נשאלו מתי ירגישו בטוחים לטוס שוב, מה הם השיבו?

3,000 נשאלים וכ-1,000 חברות בארה"ב השיבו על סקר שבחן האם הנוסעים מוכנים לטוס שוב, והתשובות אומנם היו אופייניות למגמה העולמית של הישארות בבית, אך בחצי הכוס המלאה הנוסעים מאמינים שההתאוששות תקרה מהר יותר מהתחזיות של ארגוני וחברות התעופה • צ'ק-אין

מטוס נוסעים עובר חיטוי / צילום: Nathan Ellgren, Associated Press
מטוס נוסעים עובר חיטוי / צילום: Nathan Ellgren, Associated Press

בשעה שבישראל כניסת תיירים עדיין אסורה מאז חודש מרץ, וביצוע בדיקות בשדה התעופה עדיין לא אושר כמתווה להקלות בדרישות לבידוד לנכנסים ממדינות אדומות - התעופה הגלובלית מתחילה להתאושש. נתונים שפרסמה פלייטראדר באופן אקראי ליום רביעי בשעה 15:00 בחנו את תנועת המטוסים העולמית בשעה נקובה אל מול אותו היום בשנה קודמת - הממצאים הראו כי התנועה השבוע שיקפה 58% מהיקף תנועת המטוסים בשנה קודמת, מספר שמצביע על התאוששות בענף. בחודשי השפל ובשיא המגפה, התנועה העולמית של המטוסים גירדה את ה-20% לעומת זו של שנה קודמת.

כדי להעיר את הענף נדרשת לא רק מדיניות מקלה של ממשלות לכניסת תיירים, אלא נדרש בעיקר גם אמון מצד הנוסעים, שרבים מהם עדיין לא חשים בטוחים לטוס. האם יחד עם תנועת המטוסים חוזר גם האמון? סקר שערכה חברת AIG עבור האתר Skift בחן את הנכונות לטוס בקרב 3,000 נשאלים בארה"ב. השאלה העיקרית שביקשו לבחון בסקר היא מתי רוב הנוסעים ירגישו בטוחים לנסוע שוב ובאלו צעדים הם מצפים מחברות התעופה לנקוט לשם כך.

באופן לא מפתיע ובהתאם למגמה שזוהתה בעולם, רוב הנוסעים הצהירו כי עד לסוף 2020 הם מתכוונים להישאר בגבולות הארץ שלהם, כך 87% מהמשיבים ציינו כי הם לא מתכוונים לטוס לארץ אחרת עד לסוף השנה. 42% סיפרו כי בכוונתם לטוס בתוך ארה"ב למדינה אחרת מזו שהם מתגוררים בה. לשאלה מתי לדעת הנוסעים התעופה תתאושש, השיבו יותר ממחצית המשתתפים בסקר כי הריבאונד לתעשייה יתרחש ב-2022. בחצי הכוס מלאה הנוסעים מאמינים שהתאוששות תקרה מהר יותר מהתחזיות של ארגוני התעופה ושל חברות התעופה.

מה יקל עליכם לחזור לטוס?

מחצית מתנועת הנוסעים העולמית בימי השגרה היא של נוסעים עסקיים, ועיני התעשייה נשואות גם להחלטות שיתקבלו בחברות ובארגונים. כ-1,000 חברות השיבו לשאלות בסקר האמור. לשאלה מתי הם נערכים לחזרה לנסיעות השיבו 57% שמתישהו ב-2021, 22% השיבו כי הם נכונים להתחיל לטוס כעת, שיעור דומה השיב כי בטווח של החצי שנה הקרובה - מכאן שהסגמנט העסקי אופטימי יחסית. לשאלה שהופנתה לכלל הנשאלים מדוע הם לא יטוסו ב-2020 השיבו 47% שהם היו רוצים אבל הם חוששים להידבק בקורונה, 24% חוששים להידרש להיכנס לבידוד בחזרה למולדתם, והשאר מנו סיבות אחרות.

חברות התעופה ונמלי התעופה כבר נקטו בפעולות להפחית את סיכויי ההדבקה - חיטוי, הקפדה על עטיית מסכות ושמירה על מרחק - כולל בטיסות עצמן, עם שמירה על מושב פנוי בין הנוסעים, כפי שמיישמות חלק מהחברות. הנשאלים העסקיים נתבקשו להשיב מה יזרז את חזרתם לטוס, 45% ציינו שיטוסו מהר יותר אם תהיינה יותר בדיקות מהירות, 32% ציינו שלא יחזרו לטוס עד שלא יהיה חיסון ו-23% בחרו בתשובה שעוד מוקדם עבורם לדעת. זרז נוסף שעשוי להקל על הנוסעים הוא שימוש מוגבר באמצעים טכנולוגיים שמפחיתים את המגע בין בני האדם, כך למשל בעמדות אלקטרוניות לצ'ק-אין בנמלי תעופה - הקורונה האיצה תהליכים גם בנושא הזה. אבל מבחינת הנוסעים זה עדיין לא מספיק.

המשיבים בסגמנט הכללי התבקשו לבחור אילו פעולות יקלו עליהם לחזור לטוס לכל מקום שירצו, 25% השיבו שזה יקרה רק כאשר יהיה חיסון לקורונה, 23% ציינו שירגישו בנוח לטוס לכל מקום ברגע שחברות תעופה יקפידו על חיטוי אמיתי, על עטיית מסכות לכל הנוסעים ועל שמירה על מטוסים בתפוסה חלקית. 20% ציינו שהם מוכנים לטוס כבר כעת, 13% ציינו שהם לא מוכנים לטוס, ולא משנה אלו פעולות יינקטו, 6% ציינו שיקל עליהם לטוס אם הנוסעים יידרשו לבדיקות קורונה לפני העלייה לטיסה.

השאלה הבא התייחסה לסיבה לטיול הראשון שיקרה מתישהו. הנשאלים התבקשו לענות מהי הסיבה שלדעתם תהיה הראשונה שתגרום להם לטוס - מעבר לנסיבות עסקיות, 74% השיבו שזה יהיה עבור ביקור משפחה או חברים, 21% ציינו שהסיבה תהיה חופשה משפחתית, 3% סבורים שזו תהיה חופשה רומנטית ו-3% בונים על חופשה עצמאית לבדם.