יצחק כהן | פרשנות

ההתפטרות של השר יצחק כהן חושפת את ליצמן במערומיו הפוליטיים

מה ראה כהן במשרד השיכון שכל כך טרד את מנוחתו והבהיל אותו החוצה? • ביהדות התורה אין איש שמוכן לצאת נגד ליצמן בפומבי, אבל מאחורי הקלעים, לא מרוצים שם כבר תקופה ארוכה מתרגילי ההתפטרות המוחצנים שלו שהחלו כבר במשרד הבריאות • האם כהן עשוי לשים סוף לתעלולי אחיזת העיניים הממשלתיים של ליצמן?

יצחק כהן / צילום: כדיה לוי, גלובס
יצחק כהן / צילום: כדיה לוי, גלובס

התסריט היה ידוע מראש: יו"ר יהדות התורה ח"כ יעקב ליצמן אולץ להתפטר מתפקידו על ידי האדמו"ר מגור, ונדרש להמציא ממלא מקום עד שיורשה לשוב ולנהל את משרדו מבפנים. בינתיים השאיר במשרד את כל יועציו הבכירים לצד המנכ"ל שמינה, שיוציאו לפועל את מדיניותו. סגן שר האוצר איציק כהן מש"ס הכיר את פרטי העסקה והסכים בכל זאת להתמנות לתפקיד שבו לא יוכל לעשות כלום, לבקשתו של ליצמן לפני כחודש, והערב התפטר במפתיע - והדיל הפוליטי קרס.

משרד ממשלתי בכיר איבד שני שרים בתוך חודשיים, ובתווך מתנהל בשלט רחוק של חבר כנסת מן המניין - זה כל כך מופרך ועדיין עובר בשקט יחסי. תרגילי ההתפטרות של ליצמן החלו כבר במשרד הבריאות, על הנייר התפטר במחאה על חילולי שבת ובפועל המשיך לנהל את המשרד כסגן שר. גם הפעם זה היה התכנון: להתפטר לזמן קצר ולחזור לנהל את משרד השיכון במעמד סגן השר, אבל לאדמו"ר מגור תוכניות אחרות וליצמן לא הורשה לחזור אל המשרד כל עוד המאבקים סביב הקורונה והחרדים בממשלה נמשכים.

ובתוך יהדות התורה? הביקורת נשמעת בקושי על הדרך שבה מנהל יו"ר המפלגה את ענייניו. השבוע בראיון עם יו"ר דגל התורה גפני, מספר שתיים ביהדות התורה, ניסיתי לשאול אותו על ההתנהלות העצמאית של ליצמן, אך עוד לפני שהספקתי להשלים את השאלה, פעמיים, גפני מיהר להפטיר: "שאלה הבאה". כמו הבכיר ביותר, אין איש מחברי המפלגה שמוכן לצאת נגד ליצמן בפומבי, אבל מאחורי הקלעים, לא מרוצים שם כבר תקופה ארוכה מתרגילי ההתפטרות המוחצנים שלו. "הוא מנהל את המפלגה ואת ענייניו כמו בשטיבל", אמרו שם הערב.

נראה שדווקא תמימותו של איציק כהן במקרה הזה עשויה להפיל את מפעל קיצורי הדרך שהנהיג ליצמן בשנים האחרונות יחד עם יועציו הקרובים. איש לא צפה את ההתפטרות שלו, ועכשיו בסביבתו של ליצמן שוברים את הראש בנוגע לממלא מקום חלופי, רגע לפני שהמשרד יוצא משליטתם. אך בינתיים לא מסתמן פראייר חלופי אחר באופק, והפתרון היחיד יכול להימצא ביהדות התורה פנימה. בפועל, ליצמן לא יכול להרשות לעצמו למנות מחליף תחתיו מהמפלגה, שכן מדובר בחלוקת תפקידים מחודשת שתאפיל עליו כיו"ר מפלגה.

ולבסוף נשאלת השאלה, מה ראה איציק כהן במשרד השיכון שכל כך טרד את מנוחתו והבהיל אותו החוצה? גורמים במשרד טענו הערב כי כהן נחשף למהלכים "מפוקפקים" ולא רצה לקחת בהם חלק לעת זקנתו. כהן הוא ממקימי ש"ס ונמצא בכנסת מאז 1996, הוא לא רצה לסיים את הקריירה הפוליטית הנקייה שלו כשהוא נושא בעול מעללי ליצמן.

הוא הסכים להיות שר במשרד השיכון כטובה אישית, אבל בתנאי שליצמן אכן חוזר לתפקיד סגן השר ונושא באחריות הבלעדית לנעשה במשרד. כשראה שהאדמו"ר מגור לא ממהר לתת לליצמן אור ירוק לחזרה לתפקיד, וראה מה שראה בסוגיית המינויים הפנימיים, החליט לעזוב.

ההתפטרות של השר איציק כהן הערב מעידה על כל הרע הזה גם יחד, וחושפת את ליצמן במערומיו הפוליטיים. כל מה שעבר עד היום חלק מתחת לשולחן בזמן שהתקשורת מיעטה להתעסק בפוליטיקה החרדית הפנימית, לא נראה טוב במכתב ההתפטרות ששלח הערב כהן לממשלה. בלי להתכוון החבר מש"ס עשוי לשים סוף לתעלולי אחיזת העיניים הממשלתיים של החבר מיהדות התורה, מה שלא הצליח לעשות איש לפניו.