קניות | דעה

ולפעמים חגיגת הקניות נגמרת: זו השנה האחרונה של הבלאק פריידי

על רקע משבר הקורונה והשלכותיו הכלכליות, האם זו השנה האחרונה של הבלאק פריידי והסייבר מאנדיי?

מבצעי בלאק פריידיי בחנות במנהטן, ניו יורק / צילום: SHANNON STAPLETON, רויטרס
מבצעי בלאק פריידיי בחנות במנהטן, ניו יורק / צילום: SHANNON STAPLETON, רויטרס

עוד מוקדם לסכם את שנת 2020, בפרט לנוכח ההפתעות וההתרחשויות שהיא מספקת, אולם כבר עכשיו אפשר לומר בבירור: זו השנה האחרונה בה נראה את טרפת הקניות של בלאק פריידי, סייבר מאנדיי, יום הרווקים הסיני ושאר "חגי הקניות" שנוספו בשנים האחרונות לחודש נובמבר. הקורונה משנה בימים אלה ועוד תשנה עמוקות את סגנון החיים שלנו, את דפוסי הצריכה ואת האופן שבו אנו קונים.

נכון לכתיבת שורות אלה, חנויות הרחוב והקניונים סגורים, ולכן אפיק הרכישה המרכזי שעומד לרשות הציבור הוא האון-ליין, ותנועת הקונים באופן טבעי מופנית לשם. יחד עם זאת, תחזיות מסוימות צופות כי היקפי הרכישה בגל הקניות של סוף נובמבר יהיו נמוכים יחסית.

האווירה הציבורית גם היא כבר לא תומכת, בלשון המעטה, בחגיגות של בזבוז, ראוותנות מוגזמת וקניות חסרות רסן. רק לאחרונה ראינו את הביקורת שהופנתה כלפי קים קרדשיאן שחגגה יום הולדת 40 ואחותה קנדל ג'נר שחגגה 25, במסיבות ראוותניות בעלויות הפקה מטורפות. הציבור כבר לא מסוגל לבלוע התנהגות שכזו מצד ידועני העולם כמו בעבר. אם לאחר הסגר הראשון הייתה לגיטימיות ל"פריקת עול" ול"פיצוי" על התקופה שבה אפשרויות אלה נלקחו מאיתנו, כעת הציבור מוקיע את זה - ואף תוקף בחריפות.

אם לא די בכך, רמת החיים של רבים מאתנו ירדה וצפויה משמעותית עוד לרדת. מצד אחד, חלקים גדולים בציבור איבדו את משרתם או הוצאו לחל"ת שמועד סיומה כלל לא ידוע וכעת נדרשים לכלכל את עצמם בצורה נבונה וזהירה אף יותר מאשר בעבר, בכלכלה שחוסר ודאות הוא כמעט שמה השני. מן הצד האחר, ברי המזל שכן שמרו על מקום עבודתם עתידים להתמודד עם קיצוץ בשכר או הכבדה בנטל המס, שנועדה, בין היתר, לממן את עלויות הצעדים הכלכליים שבוצעו עד כה. כשהנטו מתכווץ, פשוט לא קונים מה שלא חייבים, גם אם יש סייל חסר תקדים באתר כזה או אחר.

תרבות הצריכה הכמעט בלתי מוגבלת של קניות חסרות פרופורציה עושה בימים אלה את צעדיה האחרונים. אין ספק שיש הנחות משתלמות ומבצעים אטרקטיביים, אך אקורד הסיום שלה, על רקע עוד ועוד פיטורים במשק, צורם.

דווקא בתקופה כזו, שבה חושבים פעמיים ואפילו שלוש לפני כל הוצאה, אין מקום להסתערות המונית על אתרי הקניות הזרים, כי אם לקנייה שקולה ואחראית יותר. אם כבר נוציא כסף, נעדיף לתמוך במישהו שצריך אותו לפחות כמותנו, ובפרט אם זה מישהו בשכונת מגורינו, בשדה הקרוב לביתנו או במדינה שלנו.

בתרחיש כזה כבר אין צורך בבלאק פריידי או "סיבה למסיבת קניות" של פעם בשנה. יש צורך בהצעת רכישה שהיא בעלת ערך אמיתי וממשי לאורך כל השנה - תוך הקפדה יתרה על שירות, הוגנות ומחיר טוב.

בנובמבר 2021 אולי כבר נוכל להתקהל, אבל קרוב לוודאי שלא נראה תורי ענק מחוץ לחנויות, וקניות שהן לשם הקניות ו"החוויה" בלבד. זה הכי 2019 - וטוב שכך. 

הכותבת היא מרצה בכירה בבית הספר להנדסת תעשייה וניהול באפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב וראש תוכנית המצטיינים SMARTUP