השקעות | ניתוח

האצבע בסכר: האיש שימנע בגופו העברת תוכניות מיסוי והזרמת סיוע

אילו החלטות צפויות לעבור, ובעיקר לא לעבור, בסנאט האמריקאי הנבחר, שרובו רפובליקאי, ואיך זה עתיד להשפיע על תיק ההשקעות • וגם שתי קרנות סל שישפרו את המשוואה

מיץ' מקונל, מנהיג סיעת הרוב הרפובליקנית בסנאט / צילום: Stefani Reynolds, רויטרס
מיץ' מקונל, מנהיג סיעת הרוב הרפובליקנית בסנאט / צילום: Stefani Reynolds, רויטרס

משקיעים, תכירו את מיץ' מקונל. למי שפחות מצוי בפוליטיקה האמריקאית, מיץ' מקונל משמש כראש הרפובליקאים בסנאט מאז 2007, והמילה האהובה עליו היא "לא". הנה רשימה של "לאווים" צפויים שלדעתנו על המשקיעים לקחת בחשבון שייאמרו בעתיד הנראה לעין: (1) לא לרפורמת מסים, (2) לא להוצאות גדולות או עירוי פיסקלי משמעותי (3) לא לעלייה משמעותית ברגולציה.

נסביר ונפרט.

בשעה שהעיניים היו נשואות לשאלת זהות הנשיא הבא של ארה''ב. פחות תשומת לב הוקדשה לתוצאות מרוצי הסנאט, אך ייתכן שיש להן חשיבות לא פחותה לעתיד המניות של ארה''ב. "אנשי המקצוע" העריכו סבירות של כ-80% שהדמוקרטים ייקחו את הסנאט. באופן לא ממש מפתיע, גם הערכות אלו שגו בצורה משמעותית. נראה כי הרפובליקאים ישמרו על השליטה בסנאט, ובראשם מנהיג הרוב מקונל, ואילו לדמוקרטים יש את בית הנבחרים (ברוב מצומצם).

הרפובליקאים של הסנאט יוכלו לחסום למעשה את כל חקיקות ה-''progressives'' (האגף הרדיקלי במפלגה הדמוקרטית שרוצה לקדם בין היתר שכר מינימום וביטוח בריאות אוניברסלי). ראוי לציין כי הרפובליקאים הרוויחו למעשה בשליטתם בבית הנבחרים את האפשרות ששני בתי הקונגרס יישלטו על ידם בשנת 2022. קונגרס מפוצל הוא לדעתנו חיובי למניות large cap בארה"ב.

למה "לא" רפורמת מס

תוכנית המס של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן מכוונת לשינויים גורפים במספר קטגוריות מיסוי, אשר ככל הנראה השפעתן נטו תהיה שלילית לתפקוד המניות. שלוש הצעות המס העיקריות הן: (1) העלאת שיעור מס החברות ל-28% מ-21%, (2) העלאת שיעור מס מינימלי על רווחים שנוצרו במדינות מחוץ לארה"ב ל-21% מ-10.5% כיום, ו(3) העלאת המס על רווחי הון לשכבת ההכנסות העליונה (רלוונטי רק לעשירים במיוחד) ל-%39.6 משיעור של 18.8%.

שיעורי מס אלה הם איום שלילי על רווחי התאגידים ועל האטרקטיביות של השקעה במניות מבחינת המיסוי.

השליטה הרפובליקאית בסנאט הופכת למעשה כל העלאת מס לבלתי אפשרית. הנהנים מכך כוללים את כל הסקטורים של מניות בארה"ב, אך בפרט את הפיננסים (בנקים, ביטוח ועוד).

