פשרה בחוק קמיניץ: תוקל האכיפה על מבני מגורים בלתי חוקיים

עם זאת, במשרד היועמ"ש מדגישים כי אין מדובר בהקפאת החוק, כפי שרצו שר המשפטים והרשימה המשותפת, וההקלות צפויות לספוג ביקורת מאנשי הרשימה המשותפת ומהלובי החקלאי

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס

לאחר חשיפת "גלובס" על הדיוניים המרתוניים בנושא, משרד המשפטים הודיע כעת כי חוק קמיניץ לא יבוטל וגם לא יוקפא. לעומת זאת, יחולו הקלות במדיניות האכיפה בכל הקשור למבני מגורים בלתי חוקיים שהוקמו על שטחים חקלאיים - כך מסר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, לשר המשפטים אבי ניסנקורן. זאת בעקבות בקשת האחרון לבחון עריכת שינויים בחוק או אף להקפיא אותו.

"חוק קמיניץ" הוא תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה שנחקק באפריל 2017, והוא מעניק סמכויות ליחידה לאכיפת דיני התכנון והבנייה במשרד האוצר לקנוס את הבעלים והמשתמשים במבנים בלתי חוקיים במגזר החקלאי בקנסות שגובהם נע בין עשרות אלפי למאות אלפי שקלים.

התיקון גרר אחריו טענות קשות ביותר מצד המגזר החקלאי היהודי והערבי, שאצלם מתמקדים מרבית עבירות הבנייה בנושא זה. התלונות היו בעיקר בגלל אכיפה דורסנית ובגלל שהבנייה הבלתי חוקית בוצעה בחלקה הגדול מאילוצים וממצוקה, ולא מרצון לעבור עבירות. הנושא עבר במהירות לרובד הפוליטי, ובסופו של דבר גם הליכוד וגם כחול לבן ניסו למצוא דרכים לסגת מהחוק.

באחרונה ביקש ניסנקורן מגורמי המקצוע במשרד המשפטים לבחון הקלות שונות במדיניות האכיפה ביישובים הערביים והדרוזיים ובמגזר החקלאי היהודי. לאחר דיונים בנושא עם נציגי החברה הערבית והדרוזית ועם נציגי המגזר החקלאי, הוציא קמיניץ שני מסמכים שעניינם הקלה במדיניות האכיפה ביחס לעבירות בנייה ביישובים הערביים והדרוזיים ובנוגע להקלה במדיניות ביחס לפעילות לא חקלאית שמבוצעת ביישובים חקלאיים יהודיים.

במסמך הראשון נקבע כי עד לסוף 2022 לא יוטלו קנסות מינהליים ביחס לבנייה שהחלה במגזרים הערבי והדרוזי לשמש למגורים לפני 2018, ובתנאי שהקרקע לא נמצאת על תשתיות לאומיות, סביבה חופית, גן לאומי, שמורת טבע או שטחים ציבוריים פתוחים ושלא מתנהלים לגבי המבנה הליכי אכיפה אחרים, כגון סימון המבנה להריסה על-ידי מוסד תכנוני.

לגבי יישובים חקלאיים יהודיים נקבע כי עד לסוף 2022 יחידת הפיקוח תשים את הטיפול בעבירות בנייה שבוצעו בחלקת המגורים החקלאית ("חלקה א'") בתחתית סדר העדיפויות; זאת, באם יימצא כי אלה ניתנים להסדרה, בכפוף לנקיטת פעולות הסדרה על-ידי בעל הנחלה.

כמו כן, רמ"י תקים צוות עבודה מצומצם שיבחן עדכון של רשימת השימושים המותרים להשכרה במסגרת הפעילות הלא חקלאית. ותעלה הצעת החלטה לפני מועצת מקרקעי ישראל, אשר תכלול הקלות שונות הנוגעות לתשלום דמי שימוש עבור תקופת העבר במסגרת הסדרה יזומה של השימושים הלא מוסדרים בנחלה (למעט בתביעות מתנהלות), וזאת לתקופה מוגבלת.

לא בטוח שההחלטה תשביע את רצון שתי האוכלוסיות שלהן יועד החוק. חברי הרשימה המשותפת האשימו לא אחת את המדינה בכל, שהבנייה הבלתי חוקית הגדולה בשטחים חקלאיים בכפרים הערביים נובעת בעיקר בגלל חוסר בתכנון, ולא נראה כי בשנתיים הקרובות יחול בנושא שינוי משמעותי.

מזכ"ל תנועת המושבים, ע"ד עמית יפרח, אמר אתמול (ד') כי יש להקפיא את חוק קמיניץ לפחות ב-5 שנים. ראשי המגזר החקלאי הציעו מתווה של הקפאה והסדרה, לפיו, במקביל להקפאה קצובה בזמן, הוועדות המקומיות יפעלו להסדרת הבנייה בשטחים החקלאיים או לביטולה, בהתאם לאופק התכנוני הקיים בתוכניות באותה מועצה אזורית. 

מזכ"ל תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח, ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג'ג', מסרו כי הם "מודים לשר המשפטים אבי ניסנקורן ולצוותו המקצועי על כך שקיבלו את מרבית דרישותינו, שכללו בין השאר לתת הקלות לחברי המרחב הכפרי לגבי האופק התכנוני להסדרת הפעילות הלא מוסדרת בחלקות המגורים, ובנוסף לאפשר פרק זמן להשלמתם.
אנו מאמינים כי ההקלות יאפשרו הסדרה של השימושים והתשלומים בתנאים טובים יותר מאשר אלה הקיימים היום. 

"עם זאת, אנו ממשיכים לדבוק בעמדתנו כי יש להקפיא לאלתר את תיקון 116 לחמש שנים לפחות, ולא לשנתיים כפי שמוצע, ובתוך פרק הזמן של חמש השנים להקים צוות משותף למגזר החקלאי, משרד המשפטים ורמ"י, שבו תיקבע מדיניות יותר מאפשרת לחברי המגזר החקלאי בכל הקשור לפעילות הלא חקלאית במרחב הכפרי". 

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר, מסר בתגובה: "תודה לשר המשפטים אבי ניסנקורן וליו"ר כחול לבן בני גנץ על שינוי חשוב של מדיניות האכיפה בנוגע לתיקון 116 (חוק קמיניץ). כעת יש לנו הזדמנות להתמקד בתכנון ראוי ובהסדרה שתשפר את רווחתם וכלכלתם של אזרחי ישראל, הן במועצות האזוריות והן ביישובים הערביים והדרוזיים". 

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, מסר: "בשורה לאלפי המשפחות הערביות עם צווי הריסה על בתיהם: אתם יכולים לנשום לרווחה. הצלחנו להקפיא בפועל את חוק קמיניץ. ‏צריך לומר בכנות שהעבודה המאומצת מול גנץ וניסנקורן הביאה תוצאות, והם עמדו בהתחייבות כלפינו. נמשיך עד שנביא לביטול החוק ולהסדרה של תוכניות מתאר ליישובים ערביים". 

מנגד, תנועת ההתיישבות "רגבים" מגנה את ההקלות וטוענת כי "הממשלה נכנעה לסחטנות וללחצים של חברי הכנסת הערבים בעניין חוק קמיניץ ונתנה רוח גבית לעבריינות. חוק קמיניץ הוא ההישג המשמעותי ביותר בתחום המשילות, שהובילו הליכוד וממשלות הימין בעשור האחרון. ההחלטה שפורסמה משקפת התנהלות כושלת של הממשלה, המובילה להפקרת הנגב והגליל ולהפיכתם לאקס-טריטוריה".