למה "לא" הוצאות פיסקליות גדולות

ביידן והאגף הפרוגרסיבי יותר של מפלגתו ידחפו להגדלת ההוצאות הפיסקליות בצורה משמעותית. בין אלה ניתן למנות את "גרין ניו דיל" (מדיניות פיסקלית למימון השקעות בטכנולוגיות ובתשתיות אנרגיה ירוקה) ותוכנית הסיוע בסך כ-2.2 טריליון דולר לעסקים שנפגעו מנגיף הקורונה. תוכניות אלה יפעילו לחץ כלפי מעלה על האינפלציה ועל הגירעון הפיסקלי, ושתיהן צפויות להעלות את תשואות האג"ח הממשלתיות לטווח הארוך של ארה''ב. בהיעדר אחת מאלה, יופעל לחץ כלפי מטה על תשואות האג"ח הממשלתיות.

יש לכך השפעה חיובית על התשואה היחסית לטווח הארוך של המניות בארה"ב, ההופכת אותן לאטרקטיביות יותר (במיוחד מניות צמיחה), וכן זה מפחית את עלות ההלוואות עבור חברות אמריקאיות.

למה "לא" רפורמה רגולטורית גדולה

שינויים רגולטוריים גדולים ידרשו תמיכה דו מפלגתית בקונגרס - מה שפחות סביר שיקרה תחת קונגרס מפולג. שני סקטורים הנמצאים באופן כרוני באיום הרגולציה הם ביג טק (ענקיות טכנולוגיה כמו פייסבוק, אלפאבית-גוגל, אמזון וכד') ופיננסים (בנקים), המייצגים יחד חלק ניכר ממדד ה-S&P 500 (טק ופיננסים מהווים כ- 40% מהמדד).

להשקיע בסקטור שייהנה מהפילוג - מניות בארה"ב

משקיעים המחפשים חשיפה למניות large-cap (שווי שוק גבוה) אמריקאיות יכולים להשקיע במגוון רחב של קרנות. אנו ממ ל יצים על שתיים שגובות דמי ניהול נמוכים: Vanguard S&P500 ETF (סימול: VOO) או iShares Core S&P500 ETF (סימול: IVV).

מדד הייחוס של שתיהן הוא ה-S&P500, המחזיק ב-500 החברות הגדולות בארה"ב במשקל שווי שוק. משקלות הסקטורים בעלי המשקלות הגדולים ביותר הם טכנולוגיה (27.9%), שירותי בריאות (14.1%) וצריכה (11.6%). חמש ההחזקות הגדולות בשתי הקרנות הן: AAPL (6.6% מכל קרן), MSFT (5.8%), AMZN (4.9%), GOOGL (3.6%) ו-FB (2.4%).

שתי הקרנות הניבו תשואה כוללת של כ-10.4% מאז תחילת השנה ו-84.5% במדידה של חמש שנים. קרן VOO הוקמה בספטמבר 2010 ומנהלת סך נכסים של כ-166 מיליארד דולר. ב- IVV שהוקמה במאי 2000 מנוהלים כ-226 מיליארד דולר. לשתי הקרנות דמי ניהול שנתיים נמוכים מאוד בשיעור של 0.03%. 

הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

Vanguard S&P500 ETF
סימול: VOO ● שנת הקמה: 2010 ● מדד הייחוס: S&P 500 ● סך נכסים שמנהלת: כ-166 מיליארד דולר ● סקטורים עיקריים: טכנולוגיה (27.9%), שירותי בריאות (14.1%), צריכה (11.6%) ● החזקות מרכזיות: AAPL (6.6%) ,MSFT (5.8%) ,AMZN (4.9%) GOOGL (3.6%) ,FB (2.4% ● תשואה כוללת מתחילת השנה: כ-10.4% ● תשואה כוללת 5 שנים: 84.5% ● דמי ניהול שנתיים: 0.03%

iShares Core S&P500 ETF
סימול: IVV ● שנת הקמה: 2000 ● מדד הייחוס: S&P 500 ● סך נכסים שמנהלת: כ-226 מיליארד דולר ● סקטורים עיקריים: משקלות זהים לקרן VOO ● החזקות מרכזיות: בדיוק כמו הקרן השנייה ● דמי ניהול שנתיים: 0.03%